Bij slim serveren eet de gast wel meer groente


Onderzoek – De horeca heeft wellicht een veel grotere rol in het veranderen van eetgewoonten dan gedacht. Onderzoek wijst uit dat restaurantbezoekers tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis eten als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed op het bord wordt aangeboden. Zonder dat het ten koste gaat van de waardering van de gast, want die blijft gelijk of neemt zelfs toe. De uitkomsten zijn aangetoond in vier wetenschappelijke onderzoeken, bij negen horecagelegenheden, door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish. De onderzoeken werden gedaan in bestaande restaurants met echte gasten; van broodjeslunch tot a-la-carte, van stationsbrasserie tot een dinerbuffet en van bedrijfsrestaurants op een ministerie tot een staalfabriek. Zo waren Eurest, Van der Valk, HMSHost, Van Gelder groente en fruit, Koninklijke Horeca Nederland, Unilever, The Greenery en Rabobank betrokken bij de horeca-studies. Het oorspronkelijke gerecht werd verruild voor een alternatief waarin meer groenten aantrekkelijker werden bereid en gepresenteerd. Tegelijk werd het aandeel vlees of vis gereduceerd. Daarna werd de tevredenheid van de gasten voor en na de aanpassingen gemeten. De uitkomsten waren positief. De gasten hadden meer groente en minder vlees gegeten en waren desalniettemin zeer tevreden over het gerecht en hun bezoek. In drie van de vier onderzoeken ging de waardering over de smaak, presentatie en hoeveelheid groenten zelf omhoog, terwijl de waardering voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef. Op de Horecava in Amsterdam, van 7 t/m 10 januari a.s., worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd en krijgt de horecasector oplossingen aangeboden waarmee aan de slag kan worden gegaan. Bron: @FoodClicks Onderzoek – De horeca heeft wellicht een veel grotere rol in het veranderen van eetgewoonten dan gedacht. Onderzoek wijst uit dat restaurantbezoekers tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis eten als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed op het bord wordt aangeboden. Zonder dat het ten koste gaat van de waardering van de gast, want die blijft gelijk of neemt zelfs toe. De uitkomsten zijn aangetoond in vier wetenschappelijke onderzoeken, bij negen horecagelegenheden, door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish. De onderzoeken werden gedaan in bestaande restaurants met echte gasten; van broodjeslunch tot a-la-carte, van stationsbrasserie tot een dinerbuffet en van bedrijfsrestaurants op een ministerie tot een staalfabriek. Zo waren Eurest, Van der Valk, HMSHost, Van Gelder groente en fruit, Koninklijke Horeca Nederland, Unilever, The Greenery en Rabobank betrokken bij de horeca-studies. Het oorspronkelijke gerecht werd verruild voor een alternatief waarin meer groenten aantrekkelijker werden bereid en gepresenteerd. Tegelijk werd het aandeel vlees of vis gereduceerd. Daarna werd de tevredenheid van de gasten voor en na de aanpassingen gemeten. De uitkomsten waren positief. De gasten hadden meer groente en minder vlees gegeten en waren desalniettemin zeer tevreden over het gerecht en hun bezoek. In drie van de vier onderzoeken ging de waardering over de smaak, presentatie en hoeveelheid groenten zelf omhoog, terwijl de waardering voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef. Op de Horecava in Amsterdam, van 7 t/m 10 januari a.s., worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd en krijgt de horecasector oplossingen aangeboden waarmee aan de slag kan worden gegaan. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid