‘Beter Eten Festival laat zien waar AH nu staat’

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een lange weg te gaan. We zitten nu op zo’n 10 procent van die weg”
Het boek ‘Samen op weg naar beter eten’, dat de topvrouw vorig jaar uitgebracht, vormde de directe aanleiding voor de organisatie van het festival. Alleen kon het niet samenvallen met het verschijnen van het boek vanwege de coronamaatregelen. Van Egmond wilde het festival omdat je niet alleen moet lezen over gezonde voeding, maar je het ook moeten kunnen zien, proeven en ervaren. En dat was op het festival volop mogelijk. Het event in het natuurlijk verlichte Libéma-expogebouw in Vijfhuizen had de opzet van een foodfestival. Overal waren de meest uiteenlopende hapjes en drankjes te proeven. Veel aandacht voor plantaardige voeding, maar ook frisdrankproducenten waren aanwezig en zelfs Ariel als wasmiddelenmerk. Want ook al was het thema beter eten, ook duurzaamheid in eten en drinken en andere producten kreeg aandacht op het festival. Zo bracht Coca-Cola op een ludieke manier duurzaamheid in beeld met een compacte recyclemachine.
Keurmerk
Maar het draaide vooral om eten en drinken. In verschillende zones op het eventterrein waren actuele thema’s uitgezet en kreeg de bezoeker een beeld van het gezonde aanbod dat al bij Albert Heijn beschikbaar is. Zoals de samenwerking met ruim 1000 boeren en telers, waarmee afspraken zijn gemaakt over de teelt en wijze van produceren, lange termijn afspraken over prijzen en condities, zodat de bedrijven blijvend kunnen investeren in nieuwe, duurzamere technieken. Die producten zijn voortaan in de winkels ook herkenbaar met een eigen keurmerk.
Uitdagingen
Maar ook op het gebeid van plantaardig en biologische producten werd er van alles verteld door AH-medewerkers tijdens de twee dagen. Daarnaast waren er diverse workshops. En voor de relaties van Albert Heijn was er op de eerste dag nog een mini-congres waar diverse sprekers van politieke en maatschappelijke organisaties optraden. Marit van Egmond zelf gaf tijdens een persoonlijke ontmoeting met een aantal mediapartijen, waaronder @FoodClicks, een toelichting op de reden waarom zij het persoonlijk zo belangrijk vindt dat het festival er is. Gezonde voeding en duurzaamheid zijn lastige onderwerpen binnen een supermarkt, waar niet alleen ook veel ongezonde producten worden verkocht, maar duurzaamheid staat soms ook op gespannen voet met efficiency en CO2- en stikstof-issues. Niet altijd is de meest diervriendelijke of natuurlijke weg, ook de meest milieuvriendelijke of is passend bij een bepaalde verkoopprijs. “We staan als retail voor enorme uitdagingen. We zitten net aan het einde van een moeilijke pandemieperiode, die ook er voor heeft gezorgd dat veel jongeren minder goed in hun vel zitten. We hebben de situatie in Oekraine dat wellicht leidt tot een hyperinflatie. Ruim een miljoen mensen zitten nu al onder de armoedegrens en met de stijgende prijzen, zal dat aantal snel toenemen,” aldus Van Egmond. De vraag is dan hoe kunnen we die mensen helpen en aansluiten bij doelstellingen als gezonde voeding? Dat gaat verder dan roepen: dit product is goedkoop, of dit product is gezond.”
Reis
Op de vraag of Albert Heijn niet meer kan doen om mensen te helpen bij hun gezonde keuze, was Van Egmond helder. “Je kunt altijd meer doen en we zetten stappen. We zitten nu op zo’n tien procent, dus we hebben nog 90 procent te gaan. Het festival vormt daarvoor de aftrap. Het laat zien waar we nu staan. Vanaf nu gaan we verder op die reis.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen
Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.
Lees berichtAH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren
Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...
Lees berichtAlbert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtGemaksformule AH to go bestaat 25 jaar
Formulenieuws – De gemaksformule AH to go van Albert Heijn bestaat 25 jaar. De winkels zijn inmiddels te vinden op stations, universiteiten, ziekenhuizen, hogescholen, kantoren en tankstations, die gezamenlijk per week zo’n 257.000 kopjes koffie schenken. Verwacht wordt dat ook de komende jaren de AH to go-formule zich verder gaat ontwikkelen en groeien.
Lees berichtWinnaars Gezonde Innovatie Awards bekend
Verkiezing - De stemmen van de vakjury en consumenten zijn geteld. Voor de vijfde keer op rij reikten Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team de Gezonde Innovatie Awards uit aan producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon.
Lees bericht