Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%


Door het matige weer de eerste zes maanden gaf de consument minder uit in de horeca

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Een woordvoerder van de Nederlandse Brouwers spreekt van een forse daling in de bierconsumptie de eerste zes maanden. Voor een belangrijk deel wordt de daling in de sector toegeschreven aan de fors gestegen belastingen, maar ook het niet doorbreken van de zon helpt de sector niet.

De daling van de bierverkoop is zichtbaar in alle biercategorieën. De accijnsverhoging van 8 procent op bier met alcohol en de verhoging van de verbruiksbelasting met bijna 200% op alcoholvrij bier, hebben de prijzen verder opgedreven en dat voelen de brouwerijen in hun verkopen, zo laat de vereniging van Nederlandse brouwers weten. Daarnaast dronken mensen door het slechte weer in de afgelopen 6 maanden bijvoorbeeld minder vaak een bier op het terras en tijdens barbecueën. Ook gaan consumenten steeds vaker de grens naar België en Duitsland over om daar hun bier met en zonder alcohol te kopen.

Alcoholvrij bier

Opvallend is de sterke daling van de verkoop van alcoholvrij bier. Tussen 2010 en 2023 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met meer dan 500 procent. Ook in periodes dat de biermarkt het moeilijk had, groeide de verkoop van alcoholvrij bier door. Maar de opmars van alcoholvrij stokt: tussen januari en juni van dit jaar daalde de verkoop met 9,4 procent. Nederlandse Brouwers voorzitter Fred Teeven: “Het is een zorgelijke ontwikkeling dat de verkoop van alcoholvrij bier is gedaald. Brouwerijen hebben met de overheid afgesproken om alcoholvrij bier te stimuleren, zodat consumenten altijd de keus hebben om te kiezen voor alcoholvrij bier als zij een keer minder alcohol willen drinken. Het is daarom niet uit te leggen dat de overheid de belasting op alcoholvrij bier fors heeft verhoogd. We roepen het nieuwe kabinet op om deze verhoging terug te draaien”.

Grenseffect

Net als met tabak ziet ook de biersector steeds vaker Nederlanders de grens overgaan om daar de inkopen te doen. De prijsverschillen met Duitsland en België worden voor veel producten als gevolg van het accijnsbeleid in Nederland te groot. Zeker de accijnsverhoging per 1 januari jl. dreunt bij veel bierbrouwers nog na, zo laten zij weten. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de grenseffecten te monitoren. De resultaten daarvan worden direct na de zomer aan de Tweede Kamer gestuurd. “We zien dat steeds meer bierdrinkers hun bier over de grens halen met grote gevolgen voor de supermarkten en slijterijen en in de grensregio's,“ aldus Teeven. “Het kan niet anders dan dat we dit gaan terugzien in de monitoring grenseffecten van het ministerie van Financiën. We zijn benieuwd welke maatregelen de nieuwe staatssecretaris gaat nemen want dit raakt ook de leefbaarheid in vele dorpen als supermarkten moeten sluiten.”

Mooie weer

Waar de brouwers vooral op hopen is snel mooi weer. Want waar normaal gesproken een EK zorgt voor stijgende bierverkopen, is het dit keer niet voldoende geweest om de tegenvallende verkopen eerder dit jaar te compenseren. De maand juli is traditioneel belangrijk voor de bierverkoop. Teeven: “Nu de vakantieperiode is aangebroken, hopen we dat mensen vaker naar het terras of naar strand gaan om samen een biertje te drinken. Of om met elkaar tijdens het BBQ te genieten van de vele mooie bieren die Nederlandse brouwers brouwen. Het zou mooi zijn als we eindelijk een langere periode met zonnig weer hebben”.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Goedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar

Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Lees bericht




Pepsi en Vrumona lanceren campagne ‘Better With Pepsi’

Campagne - Na de re-branding campagne afgelopen jaar waarin het merk Pepsi een volledig nieuwe visuele identiteit kreeg, lanceren Pepsi en Vrumona nu de eerste global “MEALS” campagne met de titel “Better With Pepsi” in Nederland. Het wordt de grootste 360-campagne sinds jaren en is te zien op o.a. TV, online, de winkelvloer en in de horeca.

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid