ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021


Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo geeft de bank aan. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. Dat de omzetgroei vorig jaar 2,9 procent bedroeg en daarmee iets afvlakte lag volgens ABN AMRO aan de verhoging van het btw-tarief. Hierdoor werd met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. Online De explosieve stijging in online aankopen vormen voor veel bedrijven binnen de retailsector wel een bedreiging en vragen om veranderingen van het verdienmodel, zo waarschuwt de bank. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Het betreft hier wel voornamelijk non-foodartikelen. Maar het feit dat er meer online wordt gekocht betekent ook dat er minder vaak een bezoek wordt gebracht aan de fysieke winkels. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending, aldus Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in zijn analyse. Vergrijzing Volgens Metzemaker dienen winkeliers vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo geeft de bank aan. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. Dat de omzetgroei vorig jaar 2,9 procent bedroeg en daarmee iets afvlakte lag volgens ABN AMRO aan de verhoging van het btw-tarief. Hierdoor werd met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. Online De explosieve stijging in online aankopen vormen voor veel bedrijven binnen de retailsector wel een bedreiging en vragen om veranderingen van het verdienmodel, zo waarschuwt de bank. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Het betreft hier wel voornamelijk non-foodartikelen. Maar het feit dat er meer online wordt gekocht betekent ook dat er minder vaak een bezoek wordt gebracht aan de fysieke winkels. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending, aldus Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in zijn analyse. Vergrijzing Volgens Metzemaker dienen winkeliers vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

HOMiES en The Category & Trade Company bundelen krachten

Samenwerking - Foodservice HOMiES, het nieuwe platform dat foodservice professionals wil samenbrengen en The Category & Trade Company (CTC) zijn een strategische samenwerking aan gegaan. Daarmee is CTC de eerste officiële kennispartner van Foodservice HOMiES. De samenwerking moet een stevige basis leggen voor een gezamenlijke missie om de sector te versterken en vooruit te helpen.

Lees bericht




Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht


Bracamonte Convenient Kitchen koopt StarCuisine

Overname - StarCuisine, de specialist in ultraverse gemaksmaaltijden en foodserviceoplossingen, komt volledig in handen van Bracamonte Convenient Kitchen. De overname betekent een aanzienlijke versterking van Bracamonte in retail en foodservice.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid