‘Achterhoek en grensstreek kiezen vaker voor alcoholvrij’

Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks
Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Rotterdams restaurant Zalmhuis legt jarige in de watten
Actie - Wie jarig is, trakteert! Alleen doet het Rotterdamse restaurant het anders. Dit jaar kunnen jarige gasten bij het Zalmhuis gratis aanschuiven om te genieten van de gerechten op de menukaart.
Lees berichtLandal GreenParks grote winnaar Parkvakanties Awards
Verkiezing - Bij de jaarlijkse uitreiking van de Parkvakanties Awards is Landal GreenParks opnieuw flink in de prijzen gevallen. Zo won het bedrijf niet alleen de prestigieuze award ‘Populairste aanbieder’, maar werden ook vier individuele vakantieparken bekroond. Hof van Saksen verzilverde maar liefst vier van zijn vijf nominaties, wat het totaal voor Landal GreenParks dit jaar op negen Parkvakanties Awards...
Lees berichtBierkantine zet extra 0.0 bieren op menu tijdens Dry january
Horeca – Speciaal voor Dry january, de maand waarin veel mensen trachten geen alcohol te drinken, heeft de Utrechtse Bierkantine extra veel 0.0 bieren op het menu gezet. Met zo’n veertig verschillende alcoholvrije en -arme bieren in de koeling heeft het horecabedrijf wellicht het grootste assortiment alcoholvrije en -arme bieren in huis.
Lees berichtPianeta Terra opnieuw Nederlands beste Italiaanse restaurant
Verkiezing – Het Italiaanse Slow Food restaurant Pianeta Terra in Amsterdam is voor de vijfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot het beste Italiaanse restaurant van Nederland. Het restaurant is op een lijst van de 50 beste Italiaanse restaurants ter wereld terecht gekomen op de 31 plaats.
Lees berichtMcDonald’s kiest Oatly als alternatief voor in de koffie
Formulenieuws - Haverdrankliefhebbers kunnen voortaan bij alle 264 McDonald’s restaurants terecht voor koffie met Oatly Barista haverdrank. De haverdrank wordt als alternatief geschonken naast de koffie met halfvolle melk, De hamburgerketen reduceert daarmee ook de CO2e-uitstoot.
Lees berichtHaags restaurant moet een maand deuren sluiten
Inspectie - Een restaurant in Den Haag moet voor een maand de deuren sluiten. Dat laat de Nederlandse Arbeidsinspectie weten. De inspectiedienst laat niet weten om welk bedrijf het gaat, maar geeft wel aan dat het bedrijf meerdere malen de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) heeft overtreden.
Lees bericht