Apenkooi en Bar-le-Duc zetten stap naar circulaire evenementen


Samenwerking - Bar-le-Duc en Apenkooi Events gaan samenwerken op de door Apenkooi georganiseerde evenementen. Beide partijen willen in hun driejarige samenwerking toe naar het organiseren van circulaire evenementen. Tijdens DGTL Amsterdam trapt Apenkooi zowel het festivalseizoen als de samenwerking met Bar-le-Duc af. De evenementenorganisator neemt daarmee een verdere stap in haar duurzaamheidsbeleid. DGTL behoorde al tot een van de meest duurzame festivals ter wereld. In de samenwerking zorgt Bar-le-Duc voor flesjes op de evenmenten die gemaakt zijn van 100% gerecyclede plastic flessen, dus zonder het gebruik van nieuwe grondstoffen. Bovendien worden de bezoekers van de festivals gestimuleerd hun lege flesjes in te leveren aan de bar, waarna deze weer worden opgehaald en recyclet tot nieuwe flessen. Circulair systeem Water is - na bier - de meest verkochte drank tijdens festivals. De flesjes water belanden na gebruik vervolgens veelal in de afvalbak. Dat moet anders, was de mening van evenementenorganisator Apenkooi, die de ambitie heeft de meest duurzame evenementenorganisator ter wereld te worden. “Ons doel is dat in 2020 al onze events compleet circulair zijn en de samenwerking vormt hierin een belangrijke stap”, aldus Jasper Goossen, oprichter en Managing Partner van Apenkooi. “Het circulaire systeem sluit aan bij ons streven naar duurzaamheid, want bij wijze van spreken worden de flessen die we dit jaar verkopen volgend jaar weer ingezet.” Ook Paula Gijsen, Senior Brand Manager van Bar-le-Duc is tevreden met de samenwerking: “Kraanwater is natuurlijk altijd de beste optie, maar de ervaring leert dat bezoekers van bijvoorbeeld een festival toch graag water in een flesje of juist met een smaakje kopen.” Gerecyclede flessen Apenkooi organiseert jaarlijks een breed scala aan evenementen, zoals DGTL en STRAF_WERK, waarbij duizenden drankjes worden verkocht. Om de hoeveelheid plastic afval te beperken is de organisator al eerder overgestapt van plastic wegwerpbekers naar een statiegeldsysteem met hardcups die bezoekers aan het einde van het event weer kunnen inleveren. De mogelijkheid om nu ook plastic waterflesjes in te leveren voor recycling is hierop een mooie aanvulling. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH kiest voor circulaire bedrijfskleding

Bedrijfskleding - Medewerkers van Albert Heijn krijgen nieuwe bedrijfskleding. Deze kleding is voor het overgrote deel circulair geproduceerd: van gedragen textiel en gebruikte plastic flessen. Medewerkers stonden zelf aan de basis van de nieuwe kleding.

Lees bericht

Horeca sowieso dicht tot eind mei en geen festivals

Overheid – Een ‘duivels dilemma’ noemde minister-president Mark Rutte de versoepeling van de coronamaatregelen dinsdag. Graag had hij meer willen vrijgeven, maar nu bleef de versoepeling beperkt tot lagere scholen, kinderdagverblijven en het sporten voor de jeugd. De horeca blijft echter dicht en alle festivals  gaan tot 1 september in elk geval niet door.

Lees bericht


Meer eventruimte in Muntgebouw door vertrek Nederlandse Munt

Evenementen – Congres- en evenementenlocatie Muntgebouw Utrecht breidt vanaf april 2020 fors uit door de toevoeging van een aantal productieruimten van de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM). De fabriekshallen waar nu nog munten worden geslagen worden omgetoverd tot inspirerende ruimtes voor congressen en evenementen. De hoge en grote zalen bieden plaats aan 400 personen. In combinatie met diverse extra (sub-)ruimtes, een grote ontvangsthal...

Lees bericht


Lipton Ice Tea komt met Festivalfles van volledig gerecycled plastic

Duurzaamheid - Lipton Ice Tea heeft als eerste frisdrankmerk een PET-fles van 100% gerecycled plastic geïntroduceerd. De Festivalfles - zoals de innovatie heet – is tijdens het Paasweekend gelanceerd op DGTL Festival, het meest duurzame festival van de wereld. Dat meldt Unilever in een uitgestuurde persverklaring over deze nieuwe, duurzame plastic fles. Deze zomer gebruikt Lipton de Festivalfles voor de Ice...

Lees bericht

Mineraalwater in plastic flesjes voortaan taboe bij New York Pizza

Formulenieuws – Pizzaketen New York Pizza heeft afscheid genomen van plastic flesjes voor mineraalwater en kiest voortaan voor een kartonnen verpakking van Tetra. In alle 202 vestigingen wordt het mineraalwater voortaan aangeboden in de 500ml kartonnen pakjes van Prisma® Aseptic. New York Pizza is, naar eigen zeggen, de eerste foodonderneming in ons land die deze switch maakt. De keuze om te veranderen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid