1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen

Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.
Ruim 1,7 miljoen Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar sportsupplementen. Dat komt neer op 12% van de Nederlandse consumenten. Gemiddeld nemen gebruikers de supplementen ongeveer om de dag (16 dagen per maand). Mannen (15%) gebruiken de sportsupplementen vaker dan vrouwen (8%). De groep 18- tot en met 34-jarigen is daarvan grootverbruiker, zij nemen met 31% het vaakst sportsupplementen. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar (10%) en 50-plussers (2%) doen dat aanzienlijk minder vaak.
Eiwitten en creatine
Vier op de vijf (80%) gebruikers van sportsupplementen neemt eiwit voor sportdoeleinden. Eiwit is daarmee het meestgebruikte sportsupplement. Creatine (47%) volgt op de tweede plaats. Ruim een kwart van de gebruikers van sportsupplementen neemt cafeïne (27%), het actieve ingrediënt in pre-workout. Isotone dranken (13%) en elektrolyten (11%) worden ook relatief vaak gebruikt.
Populairste merk
Maar liefst 36% van de gebruikers van sportsupplementen koopt deze van XXL Nutrition. XXL Nutrition is daarmee het populairste merk. Body&Fit (24%) en ESN (14%) volgen op de tweede en derde plaats. Sportsupplementen van Myprotein (9%) worden ook relatief vaak gebruikt.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Moeke en DADAWAN hebben meest loyale klanten
Onderzoek - Ruim drie op de vier (77%) bezoekers van restaurantketens verwachten er binnen twaalf maanden terug te keren. Van de onderzochte restaurantketens hebben Moeke en DADAWAN de meest loyale klanten. Opvallend. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens.
Lees bericht’t Bakhuus heeft hoogste klantloyaliteit in fastfood
Onderzoek – Lunchroom- en cafetariaformule 't Bakhuus heeft de hoogste klantloyaliteit in de fastfoodbranche. Maar liefst 92% van de klanten wil er opnieuw eten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Lees berichtBijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtIbis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtLocatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees bericht