Afhalen maaltijden en takeaway minder populair in februari


Analyse – In februari van dit jaar hebben de Nederlanders minder vaak een bezoek gebracht aan de horeca voor afhalen van bestellingen en takeaway-producten. Met gemiddeld vier miljoen bezoeken per week lag het aantal bezoeken onder het laagste punt van 2020.

De gegevens zijn afkomstige van de Out-of-Home Shopper Monitor van het Rotterdamse bureau Datlinq. De periode P2 die is gemeten heeft betrekking op alle buitenshuis aankopen van eten en drinken in de periode van 1 februari 2021 tot en met 28 februari 2021.

Hieruit blijkt dat het aantal bezoeken aan de horeca in de periode P1 en P2, dus vanaf het begin van het jaar, 70% lager ligt dan in dezelfde periode 2020. Traditioneel is het begin van het nieuwe jaar niet de beste periode voor de horeca, maar als gevolg van de snelle lockdown werden de locaties vorig jaar toch beter bezocht dan dit jaar. Fastservice, die het over het geheel genomen redelijk heeft gedaan, doet het begin dit jaar opnieuw niet slecht, maar laat toch ook een daling zien van 40% in het aantal bezoeken.

Cijfers thuisbezorging 2021

Ook het aantal thuisbezorgde maaltijden daalde licht in P2 naar 4,1%. In P1 lag het aantal thuisbezorgde maaltijden nog op 4,7%. Maar deze cijfers liggen wel substantieel boven het niveau van 2019. Het aantal thuisbezorgde maaltijden lag in dat jaar op 2,5%. Koploper is tot op heden 2020 geweest als het gaat om thuisbezorging. In dat jaar lag het percentage bezorgen van maaltijden op gemiddeld op 7%. Dit jaar daalt dat percentage in aantal bezorgde maaltijden dus, maar dat kan volgens Datlinq ook gezien worden als opmars naar een stabielere groei voor de komende jaren.

Jongeren bestellen minder

Opvallend is dat de groep 50+ meer bestelt en een groeiend aandeel (t.o.v. P1) van hun maaltijden laat bezorgen, terwijl het aantal bezorgde maaltijden in de groep tot 50 jaar afneemt. Maar ook hier moet opgemerkt worden dat beide groepen minder maaltijden hebben besteld in het nieuwe jaar. Maar opvallend is wel dat de afname bij de groep <50 jaar groter is dan de groep 50+. Vraag is wel waar dat aan ligt? Zijn het de goede voornemens of komt het door de strengere maatregelen van de overheid in het nieuwe jaar? Dat de trend naar gemak onder oudere groter wordt dan die onder jongeren is minder aannemelijk.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...

Lees bericht


Kerstomzet restaurants in het niet bij groei omzet supers

Data-analyse - Eindelijk was het weer druk voor sommige restaurants. Veel restaurants die zich tijdens de feestmaand december hadden gericht op de kerstmenu’s deden goed zaken. In veel gevallen overtrof de vraag zelfs het aantal kerstmenu’s. Die menu’s moesten wel zelf worden afgehaald.

Lees bericht


Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht


Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

Lees bericht

Datlinq komt met sterk verbeterde OOH Shopper Monitor

Onderzoek – Het Rotterdamse bedrijf Datlinq heeft de eigen vestigingsdata gekoppeld aan het Out-of-Home Shopper Monitor-onderzoek. Hiermee is een krachtig analysemodel ontwikkeld dat snel in kaart kan brengen wat de actuele ontwikkelingen zijn in de bestedingen op locatie in de markt van buitenhuisconsumptie. Het model is al werkzaam, maar verschijnt begin januari 2021 in zijn definitieve vorm.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid