Albert Heijn levert aan merkkracht in door ‘arrogantie’


Onderzoek – Hoewel Bol.com van Ahold/Delhaize onveranderd aan kop blijft staan in de top-drie van sterkste retailmerken van Nederland, is de positie van Albert Heijn fors gedaald. Albert Heijn daalde voor het eerst in vijf jaar van de tweede naar de vierde plek door een ‘te zelfverzekerde houding in coronatijd’ zo, luidt het argument. Kruidvat en Hema wisten hun positie te behouden.

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd door adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn stond in dat onderzoek sinds 2017 steevast op de tweede plek, maar komt volgens de ondervraagden nu als te 'arrogant' over. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Grote stijger is Hema, die vorig jaar nog op de zevende plek stond. Het warenhuis vinden we nu op de derde positie terug.

Wat Albert Heijn parten heeft gespeeld bij de beoordeling van het bedrijf zijn de berichten over de boerenopstand bij het AH- distributiecentrum, de coronaboetes bij slechte levering voor leveranciers en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. Ook het feit dat AH een handdoekenactie startte op het moment dat de non-foodwinkels moesten sluiten hielp niet mee aan een positief beeld over de supermarktketen.

Eerder werd ook al opgeroepen door verschillende partijen dat Albert Heijn meer mocht doen ter ondersteuning van de horeca, die als gevolg van de coronamaatregelen grotendeels gesloten was. Recent nog werd topman Frans Muller bekritiseerd omdat zijn gage vorig jaar met 1,6 miljoen euro was gestegen tot dik 6 miljoen euro als gevolg van de resultaten van het concern.

Amazon

De ranglijst voor hardste stijgers in merkwaarde wordt dit jaar aangevoerd door Amazon. In de periode 2015 tot 2020 steeg het bedrijf van de 80e naar de 62e positie in de top-100 van meest waardevolle retailers in Nederland. Dit jaar bezet het platform de 49e positie. Daarnaast is er nog veel terrein te winnen voor Amazon’, stelt merkadviseur Beerda. ‘Qua online winkelgemak worden vijf webwinkels beter beoordeeld dan Amazon, waaronder bol.com, Coolblue, 123inkt.nl en wehkamp. Het blijkt dat de Nederlandse consument nu nog het meeste vertrouwen heeft in een webwinkel van Nederlandse origine.’

Top 5 sterkste retailmerken van Nederland 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (3) Kruidvat

3. (7) HEMA

4. (2) Albert Heijn

5. (5) Action

Sterkste dalers in merkkracht 2020-2021

1. Albert Heijn

2. Keurslager

3. Boots

4. Prénatal

5. MediaMarkt

Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (2) Action

3. (4) Kruidvat

4. (3) Coolblue

5. (-) AliExpress

6. (6) Jumbo

7. (9) Amazon

8. (5) IKEA

9. (7) Lidl

10. (8) Albert Heijn

Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2021

1. Amazon

2. Rituals

3. Holland & Barrett

4. ZARA

5. 123inkt.nl

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH to go opent locatie op Media Park

Formulenieuws - Albert Heijn heeft op 3 mei op het Media Park in Hilversum de deuren geopend van een AH to go winkel. De convenienceshop is op alle dagen geopend voor de medewerkers op het mediapark en de bezoekers. Het assortiment in de winkel is specifiek afgestemd op de bezoekersgroep van het Media Park.

Lees bericht


Albert Heijn start bezorging met LEV’s en cargobikes

Bezorgwagentjes - Albert Heijn wil vanaf 2025 emissievrij boodschappen rondbrengen in de binnensteden en start vanaf vandaag in Amersfoort met het bezorgen met Light Electronic Vehicles (LEV). Binnen twee jaar moeten deze elektrische minibusjes door heel Nederland rijden. In binnenstad van Breda gaat de supermarktketen ook testen met elektrische cargobikes.

Lees bericht


Mind Your Bite-congres over New Supermarket concepts

Webinar - Feed Your Mind organiseert jaarlijks een themabijeenkomst voor geïnteresseerden in de wereld van eten en drinken die op zoek zijn naar een beter voedselsysteem in alle schakels van de keten. Dit jaar gebeurt dat online tijdens het jaarlijkse Foodinar Mind Your Bite. Verschillende sprekers geven tijdens dit interactieve programma nieuwe inzichten op het snijvlak van fooddesign en...

Lees bericht


Nederland strijdtoneel van allerlei snelle bezorgdiensten

Bezorgdiensten - In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht rijden sinds een aantal weken fietskoeriers rond van bezorgdienst Gorillas. Deze Berlijnse start-up bezorgt boodschappen vanuit zogenaamde 'dark stores'. Maar Gorillas krijgt de komende tijd concurrentie van nog vijf andere bezorgdiensten.

Lees bericht

KFC-kip bitterballen nu ook te koop in supermarkt

Formulenieuws – Voor het eerst brengt KFC een product uit de restaurant naar de supermarkt. Voortaan zijn de oer-Hollandse kip bitterballen van de fastfoodketen te vinden in het diepvriesvak van Albert Heijn. Het gaat om twee varianten: de Crunchy Kip Bitterballen en de Spicy Kip Zinger Bitterballen, beide voorzien van de 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid