Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. Het deelnemersaantal lag in 2023 op maar liefst 1 op de 6 volwassen Nederlanders (zo’n 2,5 miljoen mensen). Met een focus op de NextGen hoopt de campagne dit jaar nieuwe mensen in beweging te brengen.
Initiatieven
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt ondersteund door een groot aantal partijen. Zo hebben supermarkten tal van acties met plantaardige producten. Maar kunnen reizigers op de stations van Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam terecht voor vegetarische saucijzenbroodjes van De Vegetarische Slager, die bij de Kiosken worden uitgedeeld. Maar ook merkfabrikanten zoals HAK en Bonduelle en HelloFresh hebben acties op touw gezet.
My Vay
Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. Hun nieuwe merk My Vay bestaat uit alternatieven voor yoghurt op basis van soja en kokos, haver, amandel en sojadrinks. Ook Lidl promoot met hun folder meer plantaardig en gaat zelfs nog een stapje verder. Na vijf jaar lang een vleesvrije folder tijdens de Week zal de folder van Lidl dit jaar voor het eerst ook 100% vis- en zuivelvrij zijn.
Restaurants
Amsterdam UMC vraagt deze week extra aandacht voor plantaardige voeding. Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen kiezen uit een groot assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Met een aangepast menu of een proeverij van vegan broodjes laten de restaurants zien dat plantaardig eten zeker niet saai of smakeloos is. Ook restaurants, zoals restaurant Wils van chef-kok Joris Bijdendijk, laten zien dat een plantaardig menu niet saai hoeft te zijn.
Europa
Afgelopen jaar is de actieweek uitgebreid naar Europa dankzij subsidie van de Europese Unie. België was de eerste stap over de landsgrenzen waar afgelopen oktober 300.000 Belgen deelnamen. De tweede editie wordt in oktober van dit jaar gehouden. Ook zal in 2024 de Week Zonder Vlees van start gaan in Denemarken en Duitsland, en vanaf volgend jaar worden Spanje, Oostenrijk en mogelijk andere landen toegevoegd aan het Europese avontuur. Zo wil de stichting actie de actieweek het eetgedrag van zoveel mogelijk Europeanen verduurzamen.
Bron: Week Zonder Vlees & Zuivel/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtSodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025
Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtFlora Professional introduceert plantaardige ijsmix
Introductie - Flora Professional komt met een nieuwe plantaardige ijsmix. Een zuivelalternatief voor professionals die op zoek zijn naar zuivel- en allergeenvrije mogelijkheden.
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees bericht