Brede partnersteun Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel


Nationale Week zonder Vlees en Zuivel trekt recordaantal van 80 partners

Campagne - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’ en vindt plaats van 7 t/m 13 maart.

Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is blij te zien dat de partnersteun dit jaar groter is dan ooit; in 2021 sloten 61 partners zich aan. “Het is erg fijn om te zien dat veel partners elk jaar opnieuw van de partij zijn. Dit jaar hebben we dankzij de toevoeging ‘& Zuivel’ ook veel steun vanuit bedrijven met plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. Dankzij de grote en gevarieerde verzameling aan partners kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.”

Breed gedragen

Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedingsindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische vlees- en visalternatieven Beyond Meat, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Gold&Green, Good Catch, Kips, LikeMeat, Meatless Farm, Mora, PLNT, Quorn, Stegeman, Unox en Vivera opnieuw mee en sluiten Biovecci, Huls, Karma Kebab, Oumph!, Redefine Meat, Rootzz of Nature, Seasogood, The Dutch Weed Burger en Verdino zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook veel producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich aan de campagne: Abbot Kinney’s, Alpro, Becel, beleaf, Blue Band en WUNDA. Ook plantaardige kaasproducenten Boursin Plant Based, Fermentino, Nurishh, Simply V, Violife en WildWestLand ondersteunen dit jaar de campagne.

Ook bedrijven in groente, fruit en peulvruchten sluiten zich aan. De merken Bonduelle, EAT ME, HAK, Koninklijke Vezet en Looye Kwekers doen daarom ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Chicken Tonight, Conimex, Gouda’s Glorie, Hellmann’s, Honig, Knorr, Maza, Patak’s, Santa Maria, TastyBasics en Verstegen Spices & Sauces. Er is zelfs een producent met een plantaardig alternatief voor ei, Crackd, van de partij. Ook producenten van maaltijden en maaltijdboxen Dr. Oetker, HelloFresh, Lazy Vegan, YB by Yoghurt Barn, Rebl Chef, Vegan Flex by Fittergy, New York Pizza en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Ook onderweg

Naast vrijwel alle supermarktketens doet ook online supermarkt Gorillas dit jaar mee, en foodservicebedrijf RESTOPIA® Professional. Daarnaast laten partners deli by Shell, TotalEnergies, Kiosk en Julia’s zien dat er ook onderweg plantaardig gegeten kan worden.

Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.

Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht



Isabel Boerdam onderscheiden met Jaap Lagerweij Young Talent Award

Verkiezing - Isabel Boerdam van Green Food Lab (en initiatiefneemster van De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel) is op het Nationaal Food Congres in het Scheveningse Kurhaus onderscheiden met de Jaap Lagerweij Young Talent Award. De Jaap Lagerweij Young Talent Award is een initiatief van het Nationaal Food Congres.

Lees bericht

Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start

Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start  maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...

Lees bericht


Albert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra

Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.

Lees bericht

Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid