Alpro zoekt Europese steun in verzet tegen ‘plantaardige beperkingen’


Oproep – In maart bespreken de Raad, het Europese Parlement en de Europese Commissie een mogelijk verbod in Europa op het gebruik van bepaalde uitdrukkingen om plantaardige alternatieven voor zuivel te benoemen zoals “alternatief voor yoghurt”, “bevat geen melk” of termen als “romig”. Dit verbod staat beter bekend als “amendement 171”.

In een gezamenlijke brief roept Alpro samen met ENSA (European Plant-based Foods Association) en 92 andere organisaties (European Alliance for Plant-based Foods) de Europese Commissie, het Europese Parlement en de lidstaten op om zich te verzetten tegen amendement 171. Dit omdat het indruist tegen de belangen van de Europese consumenten rondom transparante communicatie, eerlijke concurrentie en de Europese klimaatambities, die meer plantaardige producten beschouwen als onderdeel van een voedzaam én duurzaam voedselsysteem.

Bovendien is Alpro van mening dat consumenten, omwille van deze extra beperkingen, het inzicht in de beschikbare opties kunnen verliezen en moeilijker weloverwogen voedingskeuzes kunnen maken. Tegelijkertijd is meer plantaardig eten essentieel om duurzamer te leven en eveneens belangrijk voor de toekomst van onze planeet.

Alpro verdedigt plantaardig

Alpro roept het overleg van Europese delegaties op om consequent te zijn met de F2F-strategie, en zich te verzetten tegen amendement 171 om de keuze voor plantaardige voeding op een eerlijke en geïnformeerde manier te promoten. Bij gebrek aan een aangetoond positief effect van amendement 171, roept Alpro de beleidsmakers op geen onnodige beperkingen in te voeren die merken en bedrijven van plantaardige voeding en dranken onevenredig en ongerechtvaardigd zouden benadelen en de consument waardevolle informatie zou onthouden.

De overstap naar een flexitarisch dieet draagt bij aan de toekomst van de planeet, en de consument verdient een geïnformeerde keuze. Alpro is trots op haar transparantie als het over haar producten praat, en zal daarnaar blijven streven, om het consumenten zo gemakkelijk mogelijk te maken om plantaardige producten in hun dagelijkse routines te integreren.

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht



The Amsterdam Coffee Festival blijft inspireren

Vakbeurs – Koffieminnend Nederland kan het hart ophalen op The Amsterdam Coffee Festival. Het terrein van de Westergasfabriek vormt niet alleen een decor voor de nieuwste koffiemachines en veelal duurzame bonenmelanges, maar is ook een inspiratiebron voor allerhande koffiezettechnieken en smaaktrends.

Lees bericht

Shell station Oeijenbraak in Brabant wint Shells Barista Cup

Petrol - Voor de vierde keer organiseerde Shell samen met Selecta, Bakerstreet, Lattiz en Alpro de ‘Barista Cup’. De grote finale van de Barista Cup 2022 werd gehouden op 25 januari 2023 bij Selecta waar Baristas van Shell stations uit Nederland, België, Luxemburg én Frankrijk tegen elkaar streden voor de titel ‘Beste Barista op de weg’. Winnaar is Janske van Shell ‘Oeijenbraak’, gelegen...

Lees bericht


Pop-up breakfast club van Alpro in Rotterdam

Pop-upstore -  - Liefhebbers van plantaardige ontbijtgerechten kunnen vanaf vandaag terecht bij de pop-upstore van Alpro in Rotterdam. In The Next Morning Breakfast Club, aan de Hofbogen, wil Alpro laten zien hoe je dag kunt beginnen met een plantaardig ontbijt.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid