Amsterdam coffee festival toont laatste koffietrends
_1024_768_90.jpg)
Koffiebeurs – Herkomst van bonen, nieuwe barista-technieken, de nieuwste koffiemachines en duurzaamheid. Dat waren de belangrijkste onderwerpen en thema’s op het Amsterdam coffee festival in de Westergasfabriek. En natuurlijk wedstrijden en proeven.
Na twee jaar werd deze beurs voor professionele en semiprofessionele koffie – en theeliefhebbers weer gehouden. De coronamaatregelen maakten het steeds onmogelijk om de beurs doorgang te laten vinden. Ook omdat het festival inmiddels een behoorlijk aantal buitenlandse koffieliefhebbers aantrekt. Ondanks het feit dat in Engeland gelijktijdig The Londen Coffee Festival werd gehouden.
Koffie is aanjager
In Amsterdam ook veel Nederlandse inkopers van groothandels en koffieketens aanwezig. Koffie is voor veel horecalocaties en andere buitenhuislocaties een uiterst belangrijk product. Niet alleen qua marge, maar ook als aanjager voor bezoek. Vandaar ook dat vrijwel alle koffie- inkopers zich lieten zien. Koffie – en in toenemende mate ook thee – wordt steeds belangrijker voor de consument, niet alleen in kwaliteit, maar ook in herkomst en duurzaamheid.
Koffie met verhaal
Over koffie is veel te vertellen, niet alleen hoe het wordt geteeld en hoe het wordt gebrand, maar ook waar het vandaan komt en hoe de beloning is van de koffieboeren. De meeste koffiemerken kunnen niet meer zonder een verhaal van verantwoording. Ook op het Amsterdam coffee festival waren talloze merken te zien, die graag het verhaal achter de koffieboon wilden vertellen.
La Cimbali
Maar ook koffiemachinefabrikanten waren aanwezig of toonden als partner van een koffie- of opschuimmelkaanbieder hun nieuwste automaten. Zoals de M200 van La Cimbali van de Gruppo Cimbali, zo’n beetje de Rolls Royce onder de koffiezetmachines. Een volledig automatische koffiemachine, die standaard de beste kwaliteit koffie en opschuimmelk geeft. De première beleefde de La Cimbali bij Alpro, die als een van de hoofdsponsors van het festival liet zien en proeven hoe je met de nieuwe plantaardige introductie ‘Shh. This is not M*lk’ een uitstekend kopje koffie kunt zetten. Maar ook de verschillen in koffiesmaak met opschuim van haver- en sojadrinks waren te proeven. Een speciaal receptenboekje voor de amateur tot de professional liet zien welke mogelijkheden er allemaal zijn met het assortiment van Alpro.
Volautomaat
Als het gaat om trends en ontwikkelingen in gebruikte opschuimvarianten en machines, waren de meest standhouders het er wel over eens dat plantaardige melk in de koffie steeds populairder wordt. Vooral in de stedelijke gebieden. Maar ook de volautomatische koffiemachines worden steeds belangrijker. Niet dat het ambachtelijke karakter van koffiezetten minder belangrijk wordt, maar er is gebrek aan personeel. Daarom kiezen veel mensen – soms met pijn in het hart – toch voor een volautomatische machine in plaats van een pistonautomaat.
Baretto
Leuke noviteit, net als La Cimbali ook uit Italië, is ook de Baretto van Baristas. Voor alle locaties waar een dure koffiemachine en een barista niet mogelijk zijn, is met de Baretto zo’n 20 verschillende drankjes te maken, van koffie en chocomel, tot de meest uiteenlopende vruchtensappen. Het systeem werkt met hoogwaardige ingrediënten in een capsule, die net als thuis met een Dolce Gusto koffiemachine zijn te maken; capsule er in, aanzetten en even roeren om de ingrediënten goed te mengen. Een mooi oplossing voor hotelkamers, kleine tankstations, of bijvoorbeeld in een – onbemande cateringshop – in een kantooromgeving.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Groei Fairtrade-producten zorgt voor hogere premie boeren
Impact - Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika hebben in 2022 een hogere premiebijdrage ontvangen van Fairtrade Nederland. De uitgekeerde premie lag vorig jaar 16% hoger dan het jaar er voor. De verhoging was mogelijk door de groei van het aantal Fairtrade-producten in Nederland.
Lees berichtAlbert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing
Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...
Lees berichtNespresso opent nieuw concept in flagship boutique Amsterdam
Shopconcept – Nespresso opent woensdag een gloednieuwe flagship boutique aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. In het nieuwe concept staat koffie als beleving en kunstvorm centraal. De locatie is ontworpen volgens het koffiemerk om bezoekers te inspireren door blends van koffie en kunst zelf te laten ervaren, omgeven door duurzaam design.
Lees berichtThe Amsterdam Coffee Festival blijft inspireren
Vakbeurs – Koffieminnend Nederland kan het hart ophalen op The Amsterdam Coffee Festival. Het terrein van de Westergasfabriek vormt niet alleen een decor voor de nieuwste koffiemachines en veelal duurzame bonenmelanges, maar is ook een inspiratiebron voor allerhande koffiezettechnieken en smaaktrends.
Lees berichtShell station Oeijenbraak in Brabant wint Shells Barista Cup
Petrol - Voor de vierde keer organiseerde Shell samen met Selecta, Bakerstreet, Lattiz en Alpro de ‘Barista Cup’. De grote finale van de Barista Cup 2022 werd gehouden op 25 januari 2023 bij Selecta waar Baristas van Shell stations uit Nederland, België, Luxemburg én Frankrijk tegen elkaar streden voor de titel ‘Beste Barista op de weg’. Winnaar is Janske van Shell ‘Oeijenbraak’, gelegen...
Lees berichtNieuw: Tony’s Street Food bij Esso Den Bout
Petrol - Esso Den Bout aan de A15 bij Hardinxveld-Giessendam is vernieuwd. Belangrijk speerpunt van het station nu is de Tony’s Street Food. Via dit all-American diningconcept serveert de Esso nu 24/7 vers bereide specialiteiten, zoals broodjes, tosti’s, burgers, warme & zoete snacks, sappen en de beste koffie. In de shop is gekozen voor een extra uitgebreid to go-assortiment.
Lees bericht