BioMarktMeter biedt inzicht in biologische markt

Biologisch – Deze week is de BioMarktMeter gelanceerd: een nieuwe monitor die de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor biologische producten structureel in kaart brengt. Het initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research WUR) en is onderdeel van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030.
De monitor volgt wekelijks en maandelijks de verkoop van biologische producten in supermarkten en biedt inzicht in prijzen, promoties en assortiment. Later dit jaar volgen gegevens uit foodservice en biologische speciaalzaken, evenals onderzoek naar consumentengedrag en aankoopmotieven.
Prijsverschillen
De eerste resultaten laten zien dat prijsverschillen groot kunnen zijn: biologisch varkensvlees is gemiddeld €18,62 per kilo, ruim twee keer zoveel als regulier vlees (€8,23). Biologische kaas is ook fors duurder. Voor producten als melk, aardappelen en wortelen is het prijsverschil kleiner.
Promoties
Promoties blijven beperkt: gemiddeld slechts 2,8% van de folderaanbiedingen betreft biologische producten. Toch steeg het marktaandeel in supermarkten van 3,2% naar 3,6% in het eerste kwartaal van 2025.
Sturing op groei
Met actuele en betrouwbare data ondersteunt de BioMarktMeter beleidsmakers, bedrijven en ketenpartners bij het versnellen van de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. Alle gegevens zijn beschikbaar via www.staatvanbiologisch.nl, onder het tabblad BioMarktMeter.
Bron: Wageningen Social & Economic Research/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
NS Stations stapt over op pergamijn als duurzame verpakking
Formulenieuws – Kiosk en Stationshuiskamer, formules van NS Stations, introduceren landelijk een nieuw verpakkingsmateriaal voor al haar onverpakte producten. Het gaat om pergamijn- of glassinepapierverpakking.
Lees berichtJumbo opent eerste Foodmarkt in Limburg
Formulenieuws - Jumbo Foodmarkt heeft haar eerste vestiging in Limburg geopend. De winkel opende in het smalste deel van Limburg, in Echt. Deze dertiende Jumbo Foodmarkt speelt in op de specifieke behoeften van het grensgebied met België en Duitsland.
Lees berichtBuroBio zet biologisch op de kaart bij PLMA
Biologisch - Om biologisch op de kaart te zetten van retailers en foodservicebedrijven was BuroBio met een eigen stand aanwezig op de internationale vakbeurs voor private labelproducten (PLMA). Het BuroBio deed dat voor het eerst in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Lees berichtPrivate labelbeurs PLMA toont opmars huismerken
Vakbeurzen - Dat huismerken in de lift zitten, was duidelijk te merken op de Private Label Manufacturers Association (PLMA), de grootste private labelbeurs ter wereld. Het was ook de grootste editie ooit in de RAI in Amsterdam. De beurs telde meer dan 30.000 bezoekers en 3.100 exposanten uit meer dan 70 landen. Belangrijkste trend? Toegevoegde proteïne. Geen product nieuw op de markt...
Lees berichtGoedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar
Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.
Lees berichtPeter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten
Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.
Lees bericht