Achter de schermen werkt ProFri succesvol door


Belangenvereniging - Het moet gezegd worden: ProFri voert in de strijd tegen de coronaeffecten en de belangen van de professionele frituurders een succesvolle koers. In nauw overleg met Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO) en het Ambachtelijk IJscentrum wordt soms de publiciteit gezocht en soms juist stille diplomatie gevoerd, maar vaak met positief resultaat. Toch zijn de zorgen groot bij voorman Frans van Rooij.

ProFri was er snel bij in de discussie of afhalen wel of niet werd toegestaan in de cafetariasector na de aangekondigde maatregelen tegn verdere verspreiding van het virus en ook bij de afspraak met Thuisbezorgd over het 0%-tarief voor de afhaalbestellingen was de belangenvereniging betrokken. Twee keer hebben wij contact gehad met Jitse Groen, CEO van Thuisbezorgd.nl, laat directeur Frans van Rooij van ProFri weten. Hij is blij dat het provisietarief naar 0% is gegaan voor afhaalbestellingen. Afhaling en bezorging zijn de laatste levensaders voor de cafetariasector en dus is het van het grootste belang dat dat de kosten die daarmee gemoeid zijn zo laag mogelijk zijn, zo laat Van Rooij weten.

Buma-rechten

Maar zijn organisatie is op meer terreinen bezig. Van Rooij: “Soortgelijke acties hebben we ook uitstaan richting de auteursrechtelijke organisatie als Buma, Sena en Videma. Immers: geen klanten, geen meesluisteraars of meekijkers en dus ook geen auteursrechtelijke kosten lijkt ons”. Daarnaast Is ProFri bezig met ondersteuningsmaatregelen voor getroffen ondernemers. Zo heeft de belangenvereniging  verschillende ministeries om maatoplossingen verzocht ten aanzien van arbeidstijdverkorting, vergoeding van doorlopende kosten en uitstel van belasting en dergelijke.

Schade bij frituurspeciaalzaken

Volgens Van Rooij is het nog lastig inschatten wat de totale schade zal zijn bij frituurzaken als gevolg van de crisis. Van Rooij: “Het FSIN geeft in zijn eerste prognose voor 2020 aan dat de horeca zeker 2,6 miljard euro aan omzet zal verliezen. Voor onze sector lijkt me deze inschatting zeer aan de voorzichtige kant. Ik denk dat cijfers van Sligro eerder boekdelen spreken. Hun omzet van bezorgbestellingen is met 70 tot 75 procent gedaald. Ik denk dat dit voor onze sector ook geldt. Stel dat dit 4 maanden lang het geval zal zijn, dan heb je het over een omzetuitval van ongeveer 300 miljoen euro. Dit zou over een heel jaar ongeveer betekenen dat je niet op 1,2 miljard euro omzet, maar op hooguit 900 miljoen uitkomt. Deel dat maar door 5.600 of zo; dan ken je de gemiddelde omzet per bedrijf die er over blijft. Ik denk dat dit al het meest gunstige scenario is.”

Voorjaar belangrijke periode

Volgens de directeur kan de crisis zo maar drie tot vier maanden duren, net als in China. Hij houdt wat dat betreft zijn hart vast. Echt een beeld geven van wat de situatie betekent voor de totale cafetariasector is koffiedik kijken. Van Rooij: “Het voorjaar is traditioneel een belangrijke periode voor de branche, ook door extra verkopen aan ijs en shakes en dergelijke. We mogen dan nog onze handen dichtknijpen als in het najaar het virus niet opnieuw de kop opsteekt; dat is wel iets dat je bij veel soortgelijke uitbraken in het verleden hebt gezien.”

Rendement al langer onder druk

Maar Van Rooij bekijkt de ontwikkelingen ook breder. “Wij weten allemaal dat omzet één ding is, maar dat het rendement iets heel anders is. En bij veel bedrijven hield het rendement al niet over de laatste jaren. Dat geldt voor de hele eetverstrekkende horeca; het aantal bedrijven nam de afgelopen jaren gigantisch toe. De totale omzet nam minder toe; dat betekent dus minder omzet per bedrijf.”

Rek gaat er uit

Van Rooij acht het daarom reëel te verwachten de nodige bedrijven in de cafetariasector het niet zullen redden, ook al krijgen ze steun van de overheid. “Op dit moment heb ik nog geen signalen over frituurspeciaalzaken die het niet kunnen bolwerken, maar we zitten natuurlijk nog maar aan het begin. Ik taxeer dat bij veel ondernemers na twee maanden de rek er echt wel helemaal uit is.”

Financiële scenario’s

ProFri geeft aan er alles aan te doen om ondernemers te steunen, maar geeft ook aan dat ondernemers het uiteindelijk zelf zullen moeten doen. Van Rooij: “ In elk geval is van het grootste belang voor ondernemers om wat-als-scenario’s te maken. Financieel voorbereid zijn op wat er kan komen, is van groot belang. Dan kijk je vooruit en kun je misschien vroegtijdig met banken en andere financiers in overleg over gespreide betalingen in de toekomst en dat soort zaken.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Geen 30 gasten per gebouw, maar per ruimte’

Coronamaatregelen - Voor horecagelegenheden met meerdere ruimtes onder één dak is er goed nieuws. Elke zelfstandige horecaruimte mag volgens het nieuwe landelijke model van de noodverordening vanaf 1 juni gebruikt worden om 30 gasten te ontvangen mits voldaan wordt aan alle geldende coronaregels, zoals de 1,5 meter maatregel.

Lees bericht

SVH en KHN komen met gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd

Opleiding – Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komen met een nieuwe gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd. Nu de horeca vanaf 1 juni weer voorzichtig open mag, hebben de beide organisaties besloten om een speciale e-learning in coronatijd voor de bedrijfstak te ontwikkelen op het gebied van Hygiëne & Veiligheid.

Lees bericht

Chatbot helpt ondernemer én gast gratis met coronaprotocol

Vakvereniging - Brancheorganisaties VCHO, NHG en ProFri lanceren een gratis app die het voor ondernemers en gasten eenvoudiger maakt per 1 juni te voldoen aan het protocol en de coronacheck. Horecaondernemers en gasten kunnen 24 uur per dag gebruik maken van een chatbot. De voorgeschreven handelingen bij reservering en ontvangst van de gasten vanuit het protocol zijn dan grotendeels geautomatiseerd.

Lees bericht



Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje

Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen...

Lees bericht

VCHO, NHG en ProFri pleiten voor een meer dynamisch protocol

Horecaprotocol – Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), Nederlands Horeca Gilde (NHG) en de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) vinden dat KHN, bij het gisteren gepresenteerde protocol, te hoog inzet en willen een meer dynamischer protocol. Het trio is van mening dat het KHN-voorstel ondernemers te veel vrijheid geeft en willen een stappenplan dat meer aansluit bij de nu geldende noodverordeningen en richtlijnen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid