ABNAMRO: ‘Vlees- en zuivelvervangers verdubbelen in 2030’


Plantaardige burger van PLNT

Analyse - Ondanks afvlakkende groei kan verkoop plantaardige alternatieven in komende acht jaar verdubbelen. Dat laat ABNAMRO weten in een analyse. De bank baseert de voorspelling op verdere verbetering van de vlees- en zuivelvervangers waardoor de producten meer mensen gaan aanspreken.

De verkoop van zuivel- en vleesvervangers zat de afgelopen jaren flink in de lift, maar lijkt nu af te vlakken. Terwijl in 2019 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 25 procent steeg en in 2020 met 34 procent, stagneerde de verkoop in 2021 (+7 procent). Opvallend was ook dat de huismerken in deze betrekkelijk nieuwe markt harder groeiden dan de merkproducten. De verkoop van zuivelvervangers steeg volgens ABNAMRO in dezelfde periode achtereenvolgens met 11, 34 en 10 procent. Ondanks de explosieve groei in de afgelopen jaren is het marktaandeel van deze producten nog relatief laag in vergelijking met reguliere vlees- en zuivelproducten.

Verdubbelen

De bank verwacht echter dat de verkoop van deze productcategorieën zich voortzet en tot 2030 kan verdubbelen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Als door schaalvergroting de prijs per product lager wordt en verdere innovatie plaatsvindt op smaak en textuur kunnen vlees- en zuivelvervangers een grotere rol spelen in de eiwittransitie. Daarbij is het belangrijk dat producenten blijven investeren in gezondere producten en het gebruik van grondstoffen met een aantoonbaar lage milieu- en sociale impact.

Eiwittransitie

Vlees- en zuivelvervangers hebben het maatschappelijke tij wat dat betreft mee. Zo wil de overheid het aandeel dierlijke eiwitten in het dieet van consumenten verminderen van 60 procent nu naar 50 procent in 2030. “Dit is een behoorlijke uitdaging. De afgelopen jaren is het lastig gebleken om de vleesconsumptie te verminderen. Ons eetgedrag is onderdeel van vaste patronen. Juist daarom kunnen vleesvervangers een deel van de eiwittransitie goed ondersteunen”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. “Hoewel zuivel- en vleesvervangers nu nog een vrij kleine categorie zijn, heeft deze markt wel potentie, óók in het buitenland. De marktpenetratie in afzetmarkten als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje is veel lager dan in Nederland. Dit biedt kansen voor Nederlandse producenten om hun kennis in andere landen in te zetten. Internationale uitbreiding heeft als bijkomend voordeel dat de prijs per geproduceerde eenheid door schaalvergroting omlaag kan.”

Bron: ABNAMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Klant koopt meer vleesvervangers bij vleespilot Lidl’

Supermarkt – Supermarktketen Lidl heeft in samenwerking met Wageningen Universiteit en het World Resources Institute een half jaar lang in 70 winkels getest wat er gebeurt als enkele vleesvervangers direct naast het vlees worden gepresenteerd in het vleesschap. De afgelopen maanden heeft Wageningen Universiteit de cijfers geanalyseerd. De resultaten zijn positief: Lidl verkocht maar liefst gemiddeld 7% meer vleesvervangers gedurende de pilot.

Lees bericht


De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht


Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht


Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid