Brouwer Carlsberg bezig met ‘papieren bierfles’


Innovatie - Carlsberg is bezig met de ontwikkeling van een volledig duurzaam geproduceerde fles, de Green Fiber Bottle. Onlangs onthulde de bierbrouwer twee prototypen. Beide typen waren gemaakt van biobased houtvezels, alleen het binnenwerk varieerde bij de twee flessen. De ‘papieren bierfles’ komt dus dichterbij. Carlsberg houdt zich al langer bezig met de ontwikkeling naar een volledig duurzame fles. En heeft daarvoor zelfs een speciale joint venture opgericht met de naam Pacobo. Carlsberg doet dat niet alleen. Andere participanten in dit onderzoeksbedrijf zijn L’Oreal, The Coca-Cola Compagny en The Absolut Company. Zij sloten zich aan nadat Carlsberg in 2015 de ambitie had aangegeven om een 100% biobased fles te ontwikkelen, zonder gebruik te maken van polymeren. Het gebruik van polymeren is bij de twee gepresenteerde prototypen nog wel het geval, namelijk bij de bekleding van de flessen. Hoewel de flessen volledig afbreekbaar zijn, wordt bij één prototype nog wel gebruik gemaakt van een dunne ‘gerecycelde polymere PET-laag’ om de vloeistof in de fles te houden. Bij de andere fles is het binnenwerk uitgerust met een ‘100% biobased PEF polymer’ voor dezelfde reden. Het overige materiaal van de papieren flessen in gemaakt van houtvezel. Carlsberg ziet de prototypen als belangrijke stap voorwaarts en verwacht op ten duur een volledige duurzame fles te kunnen ontwikkelen, zonder gebruik van polymeren. Bron: Carlsberg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Campagne ‘Je Verdient Beter!’ van start voor duurzaam ondernemen

Campagne  – Maandag is de campagne ‘Je Verdient Beter!’ van start gegaan van Detailhandel Nederland om winkeliers er op de wijzen dat duurzaam ondernemen ook lonend kan zijn. In de campagne vertellen vier ondernemers dat het energiebesparend maken van hun winkel een prijskaartje had, maar dat het onder aan de streep ook het nodige oplevert. Er worden tips gegeven en het...

Lees bericht

Thuisbezorgd.nl Partner Webshop voortaan plasticvrij

Bezorgdienst - Vanaf 1 december 2019 wordt plastic voor eenmalig gebruik niet langer aangeboden in de Partner Webshop van Thuisbezorgd.nl. De bezorgdienst wil op deze manier aangesloten restaurants stimuleren om  voor duurzame alternatieven te kiezen. De webshop biedt de restaurants een  alles-in-één-winkel met onder andere ingrediënten, keukenmateriaal en bezorgmateriaal.  De plasticban voor Partner Webshops geldt voor alle landen en...

Lees bericht

De vegetarische frikandel smaakt goed op Horeca Expo Gent

Beurzen - In het Vlaamse Gent ging zondag de Horeca Expo 2019 van start. Horeca-minnend België loopt op deze dag massaal uit om de producten van de leveranciers te proeven. Want de Belg koopt in op smaak en niet op prijs. Al die etende mensen om je heen motiveren de smaakpapillen. Ook de vegetarische frikandellen van Van Geloven smaken dan heerlijk....

Lees bericht

Coca-Cola komt met plastic besparende KeelClip-verpakking

Verpakking – Coca-Cola Nederland heeft vandaag als eerste frisdrankenconcern ter wereld de introductie van de KeelClip aangekondigd. Het gaat om een kartonnen verpakking voor multipacks, blik, dat jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic gaat besparen. Coca-Cola in Nederland investeert ruim 14 miljoen euro in de fabriek in Dongen in een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine. De lijn moet vanaf volgend jaar in gebruik worden genomen,...

Lees bericht


Coca-Cola maakt fles uit ingezameld plastic uit zee

Duurzaam – Frisdrankgigant Coca-Cola presenteerde gisteren de allereerste fles die deels gemaakt is van gerecycled plastic uit zee. De fles, die als prototype werd gepresenteerd, moet laten zien dat nieuwe technieken in de toekomst het mogelijk maken om zelfs oceaanafval te hergebruiken in voedsel- en drankverpakkingen. De technologie is afkomstig door een samenwerking van de bedrijven Ioniqa Technologies, Indorama Ventures, Mares...

Lees bericht

Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel

Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid