‘Beleving’ belangrijke overlevingsfactor retail


Onderzoek – Zorgen voor beleving is een belangrijke factor om te overleven in het post-corona retaillandschap. Dat blijkt uit onderzoek, dat in opdracht van Unibail-Rodamco-Westfield is uitgevoerd. Ruim een derde van de Nederlandse consumenten wil meer creatieve ervaringen wanneer ze een winkel bezoeken, in ruil voor loyaliteit en affiniteit met merken.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in het post-corona tijdperk het nog belangrijker is om slim te differentiëren ten opzichte van de mogelijkheden van online. Eerder bleek al uit onderzoek dat 57% van de Nederlandse consumenten vindt dat het aanbod in de winkel anders moet zijn dan online.

Uit de trendanalyse van The Future Laboratory, een bureau dat zich bezighoudt met toekomstig consumentengedrag, blijkt dat het bieden van belevingen cruciaal is om consumenten aan merken te verbinden. De analyse laat een aantal nieuwe trends zien die passen in de opkomende Experience Economy, waaronder het combineren van physical en digital: “The Phygital”. Door een mix van digitale en fysieke contactmomenten met de consument te creëren, kunnen merken op het veranderende consumentengedrag inspelen. Een andere trend is de opkomende populariteit van de “Drive-in Experience”, waarbij consumenten vanuit hun eigen, veilige omgeving toch kunnen genieten van evenementen, concerten, tentoonstellingen en zelfs van retail.

Omwenteling

Volgens Chris Sanderson, co-founder van The Future Laboratory, laat het onderzoek zien voor welke omwenteling de retailsector staat: “Na de eerste lockdowns uit de coronatijd moeten winkels weer opnieuw hun meerwaarde bewijzen aan de consument. Dit betekent dat ze niet simpelweg op dezelfde wijze verder kunnen gaan met het zich richten op het louter verkopen van producten. De crisis biedt echter ook een aantal nieuwe kansen om het verschil te maken en extra waarde toe te voegen aan producten. Het gemakkelijkst gaat dat door een beleving toe te voegen aan de winkelervaring. Een goed voorbeeld is Fest in Amsterdam, waarbij je series kan kijken in een thuisbioscoop om de beste testervaring van hun meubilair te bieden.”

Regie terugpakken

Daarnaast is het volgens Sanderson ook belangrijk dat merken en winkels de regie terugnemen op hun verkoopprocessen: “De tijd dat je producten zoveel mogelijk via verschillende digitale verkoopkanalen voor de laagste prijs probeert te verkopen is een doodlopende straat voor retailers. Uit ons onderzoek blijkt juist dat merken veel meer het verschil kunnen maken door in de winkel hun mooiste producten te verkopen. Consumenten zijn hierbij gebaat omdat ze beter kunnen kiezen en winkeliers kunnen hiermee een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. ”

Bron: Unibail-Rodamco-Westfield/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ABN AMRO: ‘Druk op leisure en food gaat toenemen’

Analyse - Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwacht ABN AMRO in een analyse dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. Rentestijgingen en oplopende prijzen voor grondstoffen liggen aan die druk ten grondslag, net als de dure energieprijs.

Lees bericht


Albron opent nieuw Italiaans street foodconcept Strada

Horecaformule - In Amsterdam Noord heeft Albron donderdag Strada Street Food Italiano geopend. In dit is een nieuwe, eigen concept van het horeca- en cateringbedrijf draait het vooral om pizza en worden verschillende varianten van plaatpizza’s aangeboden; food dat kan worden gedeeld.

Lees bericht

Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht

YB draagt cheque over aan het Wereld Natuur Fonds

Formulenieuws – YB (voorheen Yoghurt Barn) zet in op plantaardig eten dat bij voorkeur lokaal wordt geproduceerd. Om die reden werd een actie opgezet met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), waarbij een deel van de omzet van een aantal YB producten naar het WWF ging. Onlangs werd de eerste cheque overhandigd van €4.368,00.

Lees bericht



Forse omzetgroei slagerijen De Groene Weg

Speciaalzaak – De ambachtelijke verkooppunten en speciaalzaken doen het goed in coronatijd. Dat is ook te merken bij de slagerijen van De Groene Weg, marktleider in Nederland in biologisch vlees. De keten heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug met een groei van 24%. Bovendien zag de slagerij de klantenkring met 15% toenemen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid