Cafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
_768_768_90.jpg)
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Mei is een van de belangrijkste omzetmaanden van het jaar. Het omzetaandeel online ligt normaal gesproken, gebaseerd op de laatste jaren, op de 22% tot 23%, waar deze in mei 2024 op 26,6% uitkwam. Hiermee zet het belang van online verkopen verder door, ook omdat de kassaverkopen teruglopen, nu met -0,9% tot en met mei. En zelfs met -6.5% in mei, waar online-omzet in deze maand met +14,1% is toegenomen.
Oorzaak daling omzetaandeel snacks
De productgroep die vooral een stapje terug doet in omzet zijn de snacks. De snacks daalden tot en met mei dit jaar met zo’n 2,4%. De omzet daalt vooral vanuit de kassa, namelijk met -7,3% (ruim 6% sterker dan kassa totaal). Online stijgt de omzet snacks wel met 8,1%. Dat is bijna gelijk aan online totaal. Maar omdat snacks online een hoger aandeel heeft dan vanuit de kassa zouden ze eigenlijk meer moeten kunnen meestijgen met de groei van de online-omzet.
Relatieve prijsstijging
Binnen de snacks blijft de frikandel duidelijk achter. Met een verkoopaandeel van 25 procent binnen snacks blijft deze in prijsontwikkeling achter ten opzichte van het overige assortiment. Waar de overige snacks met gemiddeld tien procent in prijs duurder werden, werd de frikandel slechts licht in prijs verhoogd. Opvallend genoeg gebeurde dat ook bij de hamburger.
Geconcludeerd kan worden dat de daling in het omzetaandeel van snacks wordt dus vooral gedempt door de relatief sterke positie online. Zou dat niet het geval zijn dan was de omzet zeker met enkele procenten meer gedaald.
More2Market
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met mei 2024.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Burger Business opent tiende vesting in Bussum
Formulenieuws - Burger Business, de burgerformule van FFC, heeft onlangs haar tiende locatie geopend, ditmaal een vestiging in Bussum. Met deze uitbreiding zet de burgerformule een volgende stap in de ambitie om landelijk verder te groeien.
Lees berichtVega aandeel bij cafetariaketen Kwalitaria blijft groeien
Formulenieuws – Het aandeel vegetarische producten blijft groeien bij Kwalitaria. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor, laat de keten bij de start van Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel weten.
Lees berichtPruvé introduceert een authentiek worstenbroodje
Introductie - Pruvé, leverancier in halffabricaten en bake-off snacks, introduceert een nieuw authentieke worstenbroodje. Het broodje is gemaakt van brooddeeg dat gecombineerd wordt met een Brabants kruidenpakket, dat zorgt voor een volle smaakbeleving.
Lees berichtBakker Bart terug in hartje Nijmegen
Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.
Lees berichtFastned opent eerste onbemande winkel in Duitsland
Buitenland – Fastned heeft de eerste onbemande Fastned-winkel in Duitsland geopend. De shop is gevestigd in Dinslaken, een gemeente in het noordwesten van het Ruhrgebied in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Lees bericht