Alcoholverbod drukt bierverkoop in supers tijdens Vierdaagse


Dit jaar was er een verkoopverbod op bier bij supermarkten tussen 12.00-00.00 uur tijdens de Nijmeegse Vierdaagse

Analyse - De bierverkoop in Nijmeegse supermarkten is tijdens de Vierdaagse van dit jaar fors gedaald. Volgens verkoopcijfers van NielsenIQ waarover senior analist Marten Suurmeijer bericht, is er maar liefst 45 procent minder pils in blik verkocht ten opzichte van dezelfde feestweek in 2024.

De gemeenteraad van Nijmegen stelde dit jaar een verbod in op de verkoop van alcohol tussen 12.00 en 00.00 uur in supermarkten en andere winkels in het centrum. De maatregel moest overmatig drankgebruik in de openbare ruimte tegengaan, maar blijkt ook directe gevolgen te hebben voor het koopgedrag van consumenten.

Uit cijfers blijkt dat het zogenaamde "Vierdaagse-effect", de extra piek in bierverkoop rondom het evenement, weliswaar nog zichtbaar is, maar aanzienlijk minder groot dan voorgaande jaren. In 2025 kwam de verkoopindex van pils in blik uit op 198, tegenover 315 in 2024. Ook het aandeel van Nijmegen in de landelijke pilsverkoop daalde in de Vierdaagseweek van 2,73 procent vorig jaar naar 1,77 procent dit jaar. Hoewel de temperaturen iets afweken van vorig jaar, wijst Suurmeijer erop dat het verschil te groot is om volledig door het weer te verklaren.

Horeca

Het verbod gold alleen voor retail. In de horeca mocht tijdens het verkoopverbod in supermarkten wél alcohol worden geschonken. Of dit heeft geleid tot een verschuiving in consumptie van supermarkt naar terras, is (nog) niet vastgesteld.

Veiliger

De maatregel om de verkoop van bier aanbanden te leggen maakt onderdeel uit van een bredere aanpak van de gemeente Nijmegen om het feest veiliger en beheersbaarder te maken.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Horecava 2026 draait om betaalbare luxe

Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.

Lees bericht


Koreaanse keuken breekt definitief door

Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.

Lees bericht



Pesco Supply onderdeel van Duitse groothandel Famobra

Overname - De Utrechtse drankengroothandel Pesco Supply wordt overgenomen door de Duitse groothandel Famobra, onderdeel van het Deense familieconcern Fleggaard Holding. Met deze stap bundelen de partijen hun krachten op het gebied van bier, sterke drank en frisdranken, met een verwachte gezamenlijke jaaromzet van ruim 250 miljoen euro.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid