Dirk deelt appels uit bij basisscholen om broodtrommels te vullen
Actie - Om kinderen in Nederland een gezonde start op school te geven na de herfstvakantie, deelt Dirk van den Broek deze maandag en dinsdag appels uit bij basisscholen in de buurt van alle Dirk-filialen. De landelijke appeltjesactie is een reactie op het recente nieuws dat steeds meer kinderen in Nederland met een lege broodtrommel naar school moeten.
Dirk-directeur Marcel Huizing over de appeltjesactie: “Ook kinderen zijn de dupe van toenemende armoede en de hoge voedselprijzen in ons land. Deze groep heeft gezond voedsel nodig om te groeien en slecht eten heeft voor hen grote gevolgen. Het uitdelen van appels is geen oplossing van dit probleem, maar met deze actie dragen wij ons steentje bij. Tegelijkertijd is het een signaal richting de overheid; we roepen ze nogmaals op om de prijs van gezond eten, zoals groente en fruit, zo laag mogelijk te houden.”
De tijd is rijp
De afgelopen jaren zijn gezonde producten nog harder in prijs gestegen dan ongezonde producten, volgens Huizing. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie. Dirk zet zich al langer in om groente en fruit betaalbaar te houden. Onder het motto ‘De tijd is rijp’ is Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek, vorig jaar al een petitie gestart om de btw op groente en fruit te verlagen. De ruim 52.000 handtekeningen zijn toen overhandigd aan de Tweede Kamer en inmiddels staat de ingreep in het coalitieakkoord.
Betaalbaar
Dirk wil ook in deze koopkrachtcrisis dagelijkse boodschappen toegankelijk en betaalbaar houden voor iedereen. Deze zomer maakte Dirk daarom bekend de prijzen van een deel van het assortiment tot minstens het einde van het jaar te bevriezen. Ongeacht de inflatie die nog op Nederland afkomt. Daarnaast heeft de supermarkt de prijzen verlaagd van ruim 200 dagelijkse boodschappen. Het gaat hierbij om huismerkproducten én A-merken voor bijvoorbeeld babyvoeding, toetjes, beleg, koffie, thee, tussendoortjes en dierenvoeding. Prijsvergelijkingen van consumentenprogramma Kassa en de Consumentenbond bevestigen inmiddels ook dat Dirk de goedkoopste is als het aankomt op de basisboodschappen.
Bron: Dirk/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Dirk introduceert bodycams in supermarkten
Veiligheid – Discounter zet na succesvolle pilot met bodycams als eerste supermarkt in Nederland dit hulpmiddel in voor veiligheid van medewerkers en klanten. De bodycams worden ingezet bij gespannen of dreigende situaties. Daarmee worden de kleine camera’s een extra middel om onveilige incidenten in de winkels tegen te gaan, volgens de discounter.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees berichtConsumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%
Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK.
Lees berichtDiepvriesproducten Dirk voortaan via Leen Menken & Lelieveld
Samenwerking - Na een intensieve periode van voorbereiding komen sinds deze week de diepvriesproducten, voor alle locaties van supermarktketen Dirk van den Broek, bij Leen Menken en Lelieveld vandaan.
Lees bericht‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’
Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...
Lees bericht