ABN AMRO: ‘Fastfoodbranche onder druk door hoge prijzen’


De stijgende prijzen in de sector en veranderende voorkeuren leiden tot afnemende bestedingen bij met name afhaal- en fastfoodrestaurants / Foto bij: McDonald's

Analyse - De Nederlandse fastservicebranche staat voor een kentering. Waar ketens als McDonald’s, Burger King en Kwalitaria voorheen als crisisbestendig golden, blijkt uit een analyse van ABN AMRO dat consumenten structureel minder besteden aan snelle maaltijden.

De stijgende prijzen in de sector en veranderende voorkeuren leiden tot afnemende bestedingen bij met name afhaal- en fastfoodrestaurants. Letterlijk schrijft ABN AMRO: ‘Grote fastserviceketens als McDonalds, Burger King, cafetariaketens, zoals Kwalitaria, Febo en Foodmaster, en ook andere bezorg- en afhaalrestaurants, zoals pizzeria’s, poké-bowl-zaken en sushi-zaken, waren tijdens eerdere recessies een aantrekkelijk alternatief voor consumenten die de hand op de knip hielden. Vooral door het prijsvoordeel ten opzichte van de reguliere horeca konden zij in economisch lastige tijden een betaalbaar uitje bieden. Dit beeld is nu anders: de consument vindt fastservice niet langer vanzelfsprekend goedkoop en de branche ondervindt bovendien de gevolgen van stevig stijgende kosten, meer concurrentie en veranderende consumptiegewoonten.’

39 procent

Volgens het rapport zijn fastfoodmaaltijden sinds 2020 gemiddeld 39 procent duurder geworden. Daarmee is de prijsstijging in deze sector sterker dan die van restaurants (+28 procent) en supermarkten (+34 procent), zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat maakt fastservice voor veel consumenten minder aantrekkelijk als goedkoop alternatief.

Forse concurrentie

De concurrentie is bovendien fors toegenomen. Tijdens de coronapandemie steeg het aantal bezorg- en afhaallocaties met 52 procent, maar sinds 2023 is het aantal weer licht afgenomen. De stijgende kosten voor energie en ingrediënten zorgen daarnaast voor extra druk op de marges.

Dalende bestedingen

Hoewel ketens proberen in te spelen op de veranderende markt, onder meer met voordeelacties, bestelzuilen en loyaliteitsprogramma’s, blijft het effect vooralsnog beperkt. Transactiedata van ABN AMRO laten zien dat de bestedingen in fysieke fastservicezaken sinds begin 2024 opnieuw dalen. Alleen het bezorgkanaal laat een voorzichtig herstel zien.

Maatregelen

De veronderstelde robuustheid van de fastfoodsector blijkt daarmee minder vanzelfsprekend dan gedacht. Volgens ABN AMRO vraagt de nieuwe realiteit om innovatie en herpositionering binnen de branche. Daarbij worden de inzet van bestelzuilen genoemd, prijsacties en de loyaliteitsprogramma's genoemd, maar ook het aanpassen van het menu door ingredienten te herzien of te vervangen.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk

Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.

Lees bericht


Kwalitaria trakteert Voedselbankklanten op gratis friet

Formulenieuws - Ter ere van haar 35-jarig jubileum deelt cafetariaformule Kwalitaria samen met frietproducent Aviko gratis verse friet uit aan klanten van de Voedselbank in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Met het initiatief willen beide partijen gezinnen een moment van ontspanning en plezier bieden in een tijd waarin veel huishoudens het financieel moeilijk hebben.

Lees bericht








© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid