‘Achterhoek en grensstreek kiezen vaker voor alcoholvrij’


Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AB InBev lanceert alcoholvrije Corona Cero

Introductie - AB InBev, 's werelds grootste brouwerij, kondigt de Europese lancering aan van Corona Cero, een nieuw alcoholvrij bier gebrouwen met 100% ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Corona Cero is nu verkrijgbaar in België, Finland, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Polen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Lees bericht


Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht




Nikkei cuisineconcept BlueBlood opent in Den Haag

Restaurant - Dit voorjaar opent BlueBlood haar deuren in het centrum van Den Haag. Met de komst van BlueBlood aan de Zeestraat wordt het Nikkei cuisineconcept, dat momenteel steeds populairder wordt in internationale steden als Dubai, Barcelona en Londen, naar de hofstad gehaald. Hierbij staan de smaakpaletten van de Japanse en Peruaanse keuken centraal.

Lees bericht

RCE kondigt tweede nieuwe Loetje aan in één week

Formulenieuws - Ondanks de crisis gaat Restaurant Company Europe (RCE) door met het openen van locaties. Na eerdere berichten over Loetje Reeuwijk en de opening van een nieuwe Stan in Maastricht kondigt het bedrijf deze week ook de opening van de tweede Loetje aan, in Vught. Deze nieuwe locatie opent na een grondige verbouwing komende zomer.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid