ABN AMRO: ‘Fastfoodbranche onder druk door hoge prijzen’
Analyse - De Nederlandse fastservicebranche staat voor een kentering. Waar ketens als McDonald’s, Burger King en Kwalitaria voorheen als crisisbestendig golden, blijkt uit een analyse van ABN AMRO dat consumenten structureel minder besteden aan snelle maaltijden.
De stijgende prijzen in de sector en veranderende voorkeuren leiden tot afnemende bestedingen bij met name afhaal- en fastfoodrestaurants. Letterlijk schrijft ABN AMRO: ‘Grote fastserviceketens als McDonalds, Burger King, cafetariaketens, zoals Kwalitaria, Febo en Foodmaster, en ook andere bezorg- en afhaalrestaurants, zoals pizzeria’s, poké-bowl-zaken en sushi-zaken, waren tijdens eerdere recessies een aantrekkelijk alternatief voor consumenten die de hand op de knip hielden. Vooral door het prijsvoordeel ten opzichte van de reguliere horeca konden zij in economisch lastige tijden een betaalbaar uitje bieden. Dit beeld is nu anders: de consument vindt fastservice niet langer vanzelfsprekend goedkoop en de branche ondervindt bovendien de gevolgen van stevig stijgende kosten, meer concurrentie en veranderende consumptiegewoonten.’
39 procent
Volgens het rapport zijn fastfoodmaaltijden sinds 2020 gemiddeld 39 procent duurder geworden. Daarmee is de prijsstijging in deze sector sterker dan die van restaurants (+28 procent) en supermarkten (+34 procent), zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat maakt fastservice voor veel consumenten minder aantrekkelijk als goedkoop alternatief.
Forse concurrentie
De concurrentie is bovendien fors toegenomen. Tijdens de coronapandemie steeg het aantal bezorg- en afhaallocaties met 52 procent, maar sinds 2023 is het aantal weer licht afgenomen. De stijgende kosten voor energie en ingrediënten zorgen daarnaast voor extra druk op de marges.
Dalende bestedingen
Hoewel ketens proberen in te spelen op de veranderende markt, onder meer met voordeelacties, bestelzuilen en loyaliteitsprogramma’s, blijft het effect vooralsnog beperkt. Transactiedata van ABN AMRO laten zien dat de bestedingen in fysieke fastservicezaken sinds begin 2024 opnieuw dalen. Alleen het bezorgkanaal laat een voorzichtig herstel zien.
Maatregelen
De veronderstelde robuustheid van de fastfoodsector blijkt daarmee minder vanzelfsprekend dan gedacht. Volgens ABN AMRO vraagt de nieuwe realiteit om innovatie en herpositionering binnen de branche. Daarbij worden de inzet van bestelzuilen genoemd, prijsacties en de loyaliteitsprogramma's genoemd, maar ook het aanpassen van het menu door ingredienten te herzien of te vervangen.
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtKwalitaria trakteert Voedselbankklanten op gratis friet
Formulenieuws - Ter ere van haar 35-jarig jubileum deelt cafetariaformule Kwalitaria samen met frietproducent Aviko gratis verse friet uit aan klanten van de Voedselbank in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Met het initiatief willen beide partijen gezinnen een moment van ontspanning en plezier bieden in een tijd waarin veel huishoudens het financieel moeilijk hebben.
Lees berichtFrietHoes haalt in recordtempo €300.000 op voor uitbreiding
Crowdfunding - De Haarlemse frietproducent FrietHoes heeft binnen een week €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met het bedrag wil het bedrijf investeren in een nieuwe baklijn en koelstraat voor de fabriek in Nieuw-Vennep.
Lees berichtSportvoedingsbedrijf Upfront opent eigen supermarkten
Supermarkt – Het sportvoedingsmerk Upfront gaat eigen supermarkten openen in steden. De eerste locatie komt in Rotterdam op het fabrieksterrein van Van Nelle. De locatie gaat over zes weken open. Daarna volgen meer locaties in andere steden.
Lees berichtPoiesz test nieuwe broodjescorner met smoothies in tien filialen
Supermarkt - Poiesz Supermarkten test momenteel in tien winkels een vernieuwde broodjescorner met vers belegde broodjes en bijpassende drankjes, waaronder smoothies. Dat meldt vakmedium FoodPersonality.
Lees berichtZoe Hamburger Managing Director McDonald’s Nederland
Benoeming – Zoe Hamburger is per 1 september 2025 benoemd tot Managing Director van McDonald's Nederland. Zij heeft meer dan tien jaar managementervaring bij McDonald's in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk & Ierland.
Lees bericht