‘Achterhoek en grensstreek kiezen vaker voor alcoholvrij’


Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

TheFork lanceert eerste podcastreeks: FoodForkast

Podcast - Reserveringssite TheFork lanceert vandaag haar eerste podcastreeks: FoodForkast. The Fork is met de podcast gestart om in deze uitdagende tijd zowel gasten als restaurateurs te inspireren met actuele onderwerpen uit de restaurantindustrie en een blik te werpen op toekomstige ontwikkelingen.

Lees bericht


Chef-kok Klaver ontwikkelt culinaire gerechten met 3 weken houdbaarheid

Culinair - Smaakvolle, knapperige gerechten van restaurantkwaliteit met een houdbaarheid van twee tot drie weken. Onmogelijk? Chef-kok Nico Klaver van restaurant ’t Kalkoentje in Rhenen, bewijst het tegendeel met Ami Culinaire. In coronatijd ontwikkelde hij een lijn voorverpakte gerechten, die de strijd aankan met een versbereid culinair gerecht op tafel.

Lees bericht

Alcoholvrij bier blijft sterk groeien in dalende biermarkt

Bieren - De verkoop van alcoholvrij blijft groeien. In 2020 is de verkoop  gestegen met 8,5%. Dat betekent dat 1 op de 14 biertjes die gedronken wordt nu alcoholvrij is. De totale markt voor bier daalde wel met 14 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers, die vandaag bekend zijn gemaakt.

Lees bericht

Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020

Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid