Albert Heijn start bezorging met LEV’s en cargobikes


Foto bij: Yasmin Hargreaves Photography

Bezorgwagentjes - Albert Heijn wil vanaf 2025 emissievrij boodschappen rondbrengen in binnensteden en start vanaf vandaag in Amersfoort met het bezorgen met Light Electronic Vehicles (LEV). Binnen twee jaar moeten deze elektrische minibusjes door heel Nederland rijden. In de binnenstad van Breda gaat de supermarktketen ook testen met elektrische cargobikes.

De LEV lijkt op het bezorgwagentje van online supermarkt Picnicis en is 1,40 meter breed. Het minibusjes heeft een actieradius tot 130 kilometer, een maximale snelheid van 65 km/uur en kan 36 kratten of koelboxen tegelijk vervoeren. Albert Heijn start met twee LEV's in Amersfoort, in juni zullen dat er al veertien zijn, zo laat de supermarktorganisatie weten.

Cargobikes

Naast de LEV start Albert Heijn de komende maanden ook een bezorgproef in Breda met verschillende elektrische cargobikes voor het bezorgen van boodschappen. Deze hebben een laadcapaciteit van twintig kratten of koelboxen. Bij een geslaagde proef komen er in meer binnensteden bezorgfietsen.

Duurzaam alternatief

Philip Padberg, directeur e-commerce bij Albert Heijn ziet de elektrische minibusjes als een goed alternatief om duurzaam te bezorgen binnen grote steden: "Steeds meer mensen laten hun boodschappen thuis bezorgen. Dat zorgt ook voor meer verkeer van onze bezorgauto's. Daarom kijken we continue of dit stiller en milieuvriendelijker kan en testen we daarmee ook volop."  

Albert Heijn bezorgt de boodschappen via een netwerk van zeven regionale Home Shop Centers (in het najaar opent de achtste in Roosendaal) en 23 lokale HUB's, waar de online bestelde boodschappen met een grote vrachtwagen worden afgeleverd. Vanaf daar rijden kleinere bezorgauto's de binnenstad in.

Bron: @FoodClicks

Een van de cargobikes, die AH gaat testen in Breda

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH to go opent locatie op Media Park

Formulenieuws - Albert Heijn heeft op 3 mei op het Media Park in Hilversum de deuren geopend van een AH to go winkel. De convenienceshop is op alle dagen geopend voor de medewerkers op het mediapark en de bezoekers. Het assortiment in de winkel is specifiek afgestemd op de bezoekersgroep van het Media Park.

Lees bericht


Albert Heijn levert aan merkkracht in door ‘arrogantie’

Onderzoek – Hoewel Bol.com van Ahold/Delhaize onveranderd aan kop blijft staan in de top-drie van sterkste retailmerken van Nederland, is de positie van Albert Heijn fors gedaald. Albert Heijn daalde voor het eerst in vijf jaar van de tweede naar de vierde plek door een ‘te zelfverzekerde houding in coronatijd’ zo, luidt het argument. Kruidvat en Hema wisten hun...

Lees bericht

Mind Your Bite-congres over New Supermarket concepts

Webinar - Feed Your Mind organiseert jaarlijks een themabijeenkomst voor geïnteresseerden in de wereld van eten en drinken die op zoek zijn naar een beter voedselsysteem in alle schakels van de keten. Dit jaar gebeurt dat online tijdens het jaarlijkse Foodinar Mind Your Bite. Verschillende sprekers geven tijdens dit interactieve programma nieuwe inzichten op het snijvlak van fooddesign en...

Lees bericht

Nederland strijdtoneel van allerlei snelle bezorgdiensten

Bezorgdiensten - In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht rijden sinds een aantal weken fietskoeriers rond van bezorgdienst Gorillas. Deze Berlijnse start-up bezorgt boodschappen vanuit zogenaamde 'dark stores'. Maar Gorillas krijgt de komende tijd concurrentie van nog vijf andere bezorgdiensten.

Lees bericht


KFC-kip bitterballen nu ook te koop in supermarkt

Formulenieuws – Voor het eerst brengt KFC een product uit de restaurant naar de supermarkt. Voortaan zijn de oer-Hollandse kip bitterballen van de fastfoodketen te vinden in het diepvriesvak van Albert Heijn. Het gaat om twee varianten: de Crunchy Kip Bitterballen en de Spicy Kip Zinger Bitterballen, beide voorzien van de 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Lees bericht

AH en Selecta starten met 20 to go-locaties en gaan de grens over

Formulenieuws – Albert Heijn en Selecta gaan de komende weken de eerste twintig to go-locaties openen. De gezamenlijk ontwikkelde to go-locaties, gebaseerd op het Foodie’s MicroMarket-concept van Selecta zijn 24/7 open en bedoeld voor kantoorlocaties. Daarnaast steekt het concept ook meteen de grens over naar België: daar krijgt het kantoor van Selecta de primeur, gevolgd door minimaal 25 andere kantoorlocaties later dit...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid