Belgisch restaurant ontsmet jassen met ozongenerator


Coronamaatregelen - Tweesterrenrestaurant Pastorale in het Belgische Reet heeft wel een heel opzienbarend apparaat aangeschaft voor de veiligheid van hun gasten, een ozongenerator. Zodra de gasten hun jassen hebben opgehangen aan de kapstok, wordt deze naar ‘de vestiaire’ overgebracht waar de jassen enkele minuten in de luchtstroom van de ozongenerator komen te hangen waardoor de jassen worden ontsmet.

De maatregelen bij onze zuiderburen, in het kader van de coronabestrijding, zijn strenger dan in Nederland. Om in de restaurants weer veilig gasten te kunnen ontvangen trekken ook daar horecaondernemers alles uit de kast. Niet alleen worden de tafeltjes op gepaste afstand van elkaar gezet en neemt met allerlei hygiënische maatregelen, ook op andere gebieden zijn ondernemers bezig om hun gasten een comfortabel gevoel te geven. Jassen aannemen door personeel is bijvoorbeeld verboden in België en dus moeten de gasten de jassen zelf ophangen. Bij De Pastorale moet dat gebeuren aan één van onze ‘Selfie mirrors’, zo laat het restaurant weten. Vervolgens worden de jassen naar de vestiaire overgedragen, waarna de ozongenerator enkele minuten in werking treedt. Het resultaat is een volledig gedesinfecteerde jas.

Bestrijding

Die ozongenerator zuigt de lucht in de vestiaire via de achterkant in. Binnen wordt de lucht eerst gefilterd met behulp van luchtfilters en een speciale UV-lamp, waarna de lucht langs ingebouwde keramische platen geleid wordt en de zuurstof door een elektrische ontlading in ozon wordt omgezet. Tot slot wordt de ozon via de voorkant van de generator verspreid in de vestiaire. Die desinfecteert de ruimte - en dus de jas van de klant- en bestrijdt onder meer virussen en bacteriën.

Uitdaging

Chef Bart De Pooter van Pastorale: “Als chefs worden we wel vaker uitgedaagd, maar vandaag de dag op een manier die ongewone proporties aanneemt. Duizend en één vragen spoken door m’n hoofd: Hoe zal de sommelier de wijnen presenteren? Wat met de tafelbereidingen? En zullen klanten nu hun eigen jas in de vestiaire moeten halen? Aspecten die voorheen de normaalste zaak van de wereld waren, zijn plots niet meer zo vanzelfsprekend en vragen een creatieve oplossing”. Die ozongenerator past daar volledig in.

Bron: @FoodClicks

Foto's: Jassen in de vestiaire worden enkele minuten in een luchtstroom van ozongenerator gehangen
De 'selfie-mirror' waaraan gasten zelf de jassen moeten hangen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ruim een kwart Belgische horeca geeft geen geldige btw-bon’

Buitenland – De Belgische horecazaken geven in meer dan een kwart van de gevallen geen geldige btw-bon. Dat blijkt uit onderzoek van Foodproof. Van alle 850 door het Belgische onderzoekbureau bezochte eetgelegenheden gaf 27 procent geen juiste bon. Wel zijn er verschillen tussen provincies, tijdstip en type eetgelegenheden. De Belgische horeca is sinds een tijdlang bezig met een overgang naar de zogenaamde ‘witte...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid