Aantal trampolineparken in twee jaar verdubbeld
Leisure – Het aantal indoor trampolineparken in Nederland is in twee jaar tijd verdubbeld. In 2016 was het concept nog relatief nieuw en telde ons land 32 parken. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar 64 parken in 2018. Dit blijkt uit een publicatie ‘Indoor Trampolineparken in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies in Leiden. De verwachting is dat gezien de plannen van enkele grote ketens in dit segment het aantal de komende jaren zal blijven stijgen naar een klein honderdtal eind 2019. Het eerste indoor trampolinepark in Nederland werd in 2011 geopend, een vestiging van Bounz in Amsterdam. De meeste indoor trampolineparken zijn echter de afgelopen drie à vier jaar geopend. Inmiddels zijn er 64 parken en bestaan er plannen om er nog eens 34 binnenkort te openen. Zeeland nog niet De huidige parken zijn met name gevestigd in de Randstad, maar ook de meeste grote steden buiten de Randstad hebben inmiddels één of meerdere parken. Zeeland is opmerkelijk genoeg de enige provincie zonder aanbod, schrijft Van Spronsen, maar er bestaan wel plannen voor de bouw van een locatie in deze provincie. “Door toename van het aantal parken ontstaat betere spreiding over het land. Hierdoor wordt een groter deel van de markt bereikt en zal landelijk gezien het aantal bezoekers stijgen”, vertelt Niek Timmermans, adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies. “De huidige parken trekken nu circa 2,8 miljoen bezoeken per jaar. Met de geplande openingen komt volledige landelijke dekking steeds dichterbij en zal ook de grens van het jaarlijkse aantal bezoeken in zicht komen.” Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt deze basisvoorziening aangevuld met extra trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas, wipe-out zones, ninja courses en basket-, dodgeball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines. Parken variëren in omvang met een oppervlakte vanaf circa 1.000m² tot soms wel 3.000m². Bron: Spronsen & Partners Leisure – Het aantal indoor trampolineparken in Nederland is in twee jaar tijd verdubbeld. In 2016 was het concept nog relatief nieuw en telde ons land 32 parken. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar 64 parken in 2018. Dit blijkt uit een publicatie ‘Indoor Trampolineparken in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies in Leiden. De verwachting is dat gezien de plannen van enkele grote ketens in dit segment het aantal de komende jaren zal blijven stijgen naar een klein honderdtal eind 2019. Het eerste indoor trampolinepark in Nederland werd in 2011 geopend, een vestiging van Bounz in Amsterdam. De meeste indoor trampolineparken zijn echter de afgelopen drie à vier jaar geopend. Inmiddels zijn er 64 parken en bestaan er plannen om er nog eens 34 binnenkort te openen. Zeeland nog niet De huidige parken zijn met name gevestigd in de Randstad, maar ook de meeste grote steden buiten de Randstad hebben inmiddels één of meerdere parken. Zeeland is opmerkelijk genoeg de enige provincie zonder aanbod, schrijft Van Spronsen, maar er bestaan wel plannen voor de bouw van een locatie in deze provincie. “Door toename van het aantal parken ontstaat betere spreiding over het land. Hierdoor wordt een groter deel van de markt bereikt en zal landelijk gezien het aantal bezoekers stijgen”, vertelt Niek Timmermans, adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies. “De huidige parken trekken nu circa 2,8 miljoen bezoeken per jaar. Met de geplande openingen komt volledige landelijke dekking steeds dichterbij en zal ook de grens van het jaarlijkse aantal bezoeken in zicht komen.” Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt deze basisvoorziening aangevuld met extra trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas, wipe-out zones, ninja courses en basket-, dodgeball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines. Parken variëren in omvang met een oppervlakte vanaf circa 1.000m² tot soms wel 3.000m². Bron: Spronsen & Partners
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders
Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.
Lees berichtThe Tosti Club zet eerste stappen in leisure-omgeving
Leisure – Jumpsquare Group gaat een samenwerking aan met The Tosti Club. De tosti’s zijn een aanvulling op het menu van de 22 trampolineparken in Nederland, waarvan 18 parken tot de groep behoren en vier parken franchise zijn.
Lees berichtNieuw management The Harbour Club voor verdere expansie
Benoeming – Restaurantconcept The Harbour Club heeft sinds deze zomer een nieuw management team aangesteld. De installatie van het nieuwe management team is bedoeld om de bedrijfsstructuur te versterken en de expansie van de groep te stimuleren.
Lees berichtLonden heeft lopende band voor kaasgerechten
Innovatie - De sushi-band met voorbij trekkende gerechten kennen we allemaal, maar nu heeft een restaurant van Kerb een dergelijke lopende band ook gemaakt voor gerechten met kaas. Bezoekers kunnen in de Pick & Cheese locatie in Seven Dials Market in Londen uit meer dan 25 kaasvariëteiten kiezen, waaronder Silton en Gouda. Het kaasrestaurant is een concept van Kerb’s Food...
Lees berichtHoreca bij golfclubs vaker in eigen beheer
Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar...
Lees bericht‘Alcoholvrij bier en speciaalbieren nemen vlucht op terras’
Onderzoek – De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt. Daarnaast hebben ook de speciaalbieren hun definitieve plek op de menukaarten veroverd. Dat schrijft Van Spronsen & Partners horeca-advies in hun jaarlijkse terrasonderzoek, dat dit jaar voor de dertiende keer werd gehouden. Zwolle was daarin wederom de goedkoopste terrasstad van Nederland en Amsterdam de duurste....
Lees bericht