Aantal Nederlandse foodbedrijven blijft groeien


Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie van dit jaar, waarvan de resultaten vandaag op de jaarlijkse bijeenkomst in Amersfoort bekend zijn gemaakt. Uit de monitor blijkt dat het aantal kleine bedrijven (< 10 werknemers) sinds 2011 is toegenomen met 60 procent van 3.290 naar 5.266 bedrijven in 2019. Brexit Uit de monitor blijkt dat de levensmiddelensector in Nederland zich stabiel ontwikkelt. Risico’s voor de sector liggen met name op het internationale terrein van de gewijzigde handelsovereenkomsten die de VS doorvoert en de Brexit. Na Duitsland en België is het Verenigd Koninkrijk (VK) het derde exportland voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De uitvoer naar het VK steeg in 2018 met 2,1 procent naar een bedrag van 4,6 miljard euro. Een Brexit heeft voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie dus grote gevolgen. De wereldwijde uitvoer van de Nederlandse levensmiddelenindustrie bedraagt 39,1 miljard euro. Tiende monitor De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en ontwikkelingen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor 2019 is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de tiende keer gepresenteerd. Bron: @FoodClicks Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie van dit jaar, waarvan de resultaten vandaag op de jaarlijkse bijeenkomst in Amersfoort bekend zijn gemaakt. Uit de monitor blijkt dat het aantal kleine bedrijven (< 10 werknemers) sinds 2011 is toegenomen met 60 procent van 3.290 naar 5.266 bedrijven in 2019. Brexit Uit de monitor blijkt dat de levensmiddelensector in Nederland zich stabiel ontwikkelt. Risico’s voor de sector liggen met name op het internationale terrein van de gewijzigde handelsovereenkomsten die de VS doorvoert en de Brexit. Na Duitsland en België is het Verenigd Koninkrijk (VK) het derde exportland voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De uitvoer naar het VK steeg in 2018 met 2,1 procent naar een bedrag van 4,6 miljard euro. Een Brexit heeft voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie dus grote gevolgen. De wereldwijde uitvoer van de Nederlandse levensmiddelenindustrie bedraagt 39,1 miljard euro. Tiende monitor De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en ontwikkelingen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor 2019 is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de tiende keer gepresenteerd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FNLI: nieuwe maatregelen zijn klap voor foodsector

Industrie - De nieuwe maatregelen en de gedeeltelijke lockdown komen hard aan bij bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI)  begrijpt de maatregelen van het kabinet in het brede belang van de volksgezondheid. Maar dit ingrijpen betekent wel dat de bedrijven opnieuw een klap te verduren krijgen. Ook zijn er zorgen over oplopend ziekteverzuim en testcapaciteit.

Lees bericht


Annemarieke de Haan (Unilever) nieuwe voorzitter FNLI

Benoeming - Annemarieke de Haan (Unilever) is door het bestuur van de FNLI benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar - na drie jaar voorzitterschap bij de FNLI - afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/Meijer. Daarnaast heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs ...

Lees bericht

Directeur Marian Geluk vertrekt bij de FNLI

Persoonlijk - Directeur Marian Geluk vertrekt per 1 oktober bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie en belangenbehartiger voor verwerkende en importerende bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie.

Lees bericht



FNLI zoekt de ‘frontrunners’ van de foodsector

Verkiezing - Werkt u aan een vernieuwend initiatief of project met een grote maatschappelijke en economische impact? Maakt u, samen met uw collega’s, het verschil bij deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is het FNLI op zoek naar u! Op 10 oktober reikt de FNLI voor het eerst de FNLI Award uit. Het gaat om een prijs voor personen of teams die...

Lees bericht

Scherpere regels kinderreclame van kracht

Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid