‘Beter Eten Festival laat zien waar AH nu staat’


Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, tijdens de openingsbijeenkomst van het Beter Eten Festival

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een lange weg te gaan. We zitten nu op zo’n 10 procent van die weg”

Het boek ‘Samen op weg naar beter eten’, dat de topvrouw vorig jaar uitgebracht, vormde de directe aanleiding voor de organisatie van het festival. Alleen kon het niet samenvallen met het verschijnen van het boek vanwege de coronamaatregelen. Van Egmond wilde het festival omdat je niet alleen moet lezen over gezonde voeding, maar je het ook moeten kunnen zien, proeven en ervaren. En dat was op het festival volop mogelijk. Het event in het natuurlijk verlichte Libéma-expogebouw in Vijfhuizen had de opzet van een foodfestival. Overal waren de meest uiteenlopende hapjes en drankjes te proeven. Veel aandacht voor plantaardige voeding, maar ook frisdrankproducenten waren aanwezig en zelfs Ariel als wasmiddelenmerk. Want ook al was het thema beter eten, ook duurzaamheid in eten en drinken en andere producten kreeg aandacht op het festival. Zo bracht Coca-Cola op een ludieke manier duurzaamheid in beeld met een compacte recyclemachine.

Keurmerk

Maar het draaide vooral om eten en drinken. In verschillende zones op het eventterrein waren actuele thema’s uitgezet en kreeg de bezoeker een beeld van het gezonde aanbod dat al bij Albert Heijn beschikbaar is. Zoals de samenwerking met ruim 1000 boeren en telers, waarmee afspraken zijn gemaakt over de teelt en wijze van produceren, lange termijn afspraken over prijzen en condities, zodat de bedrijven blijvend kunnen investeren in nieuwe, duurzamere technieken. Die producten zijn voortaan in de winkels ook herkenbaar met een eigen keurmerk.

Uitdagingen

Maar ook op het gebeid van plantaardig en biologische producten werd er van alles verteld door AH-medewerkers tijdens de twee dagen. Daarnaast waren er diverse workshops. En voor de relaties van Albert Heijn was er op de eerste dag nog een mini-congres waar diverse sprekers van politieke en maatschappelijke organisaties optraden. Marit van Egmond zelf gaf tijdens een persoonlijke ontmoeting met een aantal mediapartijen, waaronder @FoodClicks, een toelichting op de reden waarom zij het persoonlijk zo belangrijk vindt dat het festival er is. Gezonde voeding en duurzaamheid zijn lastige onderwerpen binnen een supermarkt, waar niet alleen ook veel ongezonde producten worden verkocht, maar duurzaamheid staat soms ook op gespannen voet met efficiency en CO2- en stikstof-issues. Niet altijd is de meest diervriendelijke of natuurlijke weg, ook de meest milieuvriendelijke of is passend bij een bepaalde verkoopprijs. “We staan als retail voor enorme uitdagingen. We zitten net aan het einde van een moeilijke pandemieperiode, die ook er voor heeft gezorgd dat veel jongeren minder goed in hun vel zitten. We hebben de situatie in Oekraine dat wellicht leidt tot een hyperinflatie. Ruim een miljoen mensen zitten nu al onder de armoedegrens en met de stijgende prijzen, zal dat aantal snel toenemen,” aldus Van Egmond. De vraag is dan hoe kunnen we die mensen helpen en aansluiten bij doelstellingen als gezonde voeding? Dat gaat verder dan roepen: dit product is goedkoop, of dit product is gezond.”

Reis

Op de vraag of Albert Heijn niet meer kan doen om mensen te helpen bij hun gezonde keuze, was Van Egmond helder. “Je kunt altijd meer doen en we zetten stappen. We zitten nu op zo’n tien procent, dus we hebben nog 90 procent te gaan. Het festival vormt daarvoor de aftrap. Het laat zien waar we nu staan. Vanaf nu gaan we verder op die reis.”

Bron: @FoodClicks

De Streeckgenoten van Albert Heijn
Gezonde producten die nu al verkrijgbaar zijn bij AH samengebracht in de supermarkt van de toekomst
Coca-Cola liet zien hoe recycling van plastic flessen gaat
Zowel eten als drinken stonden centraal
De snackmuur met vegetarische snacks
Leveranciers in plantbased producten waren ruim vertegenwoordigd
Ruiken en proeven op het AH-festival
De expohal in Vijfhuizen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht

Albert Heijn breidt Culii-lijn met Pasen verder uit

Formulenieuws - Albert Heijn gaat de Culii-lijn verder uitbreiden. Dat heeft de retailorganisatie woensdag gemeld bij de presentatie van de nieuwe paascampagne. Albert Heijn komt ook met een opvolger van de ‘moestuintjes’ van enkele jaren geleden, het heet deze keer ‘bloementuintjes’. De campagne start aankomende maandag.

Lees bericht

Onbemand rukt op, binnenkort eerste onbemande frietkraam

Shopconcept – Onbemande locaties waar eet- en drinkwaren wordt aangeboden rukken op. Niet alleen als stand alone vendingmachines, maar ook steeds vaker als shopconcept. In Nederland is binnen petrol De Haan Minerale Oliën een voortrekker en Albert Heijn binnen de supermarktsector, maar die dreigt te worden ingehaald door Aldi. Nieuw in Nederland is de Lokettaria, een onbemande frietkraam.

Lees bericht


Mijn Melk: ultraverse melk en room, direct van de koe

Zuivel - Albert Heijn en Picnic werken er mee, maar ook zelfstandige ondernemers en kleine foodserviceketens. Mijn Melk komt direct van de boerderij, zonder tussenstop van een grote melkfabriek. De melk van de koe wordt namelijk direct op de boerderij verwerkt en verpakt in een mini-zuivelfabriek op het erf. Mijn Melk is daardoor niet alleen ultravers, het vertelt ook daadwerkelijk...

Lees bericht

Albert Heijn gaat verpakkingen circulair maken

Formulenieuws - Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakken. Door PET uit huishoudelijk afval weer in te zetten voor nieuwe plastic bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden, de verse fruitsalades (550 gram), liggen vanaf eind februari in de winkel.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid