Bidfood sorteert voor op toekomst en reorganiseert management


Groothandels – Groothandel Bidfood gaat zich voorbereiden op een nieuwe toekomst na alle coronaperikelen en zich richten op een nieuwe werkelijkheid. De groothandel uit Ede gaat daarvoor snijden in de managementlagen. Volgens topman Dick Slootweg begint een reorganisatie in de top.

Net als veel andere bedrijven heeft ook Bidfood te lijden onder de lockdown. En zelfs nu de horeca weer beperkte mogelijkheden heeft, is het herstel volgens Slootweg een weg van lange adem. “We gaan ons daarom voorbereiden op een nieuwe toekomst. Het is natuurlijk schrijnend wat er in de sector en met individuele horecaondernemers gebeurt, maar als bedrijf moet je ook verder en participeren op die nieuwe werkelijkheid.”

Zuur

Slootweg vindt de op handen zijnde reorganisatie extra zuur omdat aan het begin van het jaar veel mensen werden bejubeld omdat de resultaten zo goed waren. “Corona heeft wat dat betreft een groot effect gehad.” Toch is hij niet pessimistisch: “We hebben gelijk in het begin ingezet op afhalen en bezorgen en onze afnemers daarbij geholpen en dat heeft geleid tot veel nieuwe klanten en omzetgroei. Waar we eerst op 23 procent zaten van onze normale omzet, zitten we nu alweer op 55 procent. Maar het effect van corona gaat langer duren en dus zijn maatregelen noodzakelijk.” Hoeveel mensen gaan vallen onder de reorganisatie is nog niet bekend. “We hebben met zo’n 35 mensen van met name het management gesproken.”

Sterker

Bij de ondersteunende en logistieke diensten zijn de maatregelen bepekt gebleven tot het niet verlengen van contracten en het niet meer inhuren van mensen. Slootweg: “Maar inmiddels zijn we daar weer mensen aan het werven. Ik verwacht wat dat betreft dat we ook hier weer sterker uit gaan komen.” De verwachting in de sector is dat de reorganisatie niet beperkt blijft tot Bidfood, maar dat als gevolg van de lockdown-maatregelen ook andere organisaties gedwongen worden reorganisaties door te voeren.

(Artikel is te lezen in de nieuweste uitgave van @FoodClicks die zaterdag verschijnt. Nog geen abonnee? Neem hier een gratis digitaal abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice trekt aan door toenemend bezoek

Marktanalyse – Nederlanders brengen langzaamaan weer vaker een bezoek buitenshuis, zoals aan detailhandel, horeca, vervoer en werk. In periode 7 (meting vier weken tot en met week 28, midden juli) lag het aantal bezoeken nog maar 7% lager dan dezelfde periode vorig jaar.

Lees bericht



Bidfood versterkt positie in de zorg

Groothandel – Bidfood heeft de afgelopen weken een aantal contracten met zorgpartijen weten te verlengen en is daarnaast een nieuwe samenwerking aangegaan. De groothandel heeft daarmee haar positie in de zorgsector weer weten te verstevigen.

Lees bericht

Bidfood’s Foodyard start videoserie met horecaondernemers

Groothandel – Foodyard, het online inspiratieplatform van horecagroothandel Bidfood, lanceert op het eigen Instagram-kanaal een videoserie onder de naam: ‘De dag van…’. In deze zesdelige serie volgt Foodyard een dag lang een spraakmakende horecaondernemer, waarbij echtheid en ondernemerschap voorop staan. In de eerste aflevering, die vanaf morgen te zien is, staat chef en ondernemer Jermain de Rozario centraal.

Lees bericht


Coronamaatregelen treffen Sligro fors

Groothandel – De COVID-19-uitbraak en de daarop volgende overheidsmaatregelen hebben grote effecten gehad op de afzetmarkten van Sligro. Zowel in Nederland als in België werd de Sligro Food Group fors getroffen. Over het eerste half jaar in 2020 realiseerde de Brabantse groothandel een omzet van €943 miljoen, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid