Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol

Formulenieuws – De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend gemaakt tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.
In het Verenigd Koninkrijk zijn er zo’n 80 locaties van Itsu. De locatie op Schiphol wordt de eerste in Nederland maar Metcalf wl snel nog een tweede openen. Het liefst nog voor het einde van het jaar. Niet alleen het gezonde eten staat centraal, de restaurants worden ook kleurrijk aangekleed. Bloemen spelen in het interieur een belangrijke rol.
Japan
Het idee voor zijn restaurantconcept kreeg Metcalf al in 1994 toen hij voor het eerst Japan bezocht. De wijze waarop horecabedrijven in het ‘land van de rijzende zon’ eenvoudige en gezonde maaltijden samenstelden als ware het kleine kunststukjes, sprak hem aan. Het feit dat Japan daarnaast veel honderdjarigen telt, zorgde er voor dat hij wilde dat mensen er ook in het Verenigd Koninkrijk een gezonde levensstijl op konden nahouden. Vandaar dat hij nog steeds de missie heeft dat er een gezonde maaltijd moet kunnen worden aangeboden van rond de 8 euro. Ook straks in Nederland.
Tiffany & Co
Itsu is een zogenaamd allday-concept. Dat wil zeggen dat de formule zich richt op alle eetmomenten van de dag, van ontbijt, lunch tot avondeten. Ook zijn de producten van Itsu verkrijgbaar bij retailers. In Nederland is dat Albert Heijn. Daarnaast kent de formule een apart beloningssysteem voor medewerkers die bijzonder presteren. Er wordt bij voorkeur geen bonus uitgereikt maar een ‘butterfly’ van Tiffany & Co. Metcalf daarover: “Een bonusbedrag is eenmalig. Mensen zijn die na ontvangst na een paar maanden weer vergeten. Maar als ze een sieraad van Tiffany & Co krijgen doet ze dat vaker aan hun bijzonder prestatie voor Itsu denken”.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Sociale impactbakkerij’ Koeckebackers bestaat 10 jaar
Jubileum – Koeckebackers is meer dan een koekjesmerk. Het bedrijf helpt mensen, die moeite hebben aansluiting te vinden tot de arbeidsmarkt, een nieuwe start te maken met het bakken van koekjes. 90% van deze ‘trainees’ stroomt op deze manier door naar een vaste baan.
Lees berichtJubilerende easyJet komt met ‘Flying Cake van bakkerij YUSU
Luchtvaart - Tien jaar geleden opende easyJet hun basis op Schiphol. Reden voor de luchtvaartmaatschappij om samen met de Amsterdamse bakkerij YUSU Coffee een cake te ontwikkelen. Samen introduceren zij de Flying Cake – een limited edition luchtig, wolkachtig taartje met een smaak die geïnspireerd is op de favoriete vakantiebestemmingen van de YUSU-community.
Lees berichtPrivium ExpressLounge geopend op Eindhoven Airport
Luchthaven - Deze week is op Eindhoven Airport de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
Lees berichtBestedingen buitenshuis ontbijten zijn afgelopen 6 jaar verdubbeld
Analyse - Ontbijten buiten de deur wordt steeds populairder. De bestedingen aan het ontbijt zijn de afgelopen zes jaar verdubbeld. Ook de frequentie waarin mensen buiten de deur gaan ontbijten is in die periode verdubbeld. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtFoodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen
Analyse - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...
Lees bericht