Adrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam


Pakje Tabak ligt net naast het winkelcentrum in Leerdam

Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.

Kleppe Beheer B.V. is eigenaar van het winkelcentrum Europaplein in Leerdam. Hij heeft het centrum telkens met winkelpanden samengevoegd nadat hij zijn eigen Superversmarkt in 1992 aan Plus supermarkten had verkocht en het pand aan hen had verhuurd. Kleppe heeft er dus belang bij dat alle voorzieningen voor de wijk Leerdam West in het winkelcentrum blijven bestaan. Omdat er van de bestaande winkeliers geen belangstelling was voor een tabakszaak en een postkantoor besloot Kleppe deze zelf te starten. “We hadden hier al wel een PostNL-pakketautomaat staan en die liep heel goed. Dus zodoende wist ik dat daarvoor belangstelling bestond in de wijk. Nu we een winkel hebben, is er een volledig Postkantoor van gemaakt waar je rijbewijzen kunt verlengen en alle andere zaken kunt verrichten. Dat was ook een scherpe eis van mijn kant om 100% Postkantoor te worden. Alle handelingen kunnen daarom worden verricht en er kunnen ook pasfoto’s worden gemaakt.”

En net zoals voor het Postkantoor bestond er voor de opening van tabakszaak ook geen directe belangstelling. Kleppe: “En dat terwijl wij hier wel in een wijk zitten met vanuit het verleden veel arbeidersgezinnen waar nog veel wordt gerookt. Die mensen wil je wel behouden voor je winkelcentrum en ze niet de weg op sturen naar een andere wijk of stad.” Kleppe, die meermaals aangeeft geen voorstander te zijn van roken, is de zaak puur gestart vanwege het aantrekkelijk houden van zijn winkelcentrum. “De winkel is puur defensief bedoeld want ik verkoop er verder geen staatsloten, cadeauartikelen, wenskaarten of andere zaken. Dan zou ik namelijk mijn andere huurders gaan beconcurreren. Ook verkoop ik geen middelen gericht op het nieuwe roken want dan ga ik alternatieven aanbieden. Ik wil alleen de groep bestaande rokers voorzien van producten om er voor te zorgen dat het winkelcentrum aantrekkelijk blijft voor de wijk en de hele regio. En niet dat mensen voor hun tabak naar een ander winkelcentrum gaan en daar dan gelijk hun boodschappen doen. De komende jaren zal ik daarom waarschijnlijk niets aan tabak verdienen. Misschien komt dat straks in 2030 als de tankstations geen tabak meer mogen verkopen want daarvan zitten er hier nogal wat.”

X van tabax

In het winkelcentrum zijn een Plus en een Aldi gevestigd. Aldi was al eerder gestopt met de verkoop van tabak en de Plus moest stoppen per 1 juli jl. “De naam ‘Pakje Tabak’ voor mijn tabaksspeciaalzaak had ik al jaren geleden bedacht. Die vind ik gewoon leuk en pakkend. In de winkels wordt met die naam een verdere vertaalslag gemaakt. Zo is bij het Postkantoor ‘Pak je gemak’ zichtbaar. Ik heb ook de naam ‘tabax’ laten deponeren omdat er ook allemaal beperkingen zijn voor het woord tabak en er wellicht nog beperkingen aankomen. Die ‘x’ gebruik ik ook als logo voor bepaalde producten. Zo heb ik een aanbieding van een BIC aansteker, een vakantie-asbak en een ‘sleeve’ voor over het sigarettenpakje om de foto’s af te schermen voor 2.15 euro. Maar datzelfde beeldmerk gebruik ik ook bij het cadeaupapier. Mensen kunnen hier producten zelf inpakken. Wat dat betreft moeten de tabakszaak en het Postkantoor ook een sociale ontmoetingsplaats worden voor de buurt.”

Twee adressen

Om in 2032 te voldoen aan de wettelijke eisen voor een tabaksspeciaalzaak heeft het pand twee aparte huisnummers: Nummer 2 en 4. Bovendien zijn de tabaksproducten van buitenaf niet zichtbaar terwijl de medewerkers toch niet afgescheiden zijn van de buitenwereld. “Voor het concept heb ik heel wat locaties bekeken: Van SPOT, CIGO’s van Convenience Concept tot Primera’s maar ik heb er toch een eigen verhaal van gemaakt met behulp van de winkelinrichting van CIGO.”  Voor de rest zorgt Kleppe voor een eigen invulling van de tabakswinkel. “Ze kwamen met schapindelingen en weet ik niet wat allemaal. Maar dat hoef ik niet. Omdat de pakjes tegenwoordig allemaal op elkaar moeten lijken zei ik: “Je mag ze neerleggen op alfabet of op ziektebeeld. Het maakt mij niet uit. Als de medewerkers de juiste pakjes maar snel kunnen vinden.”

Van 8.00 tot 20.00 uur geopend

Het sigarenaanbod heeft hij afgekeken bij supermarktondernemer Zwetsloot in Bennekom, die het kleinste sigaretten- en sigarenwinkeltje van Nederland heeft. “Misschien ga ik het sigarenassortiment nog wel uitbreiden. Eerst maar eens kijken hoe dit loopt. Vooralsnog ben ik tevreden en krijg ik fijne reacties van klanten. Ook over de openingstijden zijn zij te spreken. De tabakswinkel en het postkantoor zijn namelijk van 8.00 tot 20.00 uur geopend. Dat kan omdat veel bedrijven in de buurt bij dit postkantoor hun  pakketten afgeven voor verzending. Er is dus altijd activiteit. En omdat het postmagazijn achter de winkel zit, kan de PostNL-medewerker op zijn gemak de bus in- en uitladen en worden klanten in de winkel ook geholpen.”

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

De artikelen die hij onder eigen X-merk verkoopt
Een volwaardig postkantoor staat er nu
De pakkettenautomaat is er ook nog
Adrie Kleppe met twee van zijn medewerkers die de beide locaties runnen
Twee gescheiden nummers om later als speciaalzaak open te mogen blijven

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tabaksverkoop vertoont dalende trend bij petrolkanaal

Analyse - Omzet rookwaren bij tankstations stijgt fors ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont de laatste maanden de dalende trend zoals we die van de afgelopen jaren kennen. Ook de verkoop van fris in combinatie met tabak daalt met de trend mee, net zoals andere items dat door de tabaksklant wordt verkocht.

Lees bericht



Tabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.

Lees bericht

Jumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé

Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.

Lees bericht


Frontaal Brewing en Oldtimers lanceren Drop Bock

Introductie - Frontaal Brewing Company introduceert met trots 'Drop Bock', een speciaal bockbier ontwikkeld in samenwerking met het dropmerk Oldtimers van Concorp. De samenwerking is ter ere van het 100-jarig jubileum van Oldtimers en heeft geleid tot een bockbier dat de smaak van traditioneel bockbier combineert met de tonen van salmiak en zoethout van Oldtimers’ klassieke dropjes.

Lees bericht

ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid