Websuper – Online supermarkt Picnic gaat de daken van de elektrische bezorgwagentjes uitrusten met zonnepanelen. Het pilotproject ‘Picnic Solar’ gaat van start in de steden Utrecht, Amersfoort en Den Haag met één bezorgwagentje per stad.
Het initiatief om de karretjes uit te rusten met zonnepanelen past in het beleid van de websuper om de bezorging van allerhande zaken zo duurzaam mogelijk te doen.“Picnic bezorgt de boodschappen al vanaf dag één volledig elektrisch, zodat we in de straten waar we bezorgen geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaken”, aldus Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic en bedenker van Picnic Solar. Hij voegt daaraan toe dat Picnic steeds op zoek is naar nieuwe mogelijkhden in energievoorziening: “Met onze oplossing kunnen we het energieverbruik verlagen en hebben we juist in de zonnige, warme perioden mogelijkheden om extra bezorgingen te doen en producten optimaal gekoeld aan de deur bezorgen.” Picnic ziet het voorzien van alle bezorgauto’s met een zonnepaneel als een nieuwe stap op weg naar ‘zero-emission clean cities’.”
Picnic Solar wordt tot stand gebracht in samenwerking met Wattlab, een ontwikkelaar van toepassingen van zonne-energie. Het bedrijf ondersteunt Picnic ook met het installeren en verder optimaliseren van de zonnepanelen.
Smart Grid
Zo doet de online supermarkt in Rotterdam en Zaandam een pilot met een zogenaamd Smart Grid, een innovatief energienetwerk dat vraag en aanbod van stroom op elkaar afstemt. In deze pilot worden de elektrische bezorgwagentjes uitgerust met slimme technologie waarmee zowel energie kan worden opgeslagen wanneer deze goedkoop en duurzaam voorradig is, alsook weer kan worden afgegeven als hier behoefte aan is. Picnic ontwikkelt hiervoor samen met technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE en Dexter Energy Services een netwerk dat bestaat uit zonnepanelen, (stationaire) batterijen voor opslag van energie in de distributiecentra en bi-directionele laadtechnologie in de elektrische bezorgauto’s.
Bron: @FoodClicks
Websuper – Online supermarkt Picnic gaat de daken van de elektrische bezorgwagentjes uitrusten met zonnepanelen. Het pilotproject ‘Picnic Solar’ gaat van start in de steden Utrecht, Amersfoort en Den Haag met één bezorgwagentje per stad.
Het initiatief om de karretjes uit te rusten met zonnepanelen past in het beleid van de websuper om de bezorging van allerhande zaken zo duurzaam mogelijk te doen.“Picnic bezorgt de boodschappen al vanaf dag één volledig elektrisch, zodat we in de straten waar we bezorgen geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaken”, aldus Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic en bedenker van Picnic Solar. Hij voegt daaraan toe dat Picnic steeds op zoek is naar nieuwe mogelijkhden in energievoorziening: “Met onze oplossing kunnen we het energieverbruik verlagen en hebben we juist in de zonnige, warme perioden mogelijkheden om extra bezorgingen te doen en producten optimaal gekoeld aan de deur bezorgen.” Picnic ziet het voorzien van alle bezorgauto’s met een zonnepaneel als een nieuwe stap op weg naar ‘zero-emission clean cities’.”
Picnic Solar wordt tot stand gebracht in samenwerking met Wattlab, een ontwikkelaar van toepassingen van zonne-energie. Het bedrijf ondersteunt Picnic ook met het installeren en verder optimaliseren van de zonnepanelen.
Smart Grid
Zo doet de online supermarkt in Rotterdam en Zaandam een pilot met een zogenaamd Smart Grid, een innovatief energienetwerk dat vraag en aanbod van stroom op elkaar afstemt. In deze pilot worden de elektrische bezorgwagentjes uitgerust met slimme technologie waarmee zowel energie kan worden opgeslagen wanneer deze goedkoop en duurzaam voorradig is, alsook weer kan worden afgegeven als hier behoefte aan is. Picnic ontwikkelt hiervoor samen met technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE en Dexter Energy Services een netwerk dat bestaat uit zonnepanelen, (stationaire) batterijen voor opslag van energie in de distributiecentra en bi-directionele laadtechnologie in de elektrische bezorgauto’s.
Bron: @FoodClicks
Samenwerking - Door de samenwerking van twee Nederlandse bedrijven kunnen consumenten voor het eerst in Nederland supplementen kopen en gebruiken zonder verpakkingsafval. Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot biedt de algen supplementen van plnktn online aan in herbruikbare statiepotten.
Analyse – Magere kwark, vanillekwark en kipfilet in blokjes behoorden over 2024 tot de snelste stijgers op de boodschappenlijstjes van Picnic-klanten. Daarmee blijkt dat het eiwitrijke eten steeds populairder wordt. Ook bij de online supermarkt.
Sponsoring – Online supermarkt Picnic wordt de eerste titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze verbintenis gaat de websuper voor het eerst in zijn bestaan een sportploeg ondersteunen.
Inkoop - Everest en Epic Partners, de inkooporganisaties waar Jumbo zich vorig jaar bij heeft aangesloten, heeft een nieuw lid: Aura Retail. Onder die vlag kopen de Franse retailers Intermarché, Auchan en Casino in. Daarmee wordt de inkoopmacht van Everest en Epic Partners aanzienlijk versterkt. Dit meldt vakmedium FoodPersonality.
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.