Albert Heijn streeft naar B Corp certificering binnen een jaar

Formulenieuws – Albert Heijn wil binnen een jaar klaar zijn voor een B Corp certificering. Die ambitie sprak Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, uit bij de presentatie van het nieuwste duurzaamheidsverslag over 2022. De B Corp certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Albert Heijn heeft als missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’. De B Corp certificering sluit, volgens de retailorganisatie naadloos aan bij de beweging die Albert Heijn maakt richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Volgens Van Egmond heeft de certificering geen gevolgen voor de toeleverende bedrijven, maar gaat het om de beoordeling van het bedrijf Albert Heijn op een tiental onderdelen van sociale- en milieunormen. Van Egmond: “Voor Albert Heijn is de duurzame weg de enige weg richting de toekomst. Daar zetten we iedere dag stappen voor, grote en kleine. Dat doen we niet alleen, ook maar samen met al onze partners. We realiseren ons dat deze tijd van transitie vraagt om oplossingen en versnelling. Als Albert Heijn zoeken we altijd naar manieren om op een positieve manier het verschil te maken en impact te realiseren. De onafhankelijke toetsing vanuit B Lab, die tot B Corp certificering kan leiden, zet dit kracht bij.’’
Verduurzaming
Albert Heijn zet in op de verduurzaming van het voedselsysteem in de hele keten op een manier die alle vijf de pijlers van B Corp certificering raakt: governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Door onder andere minder voedsel te verspillen, anders te verpakken en meer vega(n) en plantaardige producten in het assortiment op te nemen. Maar bijvoorbeeld ook door duurzamer transport, minder uitstoot van broeikasgassen, betere bescherming van mensenrechten en het ontwikkelen van productiemethoden die beter zijn voor dier, natuur en mens.
Certificering
Om de B Corp certificering te kunnen behalen vindt er momenteel een uitgebreide audit plaats op basis van strikte sociale- en milieunormen. Een minimum van 80 punten, van de maximaal 200, is vereist voor certificering.
Bron: AH/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees bericht‘Holoboer’ vertelt Mijn Melk-verhaal op de winkelvloer
Actie - Zuivelmerk Mijn Melk komt met een actie op de winkelvloer om boer en consument dichter bij elkaar te brengen. Via de Mijn Melk Mini Pop-Up Boerderij vertelt een hologram van de boer over zijn product, hoe dat tot stand komt en welke voordelen dat heeft.
Lees berichtJan Linders verkoopt 10 winkels aan Jumbo, PLUS en ALDI
Formulenieuws - Jan Linders heeft een nieuwe eigenaar gevonden voor tien van haar winkels, die niet meegaan in de franchise-samenwerking met Albert Heijn. Jan Linders verkoopt deze winkels aan Jumbo, Plus en ALDI. De winkels worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar omgebouwd naar de nieuwe formules.
Lees berichtAfscheid Harrie ten Have als voorzitter Vakcentrum
Persoonlijk - Harrie ten Have heeft na veertien jaar afscheid genomen als voorzitter van het Vakcentrum, de belangenvereniging voor zelfstandige detaillisten in food, non-food, fast moving consumer goods en franchisenemers. Voormalig Albert Heijn-franchiser Bram de Jong volgt hem op.
Lees berichtAlbert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing
Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...
Lees berichtVriesVers Platform benoemt twee nieuwe bestuursleden
Benoeming – Het VriesVers Platform heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd. Tot het huidige VVP-bestuur treden toe Jorg Brouwer (Iglo Nederland) en Wouter Smits (Albert Heijn). VriesVers Platform ziet zich als platform in om het imago rond vriesverse producten te verbeteren.
Lees bericht