AnyTyme opgetuigd voor verdere franchise-uitrol
_819_768_90.jpg)
Interview - Een nieuw logo, een eigentijdse uitstraling binnen en buiten, verpakkingen die in lijn zijn met de nieuwe uitstraling. Er is veel veranderd bij cafetariaformule AnyTyme. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn misschien onzichtbaar. Aan de achterkant van het bedrijf zijn namelijk de inkoopcondities, de infrastructuur en de afspraken verbeterd en is er een organisatie opgetuigd waarmee de formule geschikt is voor verdere uitrol in franchise.
Drie jaar geleden is Peter Plantenga bij HANOS in dienst gekomen om de formule AnyTyme franchiseproof te maken. Plantenga heeft dat opgepakt samen met Han Wonink, die al jarenlang actief is voor AnyTyme. Plantenga zelf heeft 27 jaar gewerkt bij McDonald’s, was ook werkzaam bij New York Pizza en hij had zelf een tweetal entertainmentbedrijven. De reden om AnyTyme franchise gereed te maken was noodzakelijk omdat de wetgeving voor franchiseformules is veranderd en ook AnyTyme wilde daaraan voldoen. De formule die sinds1998 binnen HANOS opereerde was er eentje, die grotendeels gebaseerd was op basis van vrijblijvendheid. Plantenga: “Er lag ook geen franchisecontract aan de formule ten grondslag, maar een deelnameovereenkomst.” Ook de inkoopvoorwaarden waren allemaal verschillend omdat ondernemers zelf hun prijsafspraken maakten bij de groothandel locaties. Plantenga: “Het was belangrijk om alles gelijk te trekken, want ‘gelijke monniken, gelijke kappen”, is wel een voorwaarde voor een formule. De prijslijn moest dus een eenheid worden voor iedereen. Maar omdat we met meerdere cafetarialocaties zijn, werden we ook gelijk een grote club en konden we door de inkoop te stapelen ook goede bypasses voor de ondernemers realiseren.”
Professioneler
AnyTyme bestaat uit ruim 50 vestigingen, die door zo’n 46 ondernemers worden geëxploiteerd. In de nieuwe organisatie spelen ook zij een belangrijke rol. Plantenga: “Er is nu een franchiseraad en er is een productcommissie, die adviezen geeft over de producten die we introduceren. Alles is professioneler georganiseerd.” Plantenga zelf omschrijft het gehele nieuwe concept van AnyTyme als ‘cafetaria plus’. “We zetten in op goede kwaliteit tegen een lage prijs. Als je dat doet weet je dat je prijstechnisch goed zit. We kunnen nu menu’s aanbieden voor 10 á 15 euro. Met de huidige druk op de bestedingen van mensen zit je dan goed.” Want het zijn mooie complete maaltijden. Net als de luxe hamburgers die voor slechts 7,95 worden aangeboden. En daarop maakt de ondernemer een goede, noodzakelijke marge. Want dat is een zorg waarmee het nieuwe concept van AnyTyme ook rekening houdt. Plantenga: “Met de cafetaria in de huidige vorm verwacht ik dat je het in de toekomst niet meer gaat redden. De oude cafetaria is niet meer de plek waar ouderen met hun kinderen komen. Het nieuwe AnyTyme is dat wel door aangeklede tafels met een aangename omgeving en een goed en gevarieerd productaanbod. Voor ondernemers is het van belang dat zij een goede marge weten te realiseren voor de toekomst. AnyTyme deed dat al, maar biedt dat nu ook aan in een modern shopconcept met bestelzuilen, overzichtelijke menuborden, met fraaie fotografie en geen voorraadvitrines meer waar uitgedroogde producten in liggen.”
Goed rendement halen
AnyTyme is klaar voor verder groei geeft Plantenga aan. “Hoewel groei geen doel op zich is, is een groei van 5 locaties per jaar realistisch. We groeiden in de afgelopen maanden zelfs met in totaal 8 locaties. Maar met ons nieuwe concept bieden we ondernemers ook echt iets. Er gelden bij ons geen interieurverplichtingen en 20 procent van je producten mag je elders kopen. Ook hebben we tijdelijk geen entree fee voor het concept. Het ‘omvlaggen’ van de winkel financieren we vanuit de groothandel. We doen alles om het de ondernemers zo eenvoudig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat ze een goed rendement kunnen halen.” Dat is een heel verschil met vroeger. Ook al voldeed de formule toen ook, want er is nog nooit een AnyTyme failliet gegaan. Plantenga: “Maar toen we met het ombouwen van de formule begonnen, zaten we op 6500 artikelen omdat iedereen zelf kon bepalen en nu nog op 600. En ook nu kunnen ondernemers nog zelf kiezen alleen is het aanbod wat we aanbieden zodanig goed in kwaliteit en prijs dat de keuze voor ondernemers eenvoudig is. Wat je ziet is dat ondernemers uiteraard ook gaan voor regionale producten zoals zuurvlees (zoervleisch, red.) in Limburg en de eierbal en raspatat in Groningen, maar dat zij over het algemeen heel goed uit de voeten kunnen met het hele aanbod. De hamburgers hebben wij bijvoorbeeld van ons eigen merk Van der Zee of Salomon. Premium kwaliteit. En ook bij friet zien we dat door ons aanbod steeds meer ondernemers overstappen naar een bepaald type friet omdat die zo goed is in kwaliteit en in prijs. Maar willen ondernemers anders dan kan het. Er is zelfs een ondernemer die het oude logo wil houden, omdat het lachende gezichtje echt een onderdeel is van zijn winkel. Het oude logo maakt ook nog altijd onderdeel uit van de formule, zo'n 95 procent van de zaken gebruikt het ook nog."
App met prijzen
Vrijheid voor de ondernemers blijft, maar er gelden wel enkele regels. Plantenga: “Onze ondernemers kunnen er goed mee werken en zien voldoende ondersteuning vanuit HANOS voor een gezonde toekomst. Wat daarbij werkt is dat we een app hebben ontwikkeld voor de ondernemers waarop zij alles kunnen zien. Dus ook de prijzen. We zijn daarin heel transparant en dat geeft vertrouwen. We willen er echt zijn voor de ondernemers. Binnenkort openen we proefopstellingen van AnyTyme in onze HANOS-winkels, zodat ondernemers de nieuwe look & feel kunnen zien. De eerste winkel met AnyTyme-uitstraling is inmiddels in Zwolle opengegaan, achter het NS-station."
(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Niet ontvangen? Meld je hier aan voor een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Blond&Brown start franchiseformule met The Franchise Club
Franchise – Juicebar Blond&Brown, gevestigd in de Westfield Mall of the Netherlands, start met de uitrol van een franchiseformule. De uitbreiding gebeurt in samenwerking met The Franchise Club, een organisatie gespecialiseerd in franchiseontwikkeling.
Lees berichtMcDonald’s herintroduceert de Meatless McKroket
Formulenieuws – McDonalds herintroduceert de vleesloze kroket. De Meatless McKroket is gemaakt met PrimeJack-jackfruit. De vleesloze McKroket is door McDonald’s Nederland ontwikkeld in samenwerking met Van Geloven en FiberFoods Group.
Lees berichtAnne&Max bij beste 3 franchisegevers in Nederland
Formulenieuws - Franchiseformule Anne&Max is tijdens de uitreiking van de NFV Franchise Trofee 2025 uitgeroepen tot één van de drie beste franchisegevers van Nederland. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) aan formules die zich onderscheiden in kwaliteit, samenwerking en toekomstvisie. Hizi Hair werd uiteindelijk de winnaar.
Lees berichtKipperij groeit explosief door uniek concept
Interview – Onlangs maakte Kipperij bekend samen te werken met Lekkerland voor de logistiek. De kipformule groeide zo snel dat de vorige logistieke partner het niet meer aankon. Lekkerland kan de groei wél faciliteren. Achter deze razendsnelle uitbreiding staat Maud Mol, de 28-jarige franchisegever van Kipperij. Haar ambitie? Binnen vijf jaar landelijke dekking. “Dat moet lukken, want eigenlijk hebben wij...
Lees berichtNederlander besteedt €1,9 miljard bij fastfoodketens
Onderzoek - Nederlanders geven jaarlijks €1,9 miljard uit bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen ze gemiddeld €23. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen.
Lees berichtInschrijving geopend voor HANOS Gouden Koksmuts 2025/2026
Wedstrijd - De strijd om de HANOS Gouden Koksmuts 2025/2026 is gestart. Horecateams kunnen zich inschrijven voor de voorrondes van deze prestigieuze kookwedstrijd, georganiseerd door de Stichting Kookwedstrijden Gastronomisch Gilde i.o.
Lees bericht