AGF AH via Instock naar horeca


Horeca - Instock, een keten van drie duurzame restaurants, gaat ook andere restaurants van groenten en fruit voorzien. De versproducten komen van AH-leverancier Bakker Barendrecht en 148 winkels van Albert Heijn. Tijdens de afgelopen Horecava ging Instock op zoek naar afnemers, met succes aldus de woordvoerster: "Veel koks en eigenaars hebben informatie gevraagd." (Door: Hans Reichart) Het gaat om producten die prima zijn, maar niet geschikt voor verkoop in de winkel. Dankzij de doorverkoop hoeven ze niet verwerkt worden tot laagwaardiger producten, maar komen ze op het bordje van de horecagast terecht. Restauranthouders betalen een bijzonder lage prijs voor deze tweedekansproducten. Woordvoerster Djaja van den Berg geeft een voorbeeld: "Het kan gaan om een netje mandarijnen met een enkele beschadigde vrucht. Voor de winkel daardoor ongeschikt. Wij halen ze uit het net en verkopen de goede mandarijnen." Instock begon vorig jaar met het zogenoemde Food Rescue Center waar de versproducten worden verzameld en gesorteerd. Instock leverde vandaar uit in een proef al aan een aantal restaurants. Onder andere Circl Restaurant aan de Amsterdamse Zuidas neemt de groenten van Instock af. Andere deelnemers aan de pilot zijn The Colour Kitchen in Utrecht en El Rey in Woerden. Tweedekans partijen Instock begon bijna vier geleden met een (pop up) restaurant in Amsterdam. De oprichters leerden elkaar kennen bij Ahold, dat enthousiast was over hun idee om een "einde te maken aan voedselverspilling, door het op de kaart te zetten." Inmiddels runt Instock, nog steeds gesteund door Albert Heijn, drie restaurants, is er een cateringbedrijf en verkoopt Instock granola en bier geproduceerd uit reststromen. En sinds kort dus AGF aan horecacollega's. "Zij moeten wel steeds afwachten wat wij die dag beschikbaar hebben en daar een goede toepassing voor vinden. De koks in de pilot bleken daar heel creatief in." Helemaal nieuw is de verkoop van tweedekans partijen groenten en fruit aan de horeca niet. In 2015 startten twee Urker vissers Voedselmarkt.nl, een site waarop ze, in samenwerking met onder meer een grote coöperatie, ook partijen groenten en fruit aanbieden. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede themadag over behoud van personeel

Personeel – Koninklijke Horeca Nederland (KHN Amsterdam), House of Hospitality, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), Horecava en de Gemeente Amsterdam hebben de handen ineen geslagen en organiseren, na een geslaagde eerste editie, een tweede themadag op maandag 2 maart a.s. in de Rai te Amsterdam.

Lees bericht

Albron opent nieuw concept van Le Perron in Almere

Horeca - Albron opende dit weekend in Almere het bakkerijconcept Le Perron in een nieuw format en een nieuwe Starbucks. In maart komt daar nog eens het nieuwe snackbarconcept Frites Affair bij. Met het circulaire concept The Green House en de eigen exploitatie van Anne&Max ontwikkelt de voormalige cateraar zich steeds meer tot volwaardig horecabedrijf.

Lees bericht

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht


3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online...

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid