Albert Heijn gaat verpakkingen circulair maken
_768_768_90.jpg)
Formulenieuws - Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakken. Door PET uit huishoudelijk afval weer in te zetten voor nieuwe plastic bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden, de verse fruitsalades (550 gram), liggen vanaf eind februari in de winkel.
Met deze ontwikkeling wil Albert Heijn een grote stap zetten richting circulair verpakken. Initieel gaat het om ruim 500.000 bakjes per jaar, zo laat de supermarktketen weten. Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: "Wij willen samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen door een gezonde levensstijl te stimuleren maar ook door verspilling van voedsel en verpakkingen tegen te gaan. We hebben ambitieuze doelstellingen op het gebied van verpakkingen. We kijken of we minder plastic kunnen gebruiken en zoeken naar mogelijkheden voor hergebruik."
Transparant
PET uit huishoudelijk verpakkingsafval is de enige soort plastic die na recycling als voedselverpakking gebruikt mag worden. Tot nu toe kon dit alleen met PET-flessen zoals statiegeldflessen. Voorheen werden PET-bakjes, zoals champignonbakjes en schaaltjes voor vlees gerecycled tot niet-recyclebaar gekleurd plastic of laagwaardigere doeleinden, zoals bermpaaltjes of picknicktafels. Het is, volgens Albert Heijn, nu voor het eerst dat deze bakjes worden gerecycled tot transparante, recyclebare voedselverpakkingen.
Boost
De nieuwe, transparante tray-to-tray verpakkingen, tot stand gekomen in samenwerking met plasticrecyclebedrijf Umincorp en verpakkingsproducent Hordijk, bestaan voor 40% uit gerecycled PET waarvan minimaal de helft uit huishoudelijk verpakkingsafval. Het voordeel van het recyclen van oude PET-bakjes is dat meer PET uit de statiegeldflessenstroom beschikbaar komt voor flessen zodat er minder nieuw (fossiel) plastic nodig is. Daarnaast geeft het de plasticrecycling een boost omdat meer gebruikte voedselverpakkingen weer een nieuw leven als voedselverpakking krijgen. Tenslotte zorgt het ook voor meer beschikbaarheid van gerecycled PET, een uitdaging die alleen maar groter wordt naarmate de vraag naar gerecycled plastic toeneemt.
9 miljoen kilo
Albert Heijn streeft naar het gebruik van minimaal 50% gerecycled PET in 2025. Daarnaast wil de supermarkt in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten dan alle eigen-merkverpakkingen 100% recyclebaar zijn. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken, aldus de supermarktketen.
Bron: AH/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De Graaf Bakeries lanceert vegan frikandelbroodje met Nutri-Score B
Introductie – De Graaf Bakeries heeft een vegan frikandelbroodje ontwikkeld. Het broodje is exclusief voor Albert Heijn gemaakt en maakt onderdeel uit van de nieuwe generatie verse snacks op de bakkerij-afdeling van de retailer, passend bij de behoefte aan duurzame en plantaardige snack. Bovendien heeft het vegan frikandelbroodje een Nutri-Score B.
Lees berichtAlbert Heijn en KNVB organiseren schoolvoetbalfinale
Leisure - Op vrijdag 17 juni komen er 300 jongens en meisjes uit heel Nederland naar de KNVB Campus in Zeist voor de finales van het KNVB Schoolvoetbaltoernooi. Albert Heijn zorgt als partner van de KNVB en supporter van voetballend Nederland tijdens alle wedstrijden voor vers fruit als tussendoortje in de rust.
Lees berichtAH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren
Formulenieuws - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.
Lees berichtAH gaat meer werk maken van gezonde voeding
Formulenieuws – Meer gezonde producten bij de kassa, een apart schap met gezondere tussendoortjes in de winkel en opname van de sportvoeding van de merken Body & Fit en Barebells. Albert Heijn wil meer werk maken van een gezondere leefstijl en past daarom een aantal zaken vanaf maandag aan.
Lees bericht‘Beter Eten Festival laat zien waar nu AH staat’
Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...
Lees berichtAH breidt samenwerking met Deliveroo en Thuisbezorgd uit
Formulenieuws - Albert Heijn breidt de samenwerking met Thuisbezorgd.nl en Deliveroo uit. De twee boodschappendiensten gaan meer dan 1200 artikelen dagelijks thuisbezorgen. AH richt zich in deze bezorging vooral op de verse producten.
Lees bericht