29,2% van de gerechten bij Sodexo is vegetarisch


Pizza Arabiata

Catering - Sodexo Nederland zag vorig jaar de vraag naar vegetarische gerechten met maar liefst 20,2 procent stijgen. Als gevolg van de toename werd ook het aanbod verruimt. Inmiddels is 29,2 procent van de gerechten vegetarisch, zo laat de cateraar weten.

Sodexo heeft verschillende initiatieven genomen om vegetarisch onder de aandacht te brengen. Zo heeft de cateraar in haar menu’s standaard op maandag Meat Less Monday, waarbij gasten die dag geënthousiasmeerd worden om een vegetarische keuze te maken. Maar het bedrijf heeft ook Roots, een pop-up met vegetarische gerechten (VEGGIE) waar een vegetarisch aanbod wordt gepresenteerd met groenten, granen, peulvruchten en noten. VEGGIE is ontwikkeld in samenwerking met Isabel Boerdam, initiatiefneemster van de Nationale Week zonder Vlees.

Ruim vegetarisch aanbod

Verreweg het grootste deel van het vegetarische aanbod wordt bepaald door soepen. 62,2% van de verkochte soepen is vegetarisch. Topfavorieten daar zijn de gebonden aspergesoep, Chinese groentesoep, gebonden champignonsoep, heldere groentesoep en Franse uiensoep. Van de verkochte salades is 30,6% vegetarisch. Hardlopers in salades zijn de Griekse salade, salade falafel/kikkererwten, salade Caprese.

Toppers

Bij de belegde broodjes is 28,6% vegetarisch. Veel verkochte broodjes zijn: ciabatta mozzarella/tomaat/pesto, kaiserbol brie, kaiserbol oude kaas/appelstroop, focaccia geitenkaas/pompoenspread en Indiase vega wrap. Ook bij de hoofdgerechten ligt het aandeel vegetarische gerechten 27,5% hoog. Peulvruchten madras, lasagne verdure, pizza funghi, vegan linzen bolognese en tagliatelle spinazie/champignon zijn hier de toppers. Bij warme snacks tot slot heeft vegetarisch een aandeel van 22,2%. Bestsellers daar zijn tosti kaas, panini Caprese, ragoutbroodjes oesterzwam, panini brie en Vietnamese loempia.

Partner

Sodexo is partner van de Nationale Week zonder Vlees. Dit jaar voor de derde keer. Martijn van Vliet, Culinary Developer bij Sodexo: “In zo’n 500 bedrijfsrestaurants zetten we deze week de vegetarische gerechten extra in het zonnetje. Het is een kleine moeite met een onvoorstelbaar positieve impact op mens, dier en milieu.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



HOMiES gaat tweede samenwerking aan met Hovingh & Partners

Samenwerking – Foodservice HOMiES, het platform voor professionals in foodservice, gaat een nieuwe strategische samenwerking aan. Dit keer is het een samenwerking met coaching bureau Hovingh & Partners. Eerder maakte HOMIES een samenwerking bekend met consultancybureau The Category & Trade Company (CTC).

Lees bericht





Overname Albron en Hutten succesvol afgerond

Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid