'Bier vloeit minder rijkelijk binnen horeca door corona'

Horeca - De bierverkoop in de horeca- en evenementenbranche is in augustus met ruim een derde (36,5%) gedaald ten opzichte van augustus 2019. In juli was er sprake van een vergelijkbare daling van 33,1 procent. Dat laat de koepelorganisatie van bierbrouwers weten.
De brouwers hebben een zwaar economisch jaar, onder andere doordat de horeca- en de evenementenbranche voor veel brouwers een belangrijke afzetmarkt is. En juist deze sectoren worden door de maatregelen in de COVID-19 crisis hard getroffen. Was er alleen negatief nieuws te melden door de brouwers? Nee, in augustus zijn er ook positieve cijfers te geven; het thuisverbruik en de export lieten in deze maand namelijk een stijging zien van respectievelijk 15,9 procent en 11,7 procent.
Sinds de lockdown is de totale bierverkoop met 13,2 procent gedaald. Een forse daling. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Het mooie weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling niet nog groter is. Veel consumenten hebben kunnen genieten van een goed glas bier op het terras of in de tuin.”
Alcoholvrij bier stijgt
De categorie alcoholvrij en -arm bier stijgt in 2020 verder, ondanks de COVID-19 crisis. Van januari tot en met augustus is deze categorie tot 0,5% alcohol, met bijna 10 procent gestegen. Voor het tiende jaar op rij nam de consumptie toe. “Brouwers investeren veel in dit segment en ook consumenten blijven deze ontwikkelingen omarmen.”, aldus Wigboldus.
Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Head of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees berichtInstock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.
Lees bericht