Afhalen maaltijden en takeaway minder populair in februari


Analyse – In februari van dit jaar hebben de Nederlanders minder vaak een bezoek gebracht aan de horeca voor afhalen van bestellingen en takeaway-producten. Met gemiddeld vier miljoen bezoeken per week lag het aantal bezoeken onder het laagste punt van 2020.

De gegevens zijn afkomstige van de Out-of-Home Shopper Monitor van het Rotterdamse bureau Datlinq. De periode P2 die is gemeten heeft betrekking op alle buitenshuis aankopen van eten en drinken in de periode van 1 februari 2021 tot en met 28 februari 2021.

Hieruit blijkt dat het aantal bezoeken aan de horeca in de periode P1 en P2, dus vanaf het begin van het jaar, 70% lager ligt dan in dezelfde periode 2020. Traditioneel is het begin van het nieuwe jaar niet de beste periode voor de horeca, maar als gevolg van de snelle lockdown werden de locaties vorig jaar toch beter bezocht dan dit jaar. Fastservice, die het over het geheel genomen redelijk heeft gedaan, doet het begin dit jaar opnieuw niet slecht, maar laat toch ook een daling zien van 40% in het aantal bezoeken.

Cijfers thuisbezorging 2021

Ook het aantal thuisbezorgde maaltijden daalde licht in P2 naar 4,1%. In P1 lag het aantal thuisbezorgde maaltijden nog op 4,7%. Maar deze cijfers liggen wel substantieel boven het niveau van 2019. Het aantal thuisbezorgde maaltijden lag in dat jaar op 2,5%. Koploper is tot op heden 2020 geweest als het gaat om thuisbezorging. In dat jaar lag het percentage bezorgen van maaltijden op gemiddeld op 7%. Dit jaar daalt dat percentage in aantal bezorgde maaltijden dus, maar dat kan volgens Datlinq ook gezien worden als opmars naar een stabielere groei voor de komende jaren.

Jongeren bestellen minder

Opvallend is dat de groep 50+ meer bestelt en een groeiend aandeel (t.o.v. P1) van hun maaltijden laat bezorgen, terwijl het aantal bezorgde maaltijden in de groep tot 50 jaar afneemt. Maar ook hier moet opgemerkt worden dat beide groepen minder maaltijden hebben besteld in het nieuwe jaar. Maar opvallend is wel dat de afname bij de groep <50 jaar groter is dan de groep 50+. Vraag is wel waar dat aan ligt? Zijn het de goede voornemens of komt het door de strengere maatregelen van de overheid in het nieuwe jaar? Dat de trend naar gemak onder oudere groter wordt dan die onder jongeren is minder aannemelijk.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht




Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid