Appèl Catering kiest voor korte keten-initiatief ‘Mijn Melk’
_1080_720_90.jpg)
Catering - Appèl Catering in Den Bosch neemt als eerste landelijke cateraar Mijn Melk op in haar assortiment. De melk die vanaf de zuivelboerderij binnen 24 uur in een fles zit, wordt via een korte logistieke keten direct van de boerderij aan het bedrijfsrestaurant geleverd. TU Eindhoven en de Fontys Hogeschool in Eindhoven zijn de eerste onderwijslocaties waar vanaf begin oktober Mijn Melk verkrijgbaar is.
De opname van Mijn Melk past in de duurzaamheidsstrategie van Appèl Catering. De cateraar kiest er namelijk voor om gebruik te maken van pure ingrediënten en producten in het assortiment op te nemen die passen binnen een korte keten. Mijn Melk sluit volledig aan bij deze missie. Het inkoopteam van Appèl Catering was bij het zien en horen van de unieke korte zuivelketen bij Mijn Melk dan ook meteen verkocht. Mijn Melk wordt op de boerderij direct na het melken verwerkt en verpakt in een mini-zuivelfabriek op het erf. De mini-zuivelfabriek is een ontwikkeling van Lely, een Nederlands bedrijf voor de melkveehouderij. De Orbiter, zoals de mini-melkfabriek heet, zorgt in combinatie met de melkrobot ervoor dat de melk sneller verwerkt kan worden. Bovendien is de melk minder lang onderweg, omdat het direct van de boerderij naar de cateringlocaties gaat. De distributie van het zuivelproduct wordt verzorgd door Truffelz.
Minder ‘foodmiles’
Door de samenwerking is het product snel op de cateringlocatie, waardoor er een verser product wordt aangeboden. Bovendien is het een product met aanzienlijk minder ‘foodmiles’. Allemaal elementen die passen binnen het duurzaamheidbeleid ‘Be Conscious’ van Appèl Catering en de onderwijstak Markies. “Veel van onze opdrachtgevers en gasten eten en drinken graag zuivelproducten. Tegelijkertijd zijn we bezig om ons menu plantaardiger te maken”, vertelt menu engineer Floris Gerrits van de Bossche cateraar. “Dus als we dierlijke producten aanbieden, overwegen we die goed. Met Mijn Melk kunnen we zuivel blijven aanbieden, maar dan op een onderscheidende en duurzame manier. Bovendien is de smaak veel beter.” En dat laatste is niet onbelangrijk, want naast een goed en transparant verhaal is een goede smaak minstens even belangrijk.
Lange houdbaarheid
De melk die wordt geleverd bij de TU Eindhoven en Fontys Hogeschool Eindhoven is afkomstig van Mijn Melk-maker boer Guus uit Udenhout. In totaal zijn er vier melkproducenten van Mijn Melk verspreid over het land. Deze produceren tevens voor een aantal retailers, waaronder Albert Heijn. Bij deze laatste ligt Mijn Melk vanaf 4 oktober bij ruim 650 locaties. Op de Mijn Melk-fles staat duidelijk vermeld waar de melk vandaan komt, wanneer de koe is gemolken en wanneer de melk is gebotteld. Op deze manier wordt het hele proces van het zuivelproduct zichtbaar gemaakt. Door de snelle verwerking en distributie heeft Mijn Melk een houdbaarheidsperiode van twee weken. Ook dat is in het kader van voedselverspilling en derving op de locatie een duidelijk pluspunt.
Meerdere variaties
Gerrits: “Wij als cateraar hechten belang aan het verhaal van de korte keten en het feit dat de boer meer terugkrijgt voor zijn product.” Inmiddels is Mijn Melk verkrijgbaar in de variaties volle melk, halfvolle melk, barista special, room en sinds kort yoghurt. De melk op de catering locaties in Eindhoven zit in 300 ml flesjes, maar is ook verkrijgbaar in 800ml en 1000ml. “Recyclebare plastic flesjes is wat de milieu-impact betreft op dit moment de meest logische verpakking voor Mijn Melk”, laat Corina van Mourik, sales manager van Lely Orbiter, weten. “Glas kan ook, maar dat is vanuit het gewicht en handling op cateringlocaties niet aan te raden.”
Smaak van vroeger
“Mijn Melk is eigenlijk de kwaliteit van nu met de smaak van vroeger”, laat Gerrits tot slot weten. “Doordat de boer zichtbaar op de verpakking staat, wordt de zichtbaarheid van de veehouders verder vergroot. Dat maakt het tegelijkertijd mogelijk om met mensen het gesprek aan te gaan over lokale productie en de herkomst van producten. Dat is niet onbelangrijk, want de studenten van nu zijn de toekomstige generatie in het bedrijfsleven.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
ONCE, Veneca en VOCC onderzoeken gezamenlijk belangenplatform
Catering – Een nieuwe samenwerking in hospitality noemen de verenigingen Veneca, ONCE en VOCC het plan om op 1 januari 2024 één gezamenlijk belangenplatform in te richten, waar het gaat om gastvrijheid, eten en drinken op (veelal andermans) locatie. Dit jaar wordt gebruikt om de samenwerking in de vorm van een federatie uit te werken, zo meldt Venenca.
Lees berichtLely lanceert platform Mijn Boerderij voor Mijn Melk
Platform – Lely lanceert een platform dat de korte keten van verse melk in kaart brengt. Op het platform Mijn Boerderij kan de melkdrinker traceren wat er in het glas melk zit, waar de melk vandaan komt - zelfs van welke koeien - en hoe de melk geproduceerd wordt.
Lees berichtSodexo lanceert CO2-neutrale Carbono Cero-recepten
Catering – Onder de naam Carbono Cero lanceert Sodexo CO2-neutrale recepten. De Louisiana Burger en Double Dip Korean Wings zijn twee van de eerste acht recepten die inmiddels al op enkele locaties van Sodexo te verkrijgen zijn.
Lees berichtFSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’
Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...
Lees berichtAnne&Max lanceert planeetaardige trui tijdens Warmetruiendag
Formulenieuws - Franchiseketen Anne&Max lanceert een ‘planeetaardige’ trui op de zeventiende editie van Warmetruiendag op vrijdag 10 februari. Oprichter Wobbe van Zoelen had al eerder aangegeven met een ‘ludiek iets’ en ‘iets passend’ bij de formule te willen komen in het kader van de energiecrisis en de energiebesparing. Het is de ‘planeetaardige’ trui geworden.
Lees berichtColruyt introduceert Spar For You gericht op B2B-klanten
Buitenland – De Belgische Colruyt Group introduceert ‘Spar For You’, een nieuw foodserviceconcept gericht op de B2B-klanten van de retailgroep. Het gaat om een 24/7 cateringconcept dat volgens de retailorganisatie past bij de tegenwoordige manier van consumeren binnen een bedrijf met uitdagingen, zoals flexibel werken, werken in shiften en de ‘on-the-go’ consumptie.
Lees bericht