Biermarkt herstelt zich maar heel langzaam


Foto bij: Nederlandse Brouwers

Analyse - In totaal werd er in het eerste halfjaar bijna 5,5 miljoen hectoliter bier in Nederland verkocht. Dat is een half miljoen minder (-8,4%) dan in de eerste helft van het pre-COVID-jaar 2019 en maar zo’n 200.000 hectoliter meer dan in de eerst helft van het COVID-jaar 2020.

De toegenomen thuisconsumptie compenseert maar ten dele de fors achterblijvende bierverkopen aan de horeca. De horecaverkoop is met 22% gedaald en t.o.v. 2019 zelfs met 63%. Dit blijkt uit ontwikkeling bierverkoop Nederland van Nederlandse Brouwers. ‘We zien een licht herstel op de biermarkt. Dat herstel is heel broos. De eerste versoepelingen zijn al weer teruggedraaid. Dit raakt delen van de horeca. We verwachten dat we dit weer terugzien in de bierverkoop. We maken ons dan ook grote zorgen voor de tweede helft van dit jaar,’ zegt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers.

De cijfers laten zien dat de fors gedaalde verkopen aan de horeca maar ten dele worden gecompenseerd door de toegenomen thuisconsumptie. ‘Het is logisch dat de thuisconsumptie gestegen is omdat de horeca het overgrote deel van het eerste halfjaar was gesloten. In juni mocht er langzamerhand weer meer in de horeca. Eerst alleen op de terrassen en daarna ook weer binnen. Mensen zoeken de gezelligheid  en gastvrijheid van de horeca weer op. We zien dan gelukkig ook de bierverkoop aan de horeca weer toenemen,’ aldus Wigboldus.

Verwachtingen

‘We houden ons hart vast voor wat ons de komende tijd te wachten staat. Laten we hopen dat het aantal besmettingen weer snel onder controle is en de recente aanscherpingen weer teruggedraaid kunnen worden.  Het is dan ook essentieel dat iedereen zich aan de basisregels blijft houden. Mochten er helaas toch weer nieuwe maatregelen onvermijdelijk zijn, dan hopen we dat zoveel mogelijk horeca wordt ontzien. Deze sector is onevenredig zwaar door de crisis getroffen en verdient alle steun en ruimte om daarvan te herstellen,’ aldus Wigboldus.

De cijfers

Ten opzichte van het pre-coronajaar 2019 zijn de bierverkopen in de eerste helft van 2021 met ruim 8% gedaald. Als we het eerste halfjaar van 2021 vergelijken met dat van 2020 dan zien we een kleine stijging met 4,5% als gevolg van de toegenomen thuisconsumptie.

De cijfers van de horeca zijn zeer slecht, zowel t.o.v. 2019 als t.o.v. 2020 toen de horeca nog tot en met half maart open was. De bierverkoop aan de horeca in juni liet een plus zien. Er was sprake van een grote inhaalvraag doordat de biertanks leeg waren en horeca geen voorraad meer had. Dat moest worden aangevuld om de gasten weer een glas bier te kunnen schenken.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Heineken en MOJO verlengen partnership voor 7 jaar

Samenwerking - Heineken en festivalorganisator MOJO hebben op  Lowlands hun samenwerking met zeven jaar verlengd. Een opmerkelijk lange verlenging, gezien deze partnerships doorgaans met drie jaar worden voortgezet. De langere termijn moet benadrukken dat de verstandhouding tussen beide partijen goed is.

Lees bericht

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht

Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht


Amstel start nieuwe jaar met nieuwe, herkenbare campagne

Campagne – Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne. Ook hierin hebben de drie bekende Amstel vrienden weer de hoofdrol. Dit keer draait het om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd flink worden aangedikt. Want ‘hoe langer de vriendschap, hoe sterker de verhalen’, wie kent het niet?

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid