Fairtrade-chocolade onder vuur
Fairtrade – Diverse media melden dat fairtrade-chocolade een wassen neus is. De belofte die de organisatie maakt aan cacaoboeren en consumenten blijkt niet waar te zijn. Het Nederlands Dagblad meldde het bericht als eerste, waarna het werd overgenomen door het persbureau ANP en vervolgens in vrijwel alle landelijke dagbladen verscheen. Volgens de berichtgeving houden de kopers van de 'eerlijke' chocolade vooral de kantoren, salarissen en zakenreizen van de organisatie in stand....
Lees berichtShop Plaza stopt en zoekt naar nieuw concept
Petrol - Shop Plaza , de petrolbeurs van TWS, krijgt na vijf edities geen vervolg in de klassiek vorm. Gekeken wordt naar een alternatieve branche-dag voor de petrol-ondernemers tijdens de AutovakRai. Organisator Karin Vink laat dat weten op de site van TWS. Vink schrijft over het besluit Shop Plaza met Shop Plaza te stoppen: “Inmiddels is ook het aanbod van evenementen voor deze ondernemers zo groot dat we naar mijn mening...
Lees berichtMaxxam eist verschil verpakkingsbelastingen op bij leveranciers
Inkoop – Maxxam wil dat fabrikanten het kostenverschil in de oude verpakkingsbelasting en de nieuwe heffing Afvalfonds, weliswaar separaat, maar gewoon doorberekent aan de organisatie. De inkooporganisatie heeft dit per brief, die in het bezit is van @FoodClicks, laten weten aan haar leveranciers. In de brief die deze week is uitgestuurd wordt letterlijk aan de leveranciers gevraagd: “Maxxam wil, namens haar leden, dat u de factuurprijzen blijft hanteren inclusief de verpakkingsbelasting,...
Lees berichtKlant verkiest lokaal boven biologisch en fairtrade
Consument - Consumenten geven in de supermarkt de voorkeur aan lokale producten boven biologische of fairtradeartikelen. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Intomart Gfk. Voor het onderzoek zijn ruim tweeduizend consumenten ondervraagd. Van de drie producteigenschappen - biologisch, fair trade of lokaal – moesten de ondervraagden aangeven welke zij het belangrijkst vinden. Van de ondervraagden geeft 23,8 procent aan lokale producten het belangrijkst te vinden. Biologische en fairtradeproducten...
Lees berichtUnilever brengt consumenten- gedrag in kaart
INDUSTRIE – Unilever brengt onder de noemer ‘een live sociaal experiment’ consumentengedrag in kaart. In eerste instantie focust het project op de consumentenhouding ten opzichte van etensresten. Door consumenten beter te leren begrijpen hoopt de foodgigant de ‘waste’ in huishoudens terug te dringen. Unilever volgt de deelnemende gezinnen via dagboeken en video-registraties. Op basis hiervan krijgen consumenten tips om de dagelijkse routines aan te passen. Gehoopt wordt dat het initiatief Unilever...
Lees berichtHema wil groeien via foodwinkels
Gemakswinkels – Speciaalzaken. Hema ziet er brood in. De winkelketen wil groeien door in te zetten in Nederland op onder meer speciale voedingswinkels. Dat zegt directeur Ronald van Zetten dinsdag in Het Financieele Dagblad. Hema heeft in Nederland nu vijfhonderd winkels. De laatste jaren werd vooral ingezet op kleinere vestigingen. Maar daarnaast experimenteerde men ook met zogenoemde speciaalzaken met specifieke assortimenten. Hema-winkels die alleen cosmetica verkopen bijvoorbeeld. Daar groeide de omzet,...
Lees berichtFNLI toont initiatieven gezonde leefstijl in vijfde editie Zichtboek
Industrie - De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft de vijfde online editie van het FNLI Zichtboek gelanceerd. Het FNLI Zichtboek is een online verslag waarin levensmiddelenfabrikanten jaarlijks laten zien welke initiatieven zij nemen om producten te verbeteren en consumenten beter te informeren over een gezonde leefstijl. Productinnovatie staat dit jaar hoog op de agenda: in het FNLI Zichtboek 2012 komen onder andere de thema’s zoutreductie, vetzuursamenstelling, energiereductie en portiegrootte...
Lees berichtVier FMCG-producenten bundelen goederenstromen
Logistiek - HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiene Products en Hero Benelux gaan hun goederenstromen naar de retail en het foodservicekanaal voortaan combineren. Het supply chain concept dat hieraan ten grondslag ligt is door de betrokken partijen gezamenlijk ontwikkeld samen met logistiekpartner Nabuurs. Het is voor het eerst dat vier grote FMCG(fast moving consumer goods)-producenten op deze manier gezamenlijk optrekken op het gebied van retail- en foodservicedistributie. In het...
Lees berichtBas van den Berg nieuwe voorzitter FNLI
Wisseling - Het bestuur van de FNLI heeft Bas van den Berg gekozen als nieuwe voorzitter. Tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique te Utrecht nam hij de voorzittershamer over van Freek Rijna. Van den Berg is Managing Director van FrieslandCampina Branded Netherlands/Belgium. Rijna treedt per 31 oktober 2012 terug als voorzitter van de FNLI als gevolg van zijn verhuizing naar Singapore waar hij binnen FrieslandCampina de functie van Chief Operating Officer...
Lees berichtAH opent eerste Pick-Up Point voor online producten
Gemak - Boodschappen doen via internet en het in de winkel ophalen is niet nieuw. Dekamarkt begon er al anderhalf jaar geleden mee in Wormerveer. Vandaag opent AH het eerste Pick-Up Point op het industrieterrein in Heemstede. Onlangs is er in Hengelo ook een afhaalcentrum geopend, waar de klanten hun producten zelf uit de kluisjes konden halen, maar nergens in Europa is dat een succes geworden. Albert Heijn komt met...
Lees bericht