Adrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam
Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.
Kleppe Beheer B.V. is eigenaar van het winkelcentrum Europaplein in Leerdam. Hij heeft het centrum telkens met winkelpanden samengevoegd nadat hij zijn eigen Superversmarkt in 1992 aan Plus supermarkten had verkocht en het pand aan hen had verhuurd. Kleppe heeft er dus belang bij dat alle voorzieningen voor de wijk Leerdam West in het winkelcentrum blijven bestaan. Omdat er van de bestaande winkeliers geen belangstelling was voor een tabakszaak en een postkantoor besloot Kleppe deze zelf te starten. “We hadden hier al wel een PostNL-pakketautomaat staan en die liep heel goed. Dus zodoende wist ik dat daarvoor belangstelling bestond in de wijk. Nu we een winkel hebben, is er een volledig Postkantoor van gemaakt waar je rijbewijzen kunt verlengen en alle andere zaken kunt verrichten. Dat was ook een scherpe eis van mijn kant om 100% Postkantoor te worden. Alle handelingen kunnen daarom worden verricht en er kunnen ook pasfoto’s worden gemaakt.”
En net zoals voor het Postkantoor bestond er voor de opening van tabakszaak ook geen directe belangstelling. Kleppe: “En dat terwijl wij hier wel in een wijk zitten met vanuit het verleden veel arbeidersgezinnen waar nog veel wordt gerookt. Die mensen wil je wel behouden voor je winkelcentrum en ze niet de weg op sturen naar een andere wijk of stad.” Kleppe, die meermaals aangeeft geen voorstander te zijn van roken, is de zaak puur gestart vanwege het aantrekkelijk houden van zijn winkelcentrum. “De winkel is puur defensief bedoeld want ik verkoop er verder geen staatsloten, cadeauartikelen, wenskaarten of andere zaken. Dan zou ik namelijk mijn andere huurders gaan beconcurreren. Ook verkoop ik geen middelen gericht op het nieuwe roken want dan ga ik alternatieven aanbieden. Ik wil alleen de groep bestaande rokers voorzien van producten om er voor te zorgen dat het winkelcentrum aantrekkelijk blijft voor de wijk en de hele regio. En niet dat mensen voor hun tabak naar een ander winkelcentrum gaan en daar dan gelijk hun boodschappen doen. De komende jaren zal ik daarom waarschijnlijk niets aan tabak verdienen. Misschien komt dat straks in 2030 als de tankstations geen tabak meer mogen verkopen want daarvan zitten er hier nogal wat.”
X van tabax
In het winkelcentrum zijn een Plus en een Aldi gevestigd. Aldi was al eerder gestopt met de verkoop van tabak en de Plus moest stoppen per 1 juli jl. “De naam ‘Pakje Tabak’ voor mijn tabaksspeciaalzaak had ik al jaren geleden bedacht. Die vind ik gewoon leuk en pakkend. In de winkels wordt met die naam een verdere vertaalslag gemaakt. Zo is bij het Postkantoor ‘Pak je gemak’ zichtbaar. Ik heb ook de naam ‘tabax’ laten deponeren omdat er ook allemaal beperkingen zijn voor het woord tabak en er wellicht nog beperkingen aankomen. Die ‘x’ gebruik ik ook als logo voor bepaalde producten. Zo heb ik een aanbieding van een BIC aansteker, een vakantie-asbak en een ‘sleeve’ voor over het sigarettenpakje om de foto’s af te schermen voor 2.15 euro. Maar datzelfde beeldmerk gebruik ik ook bij het cadeaupapier. Mensen kunnen hier producten zelf inpakken. Wat dat betreft moeten de tabakszaak en het Postkantoor ook een sociale ontmoetingsplaats worden voor de buurt.”
Twee adressen
Om in 2032 te voldoen aan de wettelijke eisen voor een tabaksspeciaalzaak heeft het pand twee aparte huisnummers: Nummer 2 en 4. Bovendien zijn de tabaksproducten van buitenaf niet zichtbaar terwijl de medewerkers toch niet afgescheiden zijn van de buitenwereld. “Voor het concept heb ik heel wat locaties bekeken: Van SPOT, CIGO’s van Convenience Concept tot Primera’s maar ik heb er toch een eigen verhaal van gemaakt met behulp van de winkelinrichting van CIGO.” Voor de rest zorgt Kleppe voor een eigen invulling van de tabakswinkel. “Ze kwamen met schapindelingen en weet ik niet wat allemaal. Maar dat hoef ik niet. Omdat de pakjes tegenwoordig allemaal op elkaar moeten lijken zei ik: “Je mag ze neerleggen op alfabet of op ziektebeeld. Het maakt mij niet uit. Als de medewerkers de juiste pakjes maar snel kunnen vinden.”
Van 8.00 tot 20.00 uur geopend
Het sigarenaanbod heeft hij afgekeken bij supermarktondernemer Zwetsloot in Bennekom, die het kleinste sigaretten- en sigarenwinkeltje van Nederland heeft. “Misschien ga ik het sigarenassortiment nog wel uitbreiden. Eerst maar eens kijken hoe dit loopt. Vooralsnog ben ik tevreden en krijg ik fijne reacties van klanten. Ook over de openingstijden zijn zij te spreken. De tabakswinkel en het postkantoor zijn namelijk van 8.00 tot 20.00 uur geopend. Dat kan omdat veel bedrijven in de buurt bij dit postkantoor hun pakketten afgeven voor verzending. Er is dus altijd activiteit. En omdat het postmagazijn achter de winkel zit, kan de PostNL-medewerker op zijn gemak de bus in- en uitladen en worden klanten in de winkel ook geholpen.”
(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro noteert stabiele omzetgroei zonder tabaksverkoop
Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal van 2025 een omzet gerealiseerd van €664 miljoen. Dat is een daling van €61 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar die afname is vrijwel volledig toe te schrijven aan het stopzetten van de tabaksverkoop. Gecorrigeerd voor tabak liet de Nederlandse markt een omzetgroei van 2,5% zien, terwijl de Belgische activiteiten stabiel...
Lees berichtEerste SPOT-tabakszaak in tankstation geopend in Drachten
Tankstation - In Drachten is donderdag een moderne SPOT-tabaksspeciaalzaak in gebruik genomen bij het tankstation van Fuel Service Nederland. De vestiging is ingericht volgens een vernieuwd retailconcept dat inzet op gemak, technologie en verantwoorde verkoop van tabaksproducten.
Lees berichtPositief half jaar voor Sligro door sterk tweede kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group heeft het eerste halfjaar van 2025 afgesloten met een nettowinst van €2 miljoen. Daarmee keert de groothandel terug naar de winst, na een verlies van €1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Lees berichtTweede Gewoon Coop Compact opent in Oosterland
Formulenieuws – Ondernemer John Bolle heeft woensdag 14 mei de deuren geopend van zijn Gewoon Coop Compact Bolle in Oosterland. Het is de tweede Gewoon Coop die wordt geopend onder de vlag van Boon Food Group.
Lees berichtSligro ziet eerste signalen van omzetherstel
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...
Lees berichtEerste ‘Gewoon Coop’ opent in Achtmaal
Formulenieuws - In Achtmaal is de eerste Gewoon Coop geopend. Het gaat om de voormalige Coop Compact van Christ-Jan en Kara van Bedaf. Het is de eerste Gewoon Coop onder de vlag van Boon Food Group. In de komende maanden heropenen er meerdere winkels als Gewoon Coop die worden beleverd door Boon Food Group.
Lees bericht
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)