ABN AMRO: ‘Consumentenbestedingen gaan in 2023 afvlakken’


Bestedingen in de horeca fors hoger dan zelfde periode vorig jaar

Analyse - Voedsel is in juni 11,2 procent duurder dan een jaar geleden. Deze ongekende prijsstijging is het gevolg van hogere energie- en grondstofkosten voor ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie. ABN AMRO verwacht in een analyse dat de prijstoename nog niet ten einde is, maar dat in 2023 dalende consumentenbestedingen de stijging zullen afvlakken.

In juni lagen de prijzen van voedsel 11,2 procent hoger dan vorig jaar, zo maakte het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) onlangs bekend. De vleesprijzen in de supermarkt stegen het hardst met gemiddeld 16 procent en de zuivelprijzen namen met 15 procent toe. Huishoudens geven zo’n 13 procent van hun inkomen uit aan voedsel, 4.440 euro per huishouden. Het grootste deel daarvan gaat naar vlees, bestaande uit kalfs-, varkens- en pluimveevlees. Een belangrijk ander deel gaat naar zuivel en eieren. Deze dierlijke producten zorgen voor een derde van de totale uitgaven aan voedsel. Een prijsstijging voor deze producten zorgt dan ook snel voor een duurder boodschappenmandje. Niet alleen vlees en zuivel nemen in prijs toe. Over de hele linie is een stijging te zien, waarbij fruit en groente met respectievelijk 7 en 10 procent nog het minst hard stijgen.

Consumentenvertrouwen

Daarnaast zijn er tal van onzekerheden in de markt, van en oorlog in Oekraïne  tot  oplopende gas- en energieprijzen en stijgende inflatie. Niet alleen ondernemers zijn hierover verontrust, ook consumenten maken zich zorgen om de economie en om hun eigen financiële situatie. Het zeer lage consumentenvertrouwen op dit moment van -50 laat dit dieptepunt in consumentenvertrouwen ook goed zien. En het consumentenvertrouwen is over het algemeen een goede indicator voor de horecabestedingen. Bij een laag vertrouwen neemt de omzet bij restaurants vaak ook af. Toch lijkt dit lage consumentenvertrouwen op dit moment nog geen effect te hebben op de bestedingen. De transactiedata laten nog steeds een stabiele ontwikkeling van de bestedingen zien bij restaurants, supermarkten en afhaalmaaltijden, laat ABN AMRO weten.

Inhaalvraag

Dat het zeer lage consumentenvertrouwen zich nog niet vertaalt in lagere bestedingen heeft een aantal redenen. Allereerst is er sprake van een inhaalvraag na de periodes tijdens de pandemie waarin restaurants, kappers en kledingzaken vaak gesloten waren. Consumenten lijken gretig gebruik te willen maken van de horeca nu het weer kan. Daarnaast hebben Nederlandse consumenten tijdens de pandemie circa 40 miljard euro gespaard. Dit geld wordt deels ingezet om de hogere kosten als gevolg van de inflatie te kunnen voldoen. Verder is de werkloosheid historisch laag. Nu consumenten minder bang zijn om hun baan te verliezen, zullen ze ook minder geneigd zijn de hand op de knip te houden, aldus de bank.

Uitdoven

Het effect van deze factoren zal richting 2023 uitdoven en ABN AMRO verwacht dan ook een verandering in de consumentenbestedingen. Met name bestedingen aan wat luxere en duurdere producten zullen dan geraakt worden. Historisch gezien betekent dit een afname van het restaurantbezoek. Zo besteedden tijdens de financiële crisis in 2009 consumenten bijna een miljard minder aan foodservicekanalen en voedingsspeciaalzaken, maar nam de omzet bij de supermarkten juist toe. Luxe restaurants kregen te maken met een daling van wel 10 tot 15 procent. Dat had zeker te maken met de financiële crisis, maar ook met het feit dat goedkopere restaurants steeds meer gingen concurreren met het luxere segment. Consumenten wilden er nog wel op uit en consumeerden nog graag buiten de deur, alleen liefst wel wat goedkoper.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Tikkie komt met nieuwe functionaliteit ‘Groepie’

Betalen – Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vanaf maandag een nieuwe functionaliteit toe aan de populaire app. Met ‘Groepie’ kunnen meerdere gebruikers groepsuitgaven bijhouden en verrekenen en zijn groepsbetalingen nog eenvoudiger te regelen.

Lees bericht




Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid