Introductie - Bikl lanceert tijdens de Horecava gefermenteerde pickles voor horeca en catering. Daarmee is Bikl het eerste merk in Nederland dat zich richt op gefermenteerde groente.
Het eerste product bestaat uit gefermenteerde schijfjes augurk in 3 smaken. “Bikl is 100 procent natuurlijk”, zegt directeur en medeoprichter Arend van den Berg. “De combinatie van fermentatie met kruiden leidt tot bijzondere smaken. Elk schijfje is een smaakbommetje.” De huidige augurken in Nederland zijn veelal niet gefermenteerd en ingemaakt met - soms synthetisch - azijn, zoetstof en kleurstof. Van den Berg: “Bikl start in feite een nieuwe categorie gefermeneerde groente met bijzondere smaken, waarop ook chefs enthousiast reageren.”
Opmars
Gefermenteerde producten zijn wereldwijd in opmars. Vooral vanwege hun specifieke smaken, zoals kombucha, kefir en kimchi. Bikl speelt op die trend in met producten die chefs direct kunnen toepassen. Gestart wordt met schijfjes augurk in de varianten steranijs & citroengras, rozemarijn & mosterd, en mosterd & dille.Producten die zowel geschikt zijn als bijgerecht, maar ook als topping op hamburger of hotdog, als garnituur of borrelhapje of in salades. Zelfs het sap is te gebruiken. Bijvoorbeeld in soepen, dressings, sauzen en cocktails.
Meer gefermenteerde groente
De gefermenteerde producten van Bikl zijn rechtstreeks te bestellen op biklfoods.nl. Het bedrijf is ook in gesprek met regionale en landelijke groothandels. In een later stadium wil Bikl, dat onderdeel uitmaakt van Ferm Foods in het Noordhollandse dorp Midwoud, andere gefermenteerde groente op de markt brengen.
Bron: Bikl/@FoodClicks
Introductie - Bikl lanceert tijdens de Horecava gefermenteerde pickles voor horeca en catering. Daarmee is Bikl het eerste merk in Nederland dat zich richt op gefermenteerde groente.
Het eerste product bestaat uit gefermenteerde schijfjes augurk in 3 smaken. “Bikl is 100 procent natuurlijk”, zegt directeur en medeoprichter Arend van den Berg. “De combinatie van fermentatie met kruiden leidt tot bijzondere smaken. Elk schijfje is een smaakbommetje.” De huidige augurken in Nederland zijn veelal niet gefermenteerd en ingemaakt met - soms synthetisch - azijn, zoetstof en kleurstof. Van den Berg: “Bikl start in feite een nieuwe categorie gefermeneerde groente met bijzondere smaken, waarop ook chefs enthousiast reageren.”
Opmars
Gefermenteerde producten zijn wereldwijd in opmars. Vooral vanwege hun specifieke smaken, zoals kombucha, kefir en kimchi. Bikl speelt op die trend in met producten die chefs direct kunnen toepassen. Gestart wordt met schijfjes augurk in de varianten steranijs & citroengras, rozemarijn & mosterd, en mosterd & dille.Producten die zowel geschikt zijn als bijgerecht, maar ook als topping op hamburger of hotdog, als garnituur of borrelhapje of in salades. Zelfs het sap is te gebruiken. Bijvoorbeeld in soepen, dressings, sauzen en cocktails.
Meer gefermenteerde groente
De gefermenteerde producten van Bikl zijn rechtstreeks te bestellen op biklfoods.nl. Het bedrijf is ook in gesprek met regionale en landelijke groothandels. In een later stadium wil Bikl, dat onderdeel uitmaakt van Ferm Foods in het Noordhollandse dorp Midwoud, andere gefermenteerde groente op de markt brengen.
Bron: Bikl/@FoodClicks
Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.
Voedselverspilling – Sheraton Amsterdam Airport Hotel gaat werk maken van een duurzamere toekomst en introduceert ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt. Met dit nieuwe initiatief wil hotel een deel van de voedselverspilling terugdringen en zijn steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Het ‘Gouden Brood'-bier is vanaf eind...
Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.
Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.
Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.
Marktcijfers - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.