Aldi en JOGG rollen pilot ‘Groenteboxjes’ verder uit

Kinderdagverblijven – Het gezamenlijke initiatief ‘Groenteboxjes’ van Aldi en JOGG blijkt in de praktijk goed te werken. Dat heeft onderzoek van Universiteit van Maastricht uitgewezen. ALDI en JOGG werken sinds 2018 samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen.
Het programma met de Groenteboxjes is een pilot die werd ingezet op 26 kinderdagverblijven in Limburg met als doel de consumptie van groente te stimuleren onder jonge kinderen. Uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht, in opdracht van ALDI en JOGG, is nu het effect van dit programma onderzocht. Daaruit blijkt dat het programma, waarin kinderen op het kinderdagverblijf dagelijks groente aangeboden kregen en beloond werden voor het eten ervan, de groenteconsumptie verhoogt.
Speelse manier
In Venlo, Venray en Weert namen gedurende drie maanden circa 600 kinderen tussen twee en vier jaar deel aan de pilot met de groenteboxjes. Het programma gaf opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvatten om groente als tussendoortje te integreren in het dagelijks ritme van de kinderen, thuis en op het kinderdagverblijf. Daarnaast bevatte het programma praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Dat zorgde ervoor dat de kinderen op een speelse manier ervaring opdeden met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.
Belonen
Het onderzoek toont dat het dagelijks aanbieden van groente op het kinderdagverblijf in combinatie met een beloning voor het eten ervan, de groenteconsumptie na drie maanden significant verhoogt. “Het vele aanbieden is belangrijk maar juist de beloning maakt van het proeven van groente ook iets leuks”, aldus promovendus Britt van Belkom, onderzoekster bij de leerstoel Jeugd, Voeding & Gezondheid van Maastricht University Campus Venlo.
Andere regio's
Nu het succes van het groenteboxjesprogramma wetenschappelijk is aangetoond willen ALDI en JOGG het programma verder uitrollen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij ALDI in Nederland: “Uit eerder onderzoek van JOGG weten we dat de groenteconsumptie onder de leeftijdsgroep twee tot vier jaar te laag is. We zijn daarom enorm blij dat het onderzoek aantoont dat deze interventie daadwerkelijk bijdraagt aan het verhogen van de groenteconsumptie. De ambitie is om het project dit jaar voort te zetten in Limburg en verder uit te rollen in twee andere regio’s in Nederland.”
Bron: Aldi/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start
Actieweek – Vandaag, dinsdag 7 juni, is de landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start gegaan. Tijdens deze week vraagt het JOGG-werknet bestaande uit meer dan 200 gemeenten en een honderdtal maatschappelijke organisaties en bedrijven, extra aandacht voor een gezondere samenleving voor de jeugd.
Lees berichtLaatste testfase kassaloze ALDI shop & Go in Utrecht
Gemakswinkel - De technologie van het nieuwe kassaloze ALDI-filiaal op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat in Utrecht, wordt de komende weken getest door medewerkers van ALDI. Met deze laatste testfase wil ALDI de gebruikerservaring en de klantreis nog verder optimaliseren. Het filiaal met de naam ALDI Shop & Go wordt de eerste kassaloze winkel van ALDI Nord...
Lees berichtAldi Australië levert houtgestookte pizza uit automaat
Buitenland - Aldi heeft als eerste supermarktketen een robotachtige automaat, die houtgestookte pizza's van restaurantkwaliteit serveert. De automaat in de ALDI Corner Store in North Sydney levert de pizza’s binnen twee minuten.
Lees berichtAldi opent eerste kassavrije winkel in Londen
Convenience - Aldi, de op vier na grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, heeft zijn eerste kassavrije winkel in Londen geopend. Na een test van enkele maanden is de Aldi Shop&Go in Greenwich dinsdagochtend voor het publiek toegankelijk.
Lees berichtFoodsector pleit voor gezond BTW-tarief op groente en fruit
Actie - Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek, heeft namens een groot aantal (food)partijen een bezoek gebracht aan het nieuwe kabinet om het belang te onderstrepen van een gezond BTW-tarief op groente en fruit. Uiteraard in stijl met een grote mand vers fruit.
Lees berichtWederom meer groente- en fruit gegeten in 2021
Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.
Lees bericht