Begane grond stadhuis Amsterdam wordt ontmoetingsplek


In de lichtstraat komt een versmarkt waar meerdere dagen per week lokale en duurzame producten worden aangeboden

Horeca - In het Amsterdamse stadhuis opent eind 2025 een nieuwe ontmoetingsplek onder de naam Amstel 1. De begane grond van het gebouw wordt omgevormd tot een publieksvriendelijke markthal met ruimte voor winkels, horeca, evenementen en cultuur. De initiatiefnemers zijn nu op zoek naar Amsterdamse ondernemers die de invulling mede vorm willen geven.

Het project vindt zijn oorsprong in een idee van wijlen burgemeester Eberhard van der Laan, die in 2015 pleitte voor het teruggeven van de plint van het stadhuis aan de stad. Nu, tien jaar later, wordt dat idee werkelijkheid. Amstel 1 moet een bruisende plek worden waar bewoners en bezoekers samenkomen, geïnspireerd op internationale voorbeelden als Markthalle Neun in Berlijn en LX Factory in Lissabon.

Events

Amstel 1 krijgt een oppervlakte van circa 3000 vierkante meter, verdeeld over drie gebieden: een galerij aan het Waterlooplein, een overdekte lichtstraat met marktkramen en een binnentuin voor kleinschalige evenementen. Daarnaast wordt een voormalige gymzaal in het souterrain van het stadhuis omgebouwd tot besloten eventruimte.

Café

Volgens de initiatiefnemers is er plek voor in totaal 25 units, variërend in grootte van 20 tot 400 m². Een deel van de ruimtes is al vergeven aan Amsterdamse partijen zoals MUD Jeans, Moyee Coffee, Oedipus en Join the Pipe. Er zijn echter nog enkele ruimtes beschikbaar, waaronder voor een café, een ambachtelijke winkel en een restaurant van 300 m².

Versmarkt

De markthal wordt opgezet in samenwerking met The Food Line-Up, bekend van hun culinaire programmering op evenementen. In de lichtstraat komt een versmarkt waar meerdere dagen per week lokale en duurzame producten worden aangeboden. “We willen onze favoriete chefs en foodmakers een vaste plek geven,” aldus oprichter Willem Treep.

Starters

Amstel 1 moet niet alleen een plek worden voor gevestigde namen, maar biedt ook ruimte aan startende ondernemers met een sterke link met de stad. “Amsterdam kent een enorme diversiteit aan makers en smaken,” zegt mede-initiatiefnemer Igor Sancisi. “We bouwen hier een raamwerk, de invulling komt vanuit de stad zelf.”

Bron: Amstel 1/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten

Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.

Lees bericht



Horecava 2026 draait om betaalbare luxe

Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.

Lees bericht

Koreaanse keuken breekt definitief door

Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.

Lees bericht



Startende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte

Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid