Bijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af

Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders, waarvan de resultaten vandaag naar buiten zijn gebracht.
Afhalers
Ruim driekwart (76%) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse en bijna een kwart (24%) wordt afgehaald. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bij Brownies&downieS (99%), Doppio Espresso (98%), Coffeelovers (96%) en Anne&Max (96%) nuttigen klanten vrijwel alle bestellingen ter plaatse. Klanten van Dunkin’ halen juist het merendeel van hun bestellingen af (66%), net als bij Julia’s (64%). Bij Starbucks, BackWERK en Subway ligt het afhaalaandeel op 40%.
Dunkin’
Koffie- en lunchketens trekken verschillende leeftijdsgroepen aan. Nederlanders van 50 jaar en ouder vormen de grootste groep bezoekers bij Délifrance (56%), Coffeelovers (54%), La Place (45%) en Bufkes (45%). Jongeren van 18 tot 34 jaar domineren juist bij Dunkin’ (74%), De Broodbode (69%), Vlaamsch Broodhuys (59%), Bagels & Beans (55%), Cofffeecompany (52%) en Subway (52%).
Eten én drinken
Bijna de helft (47%) van de bezoekers bestelt zowel eten als drinken bij een koffiezaak of lunchroom. Ruim een kwart (27%) kiest alleen voor eten, terwijl 26% uitsluitend drinken bestelt. In de afgelopen twaalf maanden bezocht bijna twee derde (65%) van Nederland minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Het grootste deel van Nederland (43%) bezocht meerdere koffiezaken en lunchrooms. De overige 22% ging slechts naar één koffie- of lunchketen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtLocatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
Lees berichtBakker Bart terug in hartje Nijmegen
Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichtCurator bereikt doorstart met Dunkin’
Formulenieuws – Er komt een doorstart voor Dunkin’. Dat meldt curator Derk van Geel maandag 4 november Het bedrijf komt weer terug in handen van Dunkin' oprichter Nabil Besali in Nederland.
Lees berichtCoffeelovers heeft meest loyale klanten
Onderzoek - Nederlanders bezochten het afgelopen jaar gemiddeld 2,7 keer een koffie- of lunchketen. En gemiddeld keert 84% van die bezoekers binnen een jaar ook weer terug bij de koffie- lunchketen. Bezoekers van Coffeelovers zijn het meest loyaal. Dit blijkt uit Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees bericht