Aandeel duurzaam in voedselbestedingen daalt licht


Bestedingen aan duurzaam voedsel zijn afgelopen jaar met 52% gestegen in foodservice

Analyse - Het aandeel duurzaam voedsel in de voedselbestedingen is licht gedaald naar 18%. In 2021 was dit aandeel nog 19%. De belangrijkste oorzaken van deze daling zijn de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice (horeca en catering, zorginstellingen en recreatie), COVID-19 en de stijgende prijzen van voedsel.

Dit staat te lezen in de Monitor Duurzaam Voedsel 2022, die wordt samengesteld door Wageningen Economic Research in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Gekeken werd naar de supermarkten, de foodservice (horeca, catering, zorginstellingen, en recreatie) en de speciaalzaken voor duurzame voeding zoals de reformwinkel.

In 2022 zijn de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel met 13% gegroeid naar  €10,8 mld. De totale bestedingen aan voedsel zijn gestegen met 15%, goed voor €58.5 mld. Dit werd vooral veroorzaakt door de inflatie en de verschuiving van de consumentenvraag van detailhandel naar foodservice, na afloop van alle horecabeperkingen als gevolg van COVID-19. Volgens de onderzoekers is de stijging in de afzet van duurzaam en het totaal aan voedsel vooral in de foodservice relatief groot, alleen is het aandeel duurzaam voedsel daar veel lager dan in de detailhandel. Over de foodservice schrijven de onderzoekers dat de bestedingen aan duurzaam voedsel afgelopen jaar met 52% zijn gestegen, terwijl de totale bestedingen met 43% ten opzichte van 2021 toenamen.

Keurmerken

Beter Leven (€ 3,8 mld. consumentenbestedingen) is in 2022 het grootste keurmerk in de bestedingen in de gemeten verkoopkanalen, gevolgd door Rainforest Alliance (€ 2,6 mld.) en Biologisch (€ 1,8 mld.). Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2022 nog enkele miljoenen euro’s extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch in de verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in deze monitor, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur onlinehandel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.

Vlees en vleeswaren is de productgroep met de grootste toename van het aandeel van voedsel met een keurmerk. Die nam toe van 43% in 2021 naar 47% in 2022. Dit heeft te maken met een sterke groei in het aanbod van pluimveevlees en -vleeswaren met het Beter Leven keurmerk.

Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



HAK teelt zwarte en witte bonen van Hollandse bodem

Duurzaamheid - HAK heeft dit jaar voor het eerst stazakken en potten met zwarte en witte bonen van Nederlandse grond in de schappen. De bonen worden doorgaans geteeld op het Amerikaanse continent. De teelt is onderdeel van een groeiend experiment om meer ‘exotische’ bonen in Nederland te telen.

Lees bericht

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


Voortaan boodschappen doen bij Spar met Uber Eats

Formulenieuws - Spar Nederland en Uber Eats gaan samenwerken. Vanaf woensdag kunnen klanten via de Uber Eats app hun dagelijkse boodschappen en gemaksproducten bestellen bij 20 Spar winkels verspreid door Nederland. Gebruikers van de app kunnen bij deze winkels kiezen uit meer dan 900 artikelen, waaronder ook foodservice producten. Het aantal producten en winkels wordt in de komende weken verder uitgebreid.

Lees bericht

Otto Uijttewaal neemt Focusplaza over

Overname - Focusplaza gaat door op de ingeslagen weg. Het bedrijf is per 15 augustus overgenomen door Otto Uijttewaal. Hiermee blijft het gedachtegoed van de onlangs overleden grondlegger Gerrit Grievink gewaarborgd. Eerder dit jaar nam Focusplaza de foodserviceactiviteiten van Marketing4Results over.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid