Albert Heijn levert aan merkkracht in door ‘arrogantie’


Onderzoek – Hoewel Bol.com van Ahold/Delhaize onveranderd aan kop blijft staan in de top-drie van sterkste retailmerken van Nederland, is de positie van Albert Heijn fors gedaald. Albert Heijn daalde voor het eerst in vijf jaar van de tweede naar de vierde plek door een ‘te zelfverzekerde houding in coronatijd’ zo, luidt het argument. Kruidvat en Hema wisten hun positie te behouden.

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd door adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn stond in dat onderzoek sinds 2017 steevast op de tweede plek, maar komt volgens de ondervraagden nu als te 'arrogant' over. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Grote stijger is Hema, die vorig jaar nog op de zevende plek stond. Het warenhuis vinden we nu op de derde positie terug.

Wat Albert Heijn parten heeft gespeeld bij de beoordeling van het bedrijf zijn de berichten over de boerenopstand bij het AH- distributiecentrum, de coronaboetes bij slechte levering voor leveranciers en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. Ook het feit dat AH een handdoekenactie startte op het moment dat de non-foodwinkels moesten sluiten hielp niet mee aan een positief beeld over de supermarktketen.

Eerder werd ook al opgeroepen door verschillende partijen dat Albert Heijn meer mocht doen ter ondersteuning van de horeca, die als gevolg van de coronamaatregelen grotendeels gesloten was. Recent nog werd topman Frans Muller bekritiseerd omdat zijn gage vorig jaar met 1,6 miljoen euro was gestegen tot dik 6 miljoen euro als gevolg van de resultaten van het concern.

Amazon

De ranglijst voor hardste stijgers in merkwaarde wordt dit jaar aangevoerd door Amazon. In de periode 2015 tot 2020 steeg het bedrijf van de 80e naar de 62e positie in de top-100 van meest waardevolle retailers in Nederland. Dit jaar bezet het platform de 49e positie. Daarnaast is er nog veel terrein te winnen voor Amazon’, stelt merkadviseur Beerda. ‘Qua online winkelgemak worden vijf webwinkels beter beoordeeld dan Amazon, waaronder bol.com, Coolblue, 123inkt.nl en wehkamp. Het blijkt dat de Nederlandse consument nu nog het meeste vertrouwen heeft in een webwinkel van Nederlandse origine.’

Top 5 sterkste retailmerken van Nederland 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (3) Kruidvat

3. (7) HEMA

4. (2) Albert Heijn

5. (5) Action

Sterkste dalers in merkkracht 2020-2021

1. Albert Heijn

2. Keurslager

3. Boots

4. Prénatal

5. MediaMarkt

Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (2) Action

3. (4) Kruidvat

4. (3) Coolblue

5. (-) AliExpress

6. (6) Jumbo

7. (9) Amazon

8. (5) IKEA

9. (7) Lidl

10. (8) Albert Heijn

Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2021

1. Amazon

2. Rituals

3. Holland & Barrett

4. ZARA

5. 123inkt.nl

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht

Albert Heijn start samen met Voedselbank ontbijtactie

Actie – Omdat geen enkel kind zonder ontbijt naar school moet start Albert Heijn samen met de voedselbanken de landelijke actie “Op een lege maag kun je niet leren”. Klanten kunnen in de 550 winkels van AH ontbijtproducten kopen en deze doneren aan de Voedselbank. De actie loopt vanaf 29 augustus t/m 4 september.

Lees bericht


Jan Ernst de Groot wordt Chief Sustainability Officer Ahold Delhaize

Benoeming  – Ahold Delhaize kondigt woensdag aan dat Jan Ernst de Groot is aangesteld als Chief Sustainability Officer (CSO). In deze nieuw gecreëerde functie zal hij verantwoordelijk zijn voor het succes van de integrale visie, strategie en doelstellingen van Ahold Delhaize met betrekking tot alle aspecten van ecologische duurzaamheid, gezond eten, sociale impact, ethiek, mensenrechten en bestuur.

Lees bericht

AH, Jumbo, Vrumona en Coca-Cola schaffen plastic handgreepjes af

Samenwerking – In een gezamenlijke boodschap maken Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola en Vrumona bekend dat zij stoppen met de plastic handgrepen op alle multiverpakkingen frisdrank en water zoals deze in Nederland worden aangeboden. De stap leidt tot besparing van bijna 40.000 kilo plastic en maakt meer dan 550.000 kilo plastic beter te recyclen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid