Brede partnersteun Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Campagne - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’ en vindt plaats van 7 t/m 13 maart.
Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is blij te zien dat de partnersteun dit jaar groter is dan ooit; in 2021 sloten 61 partners zich aan. “Het is erg fijn om te zien dat veel partners elk jaar opnieuw van de partij zijn. Dit jaar hebben we dankzij de toevoeging ‘& Zuivel’ ook veel steun vanuit bedrijven met plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. Dankzij de grote en gevarieerde verzameling aan partners kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.”
Breed gedragen
Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedingsindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische vlees- en visalternatieven Beyond Meat, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Gold&Green, Good Catch, Kips, LikeMeat, Meatless Farm, Mora, PLNT, Quorn, Stegeman, Unox en Vivera opnieuw mee en sluiten Biovecci, Huls, Karma Kebab, Oumph!, Redefine Meat, Rootzz of Nature, Seasogood, The Dutch Weed Burger en Verdino zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook veel producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich aan de campagne: Abbot Kinney’s, Alpro, Becel, beleaf, Blue Band en WUNDA. Ook plantaardige kaasproducenten Boursin Plant Based, Fermentino, Nurishh, Simply V, Violife en WildWestLand ondersteunen dit jaar de campagne.
Ook bedrijven in groente, fruit en peulvruchten sluiten zich aan. De merken Bonduelle, EAT ME, HAK, Koninklijke Vezet en Looye Kwekers doen daarom ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Chicken Tonight, Conimex, Gouda’s Glorie, Hellmann’s, Honig, Knorr, Maza, Patak’s, Santa Maria, TastyBasics en Verstegen Spices & Sauces. Er is zelfs een producent met een plantaardig alternatief voor ei, Crackd, van de partij. Ook producenten van maaltijden en maaltijdboxen Dr. Oetker, HelloFresh, Lazy Vegan, YB by Yoghurt Barn, Rebl Chef, Vegan Flex by Fittergy, New York Pizza en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Ook onderweg
Naast vrijwel alle supermarktketens doet ook online supermarkt Gorillas dit jaar mee, en foodservicebedrijf RESTOPIA® Professional. Daarnaast laten partners deli by Shell, TotalEnergies, Kiosk en Julia’s zien dat er ook onderweg plantaardig gegeten kan worden.
Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.
Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad
Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.
Lees berichtME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land
Introductie - ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.
Lees berichtYB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren
Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.
Lees berichtGarden Gourmet introduceert Crunchy Veggies
Introductie - Garden Gourmet komt met een nieuwe innovatie: Crunchy Veggies. Een mix van voorgesneden, gemarineerde groenten en peulvruchten, waarmee gemakkelijk een groenterijke maaltijd is te maken.
Lees berichtVoetballer Müller aandeelhouder in startup Greenforce
Plantaardig – Thomas Müller, één van Duitslands meest succesvolle nationale voetballers, wordt aandeelhouder in startup Greenforce. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in plantaardige vlees-, vis-, ei- en zuivelvervangers in poedervorm.
Lees berichtYB bespaart 20% CO2 en lanceert tweede Impact Report
Formulenieuws – YB lanceert vrijdag zijn tweede Impact Report op zijn website waarin resultaten, doelen en obstakels aangehaald en toegelicht worden. Grootste resultaat een CO2e-uitstoot reducering van 20% in 2021.
Lees bericht