FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’


Door de gestegen prijzen voor eten en drinken buitenshuis, vinden veel consumenten uit eten gaan inmiddels te duur

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

De stijging van €19 miljard naar €22 miljard voor de totale buitenshuisconsumptie betekent dat de omzet in de foodservicesector boven het niveau uitkomst van de €19,8 miljard van 2019. Dat was het laatste jaar voor de coronamaatregelen. Volgens het FSIN is een belangrijk deel van de huidige omzetstijging ook het gevolg van inflatie. Dit jaar stijgen de prijzen in horeca en fastfood met zo’n 5% tot 10%, volgens berekeningen van het instituut. Dat is nog exclusief de volledige doorberekening van de inkoopkosten, want die stijgen nog harder. Voor horecaondernemers betekent dit een probleem om de marges op orde te houden.

Jongere generatie belangrijker

Een tweede reden voor de omzetgroei van Out of Home is de harde lockdown van begin 2022, waardoor restaurants (deels) gesloten waren. In 2023 waren er geen corona-maatregelen, waardoor de omzet dit jaar flink hoger uitkomt. Tot slot ziet het FSIN de Generatie Z en Millennials veel meer tijd en geld buitenshuis spenderen dan de oudere generaties. Ook dat zorgt voor omzetgroei. Volgens het FSIN worden de jongere generaties steeds belangrijker in het totale volume buitenshuis.

€72,5 miljard

Ondanks alle mooie groeicijfers is het marktaandeel van de sector nog niet terug op het niveau van vóór corona, zo laat het FSIN weten. In 2019 was het marktaandeel van Foodservice 33% van de totale foodmarkt in Nederland, tegen 67% voor Foodretail (supermarkten en speciaalzaken). Nu in 2023 ligt die verhouding op 30-70. Samen zetten Foodretail en Foodservice dit jaar ongeveer €72,5 miljard om, verwacht het FSIN.

Duur

Door de gestegen prijzen voor eten en drinken buitenshuis, vinden veel consumenten uit eten gaan inmiddels te duur. Uit het nieuwste consumentenonderzoek van het FSIN blijkt dat 60% van de Nederlanders dat vindt. Volgens FSIN-directeur Inga Blokker is er sprake van een wankel evenwicht. ‘Mensen vinden uit eten gaan duur, maar dat betekent niet dat ze niet meer buiten de deur consumeren. Tot nu toe blijven ze de horeca graag en veel bezoeken. Toch blijft het voor de horeca van groot belang om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Want de alternatieven - thuis koken of een kant-en-klaarmaaltijd kopen bij de supermarkt - blijven aanvaardbare opties.’ Blokker wijst erop dat sinds 2008 de strijd om het maagaandeel is verhevigd. ‘Er zijn allerlei thuisalternatieven bijgekomen. Denk aan maaltijdbezorging en de gemaksoplossingen in de supermarkt.’ Volgens Blokker is het belangrijk dat Out of Home-formules de prijzen niet te ver laten oplopen, ook al zijn hun kosten sterk gestegen.

Winstgevendheid

Ondanks de recordomzet van dit jaar, staat de winstgevendheid van de Out of Home-sector onder druk. Zo stegen de inkoopprijzen van voedingsmiddelen sterk: tot en met juni met gemiddeld 17,3% (Bron: CBS). Ook zijn de huurprijzen in de afgelopen twee jaar sterk gestegen, moeten ondernemers de tijdens corona uitgestelde belasting terugbetalen en is er een schrijnend gebrek aan personeel; vooral koks zijn schaars. Deze omstandigheden resulteren in hogere loonkosten enerzijds en minder omzet anderzijds. Vanwege het gebrek aan personeel hebben veel horecabedrijven het mes gezet in hun openingstijden. Zonder die beperkte openingstijden zou de omzet in 2023 een stuk hoger zijn, schat het FSIN in. Het FSIN verwacht dat de groei van de Out of Home-sector volgend jaar afvlakt naar 6,1%. De omzet van de sector komt in 2024 uit op ruim €23 miljard.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Pepsi komt met blauwe ‘Electric Blue’ cola

Introductie – Pepsi wil de cola-categorie opschudden met de lancering van een gloednieuwe, limited edition blauwe cola: Pepsi Electric. Na de rebranding van het merk eerder dit jaar en voortdurende smaakinnovatie binnen de markt, wil het colamerk met de nieuwe lancering inspelen op de voorkeuren van Generatie Z.

Lees bericht

Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid