Brede partnersteun Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Campagne - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’ en vindt plaats van 7 t/m 13 maart.
Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is blij te zien dat de partnersteun dit jaar groter is dan ooit; in 2021 sloten 61 partners zich aan. “Het is erg fijn om te zien dat veel partners elk jaar opnieuw van de partij zijn. Dit jaar hebben we dankzij de toevoeging ‘& Zuivel’ ook veel steun vanuit bedrijven met plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. Dankzij de grote en gevarieerde verzameling aan partners kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.”
Breed gedragen
Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedingsindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische vlees- en visalternatieven Beyond Meat, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Gold&Green, Good Catch, Kips, LikeMeat, Meatless Farm, Mora, PLNT, Quorn, Stegeman, Unox en Vivera opnieuw mee en sluiten Biovecci, Huls, Karma Kebab, Oumph!, Redefine Meat, Rootzz of Nature, Seasogood, The Dutch Weed Burger en Verdino zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook veel producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich aan de campagne: Abbot Kinney’s, Alpro, Becel, beleaf, Blue Band en WUNDA. Ook plantaardige kaasproducenten Boursin Plant Based, Fermentino, Nurishh, Simply V, Violife en WildWestLand ondersteunen dit jaar de campagne.
Ook bedrijven in groente, fruit en peulvruchten sluiten zich aan. De merken Bonduelle, EAT ME, HAK, Koninklijke Vezet en Looye Kwekers doen daarom ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Chicken Tonight, Conimex, Gouda’s Glorie, Hellmann’s, Honig, Knorr, Maza, Patak’s, Santa Maria, TastyBasics en Verstegen Spices & Sauces. Er is zelfs een producent met een plantaardig alternatief voor ei, Crackd, van de partij. Ook producenten van maaltijden en maaltijdboxen Dr. Oetker, HelloFresh, Lazy Vegan, YB by Yoghurt Barn, Rebl Chef, Vegan Flex by Fittergy, New York Pizza en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Ook onderweg
Naast vrijwel alle supermarktketens doet ook online supermarkt Gorillas dit jaar mee, en foodservicebedrijf RESTOPIA® Professional. Daarnaast laten partners deli by Shell, TotalEnergies, Kiosk en Julia’s zien dat er ook onderweg plantaardig gegeten kan worden.
Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.
Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Innergy brengt gezondere pomodorosaus voor schoolkantines
Catering – Cateraar Innergy in Zevenbergen is sinds begin deze maand de nieuwe naam van Catermaat De Reus. De naam staat voor de innerlijke energie die het cateringbedrijf drijft én voor de innerlijke kracht waar het eten en drinken voor zorgt. Na eerdere succesvolle introducties van Sweet Mustard Culidressing en Sweet Chilisauce, lanceert de schoolcateraar nu de Pomodoro & Peperone Culisauce.
Lees bericht‘Nederland koploper in gezonde vlees- en zuivelvervangers’
Onderzoek – Nederlandse vleesvervangers en plantaardige melk hebben gemiddeld een gezondere samenstelling dan die uit andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg International, waarin Nederlandse alternatieven voor vlees en zuivel werden vergeleken met vervangers uit tien andere landen.
Lees berichtMerendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtKarma Kebab opent vestiging in Amsterdam
Formulenieuws – Wat ooit als experiment op festival Lowlands begon in 2018 is nu uitgegroeid tot echte foodformule. Naast de grote flagship-locatie in Utrecht is er nu een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. En stappen naar het openen van meer locaties de komende jaren worden gezet.
Lees berichtEfteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtGarden Gourmet komt met plantaardige witvis
Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.
Lees bericht