Aantal Nederlandse foodbedrijven blijft groeien


Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie van dit jaar, waarvan de resultaten vandaag op de jaarlijkse bijeenkomst in Amersfoort bekend zijn gemaakt. Uit de monitor blijkt dat het aantal kleine bedrijven (< 10 werknemers) sinds 2011 is toegenomen met 60 procent van 3.290 naar 5.266 bedrijven in 2019. Brexit Uit de monitor blijkt dat de levensmiddelensector in Nederland zich stabiel ontwikkelt. Risico’s voor de sector liggen met name op het internationale terrein van de gewijzigde handelsovereenkomsten die de VS doorvoert en de Brexit. Na Duitsland en België is het Verenigd Koninkrijk (VK) het derde exportland voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De uitvoer naar het VK steeg in 2018 met 2,1 procent naar een bedrag van 4,6 miljard euro. Een Brexit heeft voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie dus grote gevolgen. De wereldwijde uitvoer van de Nederlandse levensmiddelenindustrie bedraagt 39,1 miljard euro. Tiende monitor De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en ontwikkelingen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor 2019 is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de tiende keer gepresenteerd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


FNLI zoekt de ‘frontrunners’ van de foodsector

Verkiezing - Werkt u aan een vernieuwend initiatief of project met een grote maatschappelijke en economische impact? Maakt u, samen met uw collega’s, het verschil bij deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is het FNLI op zoek naar u! Op 10 oktober reikt de FNLI voor het eerst de FNLI Award uit. Het gaat om een prijs voor personen of teams die...

Lees bericht

Scherpere regels kinderreclame van kracht

Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden...

Lees bericht

‘Overheid heeft regierol voor goed Klimaatakkoord’

Voedseldebat – Weg met wetten die circulaire voedselproductie belemmeren, die oproep klonk er bij Voedselpoort, het voedseldebat tussen politiek, bedrijfsleven en maatschappij, dat eerder deze week werd georganiseerd het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), LTO Nederland en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Tijdens het debat, waaraan Tweede Kamerleden, ondernemers en belangenorganisaties debatteerden over de toekomst van ons voedsel trok dit jaar...

Lees bericht


‘Nederlanders zijn ongemerkt gezonder gaan eten’

Foodindustrie – De foodsector is er wederom in geslaagd de samenstelling van de producten zodanig te veranderen dat Nederlanders – ongemerkt – gezonder zijn gaan eten. Elk jaar worden er in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afspraken gemaakt over het verlagen van suiker, zout en verzadigd vet en sinds 2013 worden die elk jaar naar beneden bijgesteld. Een van de producten waar...

Lees bericht

Voedingssector gaat productieketen verduurzamen

Duurzaamheid - De Nederlandse voedingsmiddelensector gaat zich gezamenlijk inzetten voor een internationaal verantwoorde productieketen. Een brede coalitie heeft daarvoor vandaag het Convenant Voedingsmiddelen op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) ondertekend. Doel van het convenant is om door samenwerking in de hele keten risico’s op bijvoorbeeld mensenrechtenschendingen en milieuschade te beperken en zo te werken aan een...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid