'Bier vloeit minder rijkelijk binnen horeca door corona'


Horeca - De bierverkoop in de horeca- en evenementenbranche is in augustus met ruim een derde (36,5%) gedaald ten opzichte van augustus 2019. In juli was er sprake van een vergelijkbare daling van 33,1 procent. Dat laat de koepelorganisatie van bierbrouwers weten.

De brouwers hebben een zwaar economisch jaar, onder andere doordat de horeca- en de evenementenbranche voor veel brouwers een belangrijke afzetmarkt is. En juist deze sectoren worden door de maatregelen in de COVID-19 crisis hard getroffen. Was er alleen negatief nieuws te melden door de brouwers? Nee, in augustus zijn er ook positieve cijfers te geven; het thuisverbruik en de export lieten in deze maand namelijk een stijging zien van respectievelijk 15,9 procent en 11,7 procent.

Sinds de lockdown is de totale bierverkoop met 13,2 procent gedaald. Een forse daling. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Het mooie weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling niet nog groter is. Veel consumenten hebben kunnen genieten van een goed glas bier op het terras of in de tuin.”

Alcoholvrij bier stijgt

De categorie alcoholvrij en -arm bier stijgt in 2020 verder, ondanks de COVID-19 crisis. Van januari tot en met augustus is deze categorie tot 0,5% alcohol, met bijna 10 procent gestegen. Voor het tiende jaar op rij nam de consumptie toe. “Brouwers investeren veel in dit segment en ook consumenten blijven deze ontwikkelingen omarmen.”, aldus Wigboldus.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Geniet & Geef-actie levert ruim halve ton op voor KiKa

Actie - De jaarlijkse actie Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, heeft meer dan een halve ton opgeleverd. De gerealiseerde €50.171 komt volledig ten goede komt aan Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij) en is bestemd voor vernieuwend onderzoek en verschillende activiteiten op het gebied van kinderkanker.

Lees bericht



‘Opnieuw dreun voor de horeca, ondernemers woedend’

Coronamaatregelen - De berichten die in de media verschijnen over de verplichte dagelijkse sluiting van de horeca om 19.00 uur leiden tot veel woede bij horecaondernemers. Dat laat althans de Horeca Alliantie weten. Ook Koninklijke Horeca Nederland KHN) riep vandaag in paginagrote krantenadvertenties het kabinet op de horeca niet het kind van de rekening te laten zijn bij het nemen van...

Lees bericht

Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei in 2022

Analyse – De omzet van de Nederlandse foodsector is dit jaar vrijwel geheel teruggeveerd tot het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het kennisinstituut voor de foodservicesector. Het FSIN ziet het herstel véél sneller gaan dan eerder verwacht, maar ziet wel verschillen per segmenten. Dat blijkt uit cijfers van de bedrijfstak, die vandaag worden...

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid