Bakkerij Pandriks breidt voor 35 miljoen euro uit


Bakkerij – Bakkerij Pandriks in Meppel gaat fors uitbreiden. Eind 2020 staat er een hypermoderne brood bake off lijn en een volledig geautomatiseerd vrieshuis. De totale investering komt te liggen op 35 miljoen euro.

Bakkerij Pandriks nog geen tien jaar geleden opgericht (2011) en behoort tot een van de snelst groeiende bakkerijbedrijven. De producten worden gelevers aan internationale supermarktketen en bij veel out-of-homeklanten. Afgelopen week werd het startsein gegeven om fors uit te breiden.

Volgens Peter van den Berg, CEO van Pandriks zit het geheim van de groei van de bakkerij in de receptuur: “Ons concept is ontwikkeld vanuit de gedachte dat brood weer net zo lekker moet zijn als vroeger. De totale bereidingstijd, van het maken van deeg totdat het brood uit de steenoven komt is bij ons 30 uur, terwijl dit proces bij andere bakkerijen vaak zo’n 2 tot 3 uur in beslag neemt”. Door het lange proces heeft het brood een open, luchtige en spekkige structuur en een dunne korst die lang krokant blijft. Tevens zijn door dit proces e-nummers en andere kunstmatige toevoegingen overbodig.

Biologisch

Pandriks heeft in de Duitse plaats Fulda ook een moderne bakkerij onder de naam Bio Breadness. In deze bakkerij worden uitsluitend biologische bake off producten geproduceerd. Ondanks de grote capaciteit van de bakkerijen in Meppel en Fulda gaat Pandriks in Meppel toch uitbreiden. Van den Berg: “We bouwen circa 13.000 m2 productieruimte, waarin we naar verwachting de meest moderne en duurzaamste brood bake off lijn van Europa en wellicht van de wereld gaan plaatsen. Om de interne logistiek te optimaliseren en daarmee de duurzaamheid te verhogen, bouwen we een vol automatisch vrieshuis met 12.000 palletplaatsen. En met het plaatsen van 14.000 zonnepanelen en een elektrische oven werken we volop aan de duurzaamheidsagenda.”

Uitbreiding in Fulda

Plannen voor uitbreiding in Fulda, Duitsland zijn al in de maak. Van den Berg: “Ook op de Duitse markt groeien we hard en we streven ernaar om zo veel als mogelijk nationale vertegenwoordiging te hebben. Op dit moment zijn we in gesprek met de lokale autoriteiten om te kijken hoe we onze uitbreidingsplannen daar vorm kunnen geven.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



The Veggie Lovers heeft nu biologische receptuur

Introductie – Vega heeft er een aanwinst bij: The Veggie Lovers. Het merk met verschillende vleesvervangende producten van Future Food Group heeft een upgrade ondergaan. Niet in de verpakking, maar ook door volledig over te stappen op een biologische receptuur.

Lees bericht


Ekomenu start samenwerking met LikeMeat

Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.

Lees bericht


‘Climate Neutral Certified’-keurmerk voor Simon Lévelt

Koffie - Speciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijk duurzaamheidsdoel behaald: sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Dit klimaatneutrale keurmerk garandeert dat een organisatie alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en de rest te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050.

Lees bericht

Délifrance Nederland heeft flinke ambities

Interview - De verkoopcijfers zijn op dit moment volgens plan, daarbij heeft Délifrance Nederland flinke ambities. Zo moet het merk zichtbaarder worden in de totale markt. De naamsbekendheid bij de consument is geen enkel probleem, maar wel de bekendheid van wat Délifrance allemaal doet in de verschillende verkoopkanalen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid