Begane grond stadhuis Amsterdam wordt ontmoetingsplek
Horeca - In het Amsterdamse stadhuis opent eind 2025 een nieuwe ontmoetingsplek onder de naam Amstel 1. De begane grond van het gebouw wordt omgevormd tot een publieksvriendelijke markthal met ruimte voor winkels, horeca, evenementen en cultuur. De initiatiefnemers zijn nu op zoek naar Amsterdamse ondernemers die de invulling mede vorm willen geven.
Het project vindt zijn oorsprong in een idee van wijlen burgemeester Eberhard van der Laan, die in 2015 pleitte voor het teruggeven van de plint van het stadhuis aan de stad. Nu, tien jaar later, wordt dat idee werkelijkheid. Amstel 1 moet een bruisende plek worden waar bewoners en bezoekers samenkomen, geïnspireerd op internationale voorbeelden als Markthalle Neun in Berlijn en LX Factory in Lissabon.
Events
Amstel 1 krijgt een oppervlakte van circa 3000 vierkante meter, verdeeld over drie gebieden: een galerij aan het Waterlooplein, een overdekte lichtstraat met marktkramen en een binnentuin voor kleinschalige evenementen. Daarnaast wordt een voormalige gymzaal in het souterrain van het stadhuis omgebouwd tot besloten eventruimte.
Café
Volgens de initiatiefnemers is er plek voor in totaal 25 units, variërend in grootte van 20 tot 400 m². Een deel van de ruimtes is al vergeven aan Amsterdamse partijen zoals MUD Jeans, Moyee Coffee, Oedipus en Join the Pipe. Er zijn echter nog enkele ruimtes beschikbaar, waaronder voor een café, een ambachtelijke winkel en een restaurant van 300 m².
Versmarkt
De markthal wordt opgezet in samenwerking met The Food Line-Up, bekend van hun culinaire programmering op evenementen. In de lichtstraat komt een versmarkt waar meerdere dagen per week lokale en duurzame producten worden aangeboden. “We willen onze favoriete chefs en foodmakers een vaste plek geven,” aldus oprichter Willem Treep.
Starters
Amstel 1 moet niet alleen een plek worden voor gevestigde namen, maar biedt ook ruimte aan startende ondernemers met een sterke link met de stad. “Amsterdam kent een enorme diversiteit aan makers en smaken,” zegt mede-initiatiefnemer Igor Sancisi. “We bouwen hier een raamwerk, de invulling komt vanuit de stad zelf.”
Bron: Amstel 1/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtStartende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte
Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.
Lees bericht