Bierbrouwers roepen politiek op tot beter beleid
Bier - De Nederlandse biersector roept politieke partijen op tot beter beleid. Volgens brancheorganisaties Nederlandse Brouwers en CRAFT hebben brouwerijen dringend behoefte aan meer ruimte, minder regels en voorspelbaar fiscaal beleid.
In aanloop naar de verkiezingen presenteren zij vijf concrete voorstellen:
- Geen verdere accijnsverhogingen
- Vrijstelling van verbruiksbelasting voor alcoholvrij bier
= Minder regeldruk en lagere lasten
= Ondersteuning van duurzame koplopers
= Erkenning van de maatschappelijke rol van bier
Accijnzen
Vooral hogere accijnzen zorgen voor problemen. “Steeds meer Nederlanders kopen hun bier over de grens,” zegt Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers. “Dat ondermijnt de binnenlandse markt.” Waarnemend CRAFT-voorzitter Hans Noorman wijst daarnaast op de ketenimpact: “Accijnsverhoging raakt ook boeren, horeca en lokale gemeenschappen.” De sector keert zich daarnaast tegen verbruiksbelasting op alcoholvrij bier. “Dat remt juist de groei van bewuste keuzes,” aldus Teeven.
Historie
De Nederlandse biersector kenmerkt zich door een rijke historie en grote verscheidenheid. Wat al die verschillende brouwerijen gemeen hebben is dat ze met hun vakmanschap en door natuurlijke ingrediënten te gebruiken, mensen verantwoord willen laten genieten. De brouwers van Nederland vragen aan de politieke partijen ruimte om daar mee te kunnen doorgaan.
CRAFT is de branchevereniging voor onafhankelijke brouwerijen in Nederland en verenigt 180 brouwerijen.
Bron: Bier Brouwers/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pesco Supply onderdeel van Duitse groothandel Famobra
Overname - De Utrechtse drankengroothandel Pesco Supply wordt overgenomen door de Duitse groothandel Famobra, onderdeel van het Deense familieconcern Fleggaard Holding. Met deze stap bundelen de partijen hun krachten op het gebied van bier, sterke drank en frisdranken, met een verwachte gezamenlijke jaaromzet van ruim 250 miljoen euro.
Lees berichtAlcoholverbod drukt bierverkoop in supers tijdens Vierdaagse
Analyse - De bierverkoop in Nijmeegse supermarkten is tijdens de Vierdaagse van dit jaar fors gedaald. Volgens verkoopcijfers van NielsenIQ waarover senior analist Marten Suurmeijer bericht, is er maar liefst 45 procent minder pils in blik verkocht ten opzichte van dezelfde feestweek in 2024.
Lees berichtHeineken ziet omzet dalen mede door onderhandelingen
Bier - Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar te maken gehad met tegenwind in bierverkoop. Hierdoor daalde de omzet met 5 procent naar 16,9 miljard euro. Niet alleen de sterkere euro drukte op de cijfers van de bierbrouwer, ook spanningen met grote afnemers, zoals in Nederland met supermarktketen Jumbo, speelden een rol.
Lees berichtBierconsumptie alcoholvrij stijgt met 35% op festivals
Bier – Alcoholvrij bier wint terrein in de Nederlandse festivalcultuur. Heineken meldt een stijging van 35% in de consumptie van 0.0 bier op festivals en evenementen ten opzichte van vorig jaar. Ook in concertzalen en poppodia is de vraag naar alcoholvrije varianten sterk toegenomen.
Lees berichtHeineken opent R&D-centrum voor bierinnovatie
Bier – Koning Willem-Alexander opende woensdag het nieuwe Global Research & Development Centre van Heineken in Zoeterwoude: het Dr. H.P. Heineken Centre. Met een investering van €45 miljoen geeft de bierbrouwer ook een signaal af over haar ambities op het gebied van innovatie, duurzaamheid en de toekomst van bier.
Lees berichtAlle grote merken van Heineken in statiegeldverpakking
Bier - Met de overstap van Lagunitas IPA naar een statiegeldfles, en eerder Oedipus naar statiegeldblik, zijn nu alle grote merken van Heineken Nederland verkrijgbaar in een statiegeldverpakking.
Lees bericht