ABN AMRO verwacht dit jaar herstel vrijetijdseconomie


Leisure – De vrijetijdseconomie heeft een ongekend zwaar jaar achter de rug, maar vanaf de tweede helft van dit jaar treedt herstel op. Die verwachting noteert ABN AMRO in Sectorprognose Leisure 2021/2022. Maar zo waarschuwt de bank, het herstel verloopt moeizaam.

Fastfood, vakantieparken en campings komen redelijk door de crisis, maar voor reisondernemers, restaurants, musea, attractieparken, dierentuinen en bioscopen geldt dit zeker niet, signaleert de bank. De sectoren zien hun omzet fors terugvallen door de verplichte sluitingen.

Toch zullen alle subsectoren binnen de vrijetijdseconomie in het tweede deel van 2021 groei laten zien. Volledig herstel zal voor de meeste branches alleen op zich laten wachten. ABN AMRO schat in dat volledig herstel pas in de jaren erna gaat plaatsvinden. De bank is bij de prognoses uitgegaan van het scenario dat eind juni de horeca weer geleidelijk opent en de economie in het derde kwartaal vrijwel helemaal open is.

Groei

Restaurants kregen zware klappen in 2020 (-36 procent), maar hebben in 2021 weer een omzetgroei van 20 procent in het vooruitzicht door de mogelijke opening van terrassen in april en volledige heropening in juni. Veel restaurants hebben de schade wel beperkt kunnen houden door in te zetten op maaltijdbezorging, dat een enorme vlucht nam (+37 procent). ABN AMRO verwacht dat fastfood (+17 procent) in 2021 ook weer zal groeien, waarmee fastfood bijna terug is op het pre-corona niveau.

Zware klappen voor reisbranche, musea en bioscopen

Hotels zijn in 2020 met 46 procent minder overnachtingen zwaar getroffen als gevolg van de reisbeperkingen. In 2021 rekent ABN AMRO wel op groei (+25 procent) ten opzichte van het afgelopen jaar, maar naar verwachting zullen zakelijke overnachtingen ook de komende jaren structureel minder worden. Door de reisbeperkingen vecht ook de reisbranche (-80 procent) voor haar voortbestaan. Dit jaar rekent ABN AMRO op een licht herstel (+15 procent), hoewel veel Nederlanders wellicht alsnog een reis boeken zodra dit weer kan.

Hoop

Vakantieparken (+20 procent overnachtingen) en campings (+8 procent overnachtingen) herstellen dit jaar al volledig, mede doordat zij erg in trek zijn bij vakantiegangers uit Nederland, Duitsland en België. Ook voor evenementen gloort weer hoop. Zo zullen in 2021 naar verwachting 60 procent van de events die in 2019 plaatsvonden, doorgang kunnen vinden. In het tweede kwartaal van dit jaar is nog sprake van een mix tussen online en hybride events, die deels online en deels op locatie plaatsvinden. Deze hybride vorm blijft waarschijnlijk bestaan. Voor musea, bioscopen, attractieparken en dierentuinen laat het herstel langer op zich wachten.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tikkie komt met nieuwe functionaliteit ‘Groepie’

Betalen – Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vanaf maandag een nieuwe functionaliteit toe aan de populaire app. Met ‘Groepie’ kunnen meerdere gebruikers groepsuitgaven bijhouden en verrekenen en zijn groepsbetalingen nog eenvoudiger te regelen.

Lees bericht



Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

ABN AMRO: ‘Consumentenbestedingen gaan in 2023 afvlakken’

Analyse - Voedsel is in juni 11,2 procent duurder dan een jaar geleden. Deze ongekende prijsstijging is het gevolg van hogere energie- en grondstofkosten voor ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie. ABN AMRO verwacht in een analyse dat de prijstoename nog niet ten einde is, maar dat in 2023 dalende consumentenbestedingen de stijging zullen afvlakken.

Lees bericht


Koekjes van De Koekfabriek voor gasten Landal GreenParks

Leisureparken - Landal GreenParks gaat op 15 vakantieparken de koekjes van De Koekfabriek serveren. In totaal gaat het om ruim 1 miljoen handgemaakte koekjes, die gasten krijgen bij hun warme dranken. De samenwerking is bijzonder: bij De Koekfabriek werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.  Dankzij de samenwerking met Landal GreenParks kunnen circa tien structurele werkplekken worden opgevuld.

Lees bericht

ABN AMRO: ‘Druk op leisure en food gaat toenemen’

Analyse - Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwacht ABN AMRO in een analyse dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. Rentestijgingen en oplopende prijzen voor grondstoffen liggen aan die druk ten grondslag, net als de dure energieprijs.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid