Financiële bijdrage voor basisscholen die gezondheid kinderen stimuleren
Schoolcatering – Er komt weer een financiële bijdrage voor scholen die actief aan de slag gaan met activiteiten in het kader van de Gezonde School. De bijdrage is bestemd voor basisscholen in de gemeenten die aangesloten zijn bij Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). Ook vorig jaar werd een financiële bijdrage geleverd aan basisscholen die activiteiten opzetten om kinderen bewust te maken van gezonde voeding en voldoende beweging. 484 basisscholen hebben...
Lees berichtNieuwe strategische keuzes in foodservice door recessie
Onderzoek - De economische recessie leidt ertoe dat er andere strategische keuzes worden gemaakt. Niet duurzaamheid en gezondheid zijn dé thema’s, maar het ‘doorkomen van de recessie’, net als blurring met andere kanalen en een goede prijs/kwaliteitverhouding. Dat blijkt uit het rapport ‘Tussen Hoop en Vrees’ van FoodReflection, dat vanmiddag wordt gepresenteerd. Het rapport is samengesteld door Enrique Figee aan de hand van gesprekken met tal van leidinggevenden...
Lees berichtFoodservicemarkt daalt 2,5 procent afgelopen periode
Marktcijfers – De foodservicemarkt is de afgelopen periode (p8) met 2,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling staat gelijk aan de totale daling tot en met die periode in vergelijk tot vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers die elke vier weken worden verstrekt vanuit de foodservicemonitor van onderzoekbureau Foodstep. Petrol en Zorg zijn de twee segmenten die met name druk voelen in de bestedingen. De horeca...
Lees berichtFoodcase krijgt kapitaalinjectie om vleugels verder uit te slaan
Industrie - Het Wageningse bedrijf Foodcase heeft een kapitaalinjectie gekregen om snel verder te kunnen groeien. Foodcase ontwikkelt en vermarkt innovatieve 'food'-oplossingen voor onder meer de luchtvaartindustrie en de zorgmarkt. Met het groeikapitaal van participatiemaatschappij PPM Oost en het Innovatie- en Investeringsfonds Gelderland (IIG) kan het bedrijf zijn vleugels uitslaan naar verdere internationale uitrol van concepten in de luchtvaartindustrie. Daarnaast ontwikkelt Foodcase specifieke voedingsoplossingen voor de zorgmarkt. Een concrete marktvraag...
Lees berichtHoreca boos over prijsverhoging voetbaluitzendingen Fox
Horeca - Horecazaken die voetbalwedstrijden vertonen, zijn verbolgen over het feit dat Fox de prijzen hiervoor flink heeft verhoogd. Tot nu toe moesten ze hiervoor 59 euro per maand neertellen. Dat bedrag wordt bijna 100 euro. Dat is te lezen op nu.nl. Volgens het bericht kreeg Koninklijke Horeca Nederland (KHN) veel klachten over de verhoging en vooral de manier waarop die verhoging werd kenbaar gemaakt. De cafés, restaurants en sportkantines...
Lees berichtAhold blijft goed presteren
Retail – Ahold blijft goed presteren in Nederland. De omzet van de retailketen groeide met 5,6%. Dit was hoofdzakelijk te danken aan nieuwe winkels en een aanhoudend sterke omzetgroei van de online activiteiten (Bol.com). Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die Ahold van bekend maakte. Ahold boekte in de eerste zes maanden van het jaar een omzetgroei van 2,7% tot € 17,9 miljard. Tegen constante wisselkoersen bedroeg de omzetgroei 3%. Vooral Nederland droeg flink bij aan...
Lees berichtHorecaondernemers zien kansen in energiebesparing
Horeca - De horeca ondervindt dit jaar duidelijk last van het lage vertrouwen bij consumenten. Een sterk kostenbewustzijn is een belangrijk element om de zaak gezond te houden. Met name op energiekosten valt te besparen zonder dat de kwaliteit afneemt. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een rapport over de ontwikkelingen binnen de horeca. ING verwacht dat na twee jaar van krimp de afzet in de horeca in 2014 mogelijk...
Lees bericht‘Stevia-thee’ moet bittere nasmaak wegnemen
Industrie – De Amerikaanse smaakstoffenproducent, Treatt, heeft drie theesoorten ontwikkeld die de bittere nasmaak van het gebruik van stevia-zoetjes moeten wegnemen. De van natuurlijke honingkruid afgeleide zoetstof Stevia, heeft een wat bittere nasmaak, maar deze komt in thee nog nadrukkelijker naar voren. Om daarin verandering te brengen heeft Treatt theesoorten ontwikkeld waar dit effect minder of niet optreedt. Volgens een bericht op FoodNavigator is het bedrijf ook bezig met koffie. Ook...
Lees berichtLunch geen moment van ontspanning
Onderzoek - De lunch op het werk is lang niet voor iedereen een moment van ontspanning. Er wordt bijna net zo veel achter het bureau geluncht als op een aparte plek zoals een kantine. Ook praten we tijdens de lunch veel over werkgerelateerde zaken. Dit blijkt uit Het Grote Lunchonderzoek 2013 van onderzoeksbureau Multiscope na analyse van 1000 ingevulde formulieren uit een consumentenpanel. De meeste mensen (39%) lunchen in een kantine of andere...
Lees berichtLandal benoemd nadrukkelijk Arabische gasten
Leisure – Arabische gasten van het bungalowpark Landal Hoog Vaals worden richting de andere gasten van het park nadrukkelijk benoemd. Op Twitter heeft dit de nodige commotie veroorzaakt. “Elke nationaliteit heeft haar eigen gebruiken en gewoonten die per land van afkomst natuurlijk verschillen'”, schrijft algemeen manager John Coerver in een brief aan alle gasten. “De verschillen in gewoonten zijn het grootst met onze Arabische gasten, maar zij zijn net als u...
Lees bericht